Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på allround karaff

derekdeep

Medlem
Tja! Försökte söka mig fram i gamla trådar och även på andra sidor men hittade inte mycket så försöker här..

Söker efter tips på någon bra karaff. Gärna rätt allround om möjligt, lätthanterlig med disk och kanske inte bland de allra dyraste. Säg max 1000 kronor.

Och fråga på det: Är det nödvändigt att skaffa flera eller räcker det med någon som är lite allround?
 

MartinE

Medlem
Jag gillar Orrefors More 150 cl (designad av Erika Lagerbielke):

Orrefors More 150.jpg


Stilren, funktionell och relativt billig!

Och fråga på det: Är det nödvändigt att skaffa flera eller räcker det med någon som är lite allround?
Ibland är det ju trevligt att öppna flera viner samtidigt! :)
 

JonasBo

Medlem
Sagaform Oval Oak vinkaraff är rätt billig (strax över 200:). En liten träkula på köpet.

Lagerhouse har en liknande variant för 200:-, utan träkula, men också billigare. Bör kunna köras i maskin båda två :)
Med den prisnivån kan man ha flera, men de är lite otympliga att förvara.
 

Hampe

Medlem
Lagerhouse har en liknande variant för 200:-, utan träkula, men också billigare. Bör kunna köras i maskin båda två :)
Med den prisnivån kan man ha flera, men de är lite otympliga att förvara.

Köpte denna för ett par veckor sedan. Inte stött på några bekymmer men har inte provat att köra i maskin. Fyller sitt syfte.
 

The Wall

Medlem
Vi har några sådana här hemma: Arcoroc ARC C0199 À Vin karaff, 1,12 liter, glas, transparent, 1 st: Amazon.se: Home men kan inte minnas var vi köpte dem. Tror de kostade omkring 70 kr/st. Fungerar utmärkt och kan lätt köras i diskmaskin.
Vi har även 2 st karaffer som liknar WMF ovan, dock med handtag. Tror de köptes på Cervera och är av märket Dorre. Jodå; Merlot Vindekantör - Nordtrend AB Fungerar också utmärkt, men blir inte alltid riktigt rena i diskmaskin har vi märkt. Går visserligen att finputsa med Riedels rengöringskulor, men det var lättare att köpa diskmaskinvänligare karaffer tyckte vi.
 

LarsW

Medlem
Har en bunt av Spiegelau Casual Entertaining Bra, enkel karaff. Greppvänlig runt halsen. Med lite pillande står den bra i diskmaskinen.
Skaffade dem när The Wine Company fick hjärnsläpp och sålde dem för 60 kr styck... köpte 12. :D

Om jag vill lufta vinet mer har jag några karaffer med bred bas, alla inköpta på secondhandbutiker och jättecharmiga! Den modellen jag har hittar man lite av och till och brukar kosta 20-40 kr...
 

The Wall

Medlem
Har en bunt av Spiegelau Casual Entertaining Bra, enkel karaff. Greppvänlig runt halsen. Med lite pillande står den bra i diskmaskinen.
Skaffade dem när The Wine Company fick hjärnsläpp och sålde dem för 60 kr styck... köpte 12. :D

Om jag vill lufta vinet mer har jag några karaffer med bred bas, alla inköpta på secondhandbutiker och jättecharmiga! Den modellen jag har hittar man lite av och till och brukar kosta 20-40 kr...
12 st karaffer? R e s p e k t !
 

The Wall

Medlem
Dags att ta vinglasprovandet till nästa nivå och lägga in variabeln karaff?

Excelarket: "glas‐ och vinkaraffkombo inkl korsreferenser" skulle de flesta här läsa med stort intresse. Även utan variabeln tid.
Dekanterat en gång i smal karaff och en gång i bred karaff kontra 2 ggr i smal karaff kontra bara en gång osv. Du är definitivt något på spåret här. :)
 
Toppen