Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på billigt vinställ

speffy

Medlem
Jag har ett mindre rum i källaren som är 3,2 x 1,6 meter som jag hade tänkt göra till vinkällare.
Tyvärr är där många andra projekt i huset som ligger före på prioriteringslistan. Så detta kommer dröja ett tag.

Jag har dock börjat samla på mig lite viner redan nu och behöver bättre förvaring än liggandes på golvet.
Eftersom jag inte vet hur jag ska inreda riktigt än så skulle jag behöva tips på något billigt vinställ som man kan ha så länge.

Storleksmässigt bör det väl rymma runt 50 flaskor kanske
 

Helen

Medlem
Kallax hylla från IKEA 2x8. Om jag inte räknat helt fel så bör det få plats mellan 80-96 flaskor, beroende på hur man lassar in samt om det är en del udda storlekar, typ champagne. Inte det mest flådiga eller praktiska men löser i alla fall det tillfälligt.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80275887/
För 5 månader sedan chattade jag med Ikea om deras Kallaxhylla kunde plaseras i en vinkällare och fick följande svar som ni kan se i den bifogade bilden
chatt ikea kallax hylla.jpg
 

Helen

Medlem
Jag har ett mindre rum i källaren som är 3,2 x 1,6 meter som jag hade tänkt göra till vinkällare.
Tyvärr är där många andra projekt i huset som ligger före på prioriteringslistan. Så detta kommer dröja ett tag.

Jag har dock börjat samla på mig lite viner redan nu och behöver bättre förvaring än liggandes på golvet.
Eftersom jag inte vet hur jag ska inreda riktigt än så skulle jag behöva tips på något billigt vinställ som man kan ha så länge.

Storleksmässigt bör det väl rymma runt 50 flaskor kanske
Om du bor i Stockholm så har jag ett begagnat vinställ i metall för 150 flaskor
vinställ 150 flaskor beg.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kallax hylla från IKEA 2x8. Om jag inte räknat helt fel så bör det få plats mellan 80-96 flaskor, beroende på hur man lassar in samt om det är en del udda storlekar, typ champagne. Inte det mest flådiga eller praktiska men löser i alla fall det tillfälligt.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80275887/
Ja, Restaurang Postgatan kör ju med "kallax" i sin vinkällare och de har ju ett par tusen flaskor så det verkar ju gå bra så som billigt alternativ tills vidare duger det nog utmärkt.
Jag kör med "Modul" och är nöjd, enda minuset är att man inte får in champagneflarror i det bulliga "special club" formatet. Då få man köra på magnumstället.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vinstället till Ivar verkar rätt ok (utan att ha sett det i verkligheten). http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/spr/49133579/
...Men det rimliga är nog att köpa någonting som man kan tänka sig att leva med i ett längre perspektiv...
Köpte på mig en massa ivar-vinhyllor (inte så billiga egentligen) eftersom jag hade ramar över. Faktiskt inte alls något dumt vinställ. Rätt så diskret och har bra kapacitet, dock inte optimalt för champagneflaskor.
 
Trådskapare
S

speffy

Medlem
Tack för alla tips.
Eftersom jag inte vet hur jag kommer inreda vinkällaren än så vill jag komma undan så billigt som möjligt då det troligtvis kommer bytas ut senare ändå.


Det verkade väldigt prisvärt.
Har du testat det själv?
Tyvärr verkade det som att det är slut i lager men kommer kanske in igen snart.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tack för alla tips.
Eftersom jag inte vet hur jag kommer inreda vinkällaren än så vill jag komma undan så billigt som möjligt då det troligtvis kommer bytas ut senare ändå.



Det verkade väldigt prisvärt.
Har du testat det själv?
Tyvärr verkade det som att det är slut i lager men kommer kanske in igen snart.
-Fast det för 100 flarror verkar finnas i lager, fasen bra pris för att få plats med 100 flarror.
-Seriös sajt BTW, Röka-Kröka-Göka :)
 

HJF

Medlem
Kan tipsa om Quercia.se. Hopplös hemsida att navigera, men mycket prisvärda vinställ (ser förresten ut som att det är Querciaställ som säljs via krökrökochgöksidan som nämnts ovan).
 
Trådskapare
S

speffy

Medlem
-Fast det för 100 flarror verkar finnas i lager, fasen bra pris för att få plats med 100 flarror.
-Seriös sajt BTW, Röka-Kröka-Göka :)
Se där, det hade jag missat att de hade fler modeller.
Haha ja namnet avskräcker en lite från att beställa från dom.

Frågar är bara hur pass stabila ställen är.
 
Trådskapare
S

speffy

Medlem
Kan tipsa om Quercia.se. Hopplös hemsida att navigera, men mycket prisvärda vinställ (ser förresten ut som att det är Querciaställ som säljs via krökrökochgöksidan som nämnts ovan).
Ja den sidan var verkligen rörig men som sagt bra priser.
Har du ställen, måste de monteras i vägg?
 

HJF

Medlem
Ja den sidan var verkligen rörig men som sagt bra priser.
Har du ställen, måste de monteras i vägg?

Jag har haft dessa tidigare och var nöjd. Konstruktionen är ju ganska ranglig, så de ska definitivt fästas i vägg. Gör man det är de dock stabila och funkar utmärkt.
 

epeb

Medlem
Tack för alla tips.
Eftersom jag inte vet hur jag kommer inreda vinkällaren än så vill jag komma undan så billigt som möjligt då det troligtvis kommer bytas ut senare ändå.

Det verkade väldigt prisvärt.
Har du testat det själv?
Tyvärr verkade det som att det är slut i lager men kommer kanske in igen snart.

Är mycket nöjd med dem. Har flera stycken i källaren sen 3-4 år tillbaka. Fungerar bra - de har ännu inte ramlat ihopa :D
Man får bara se till att de har bra fäste i väggen, sen är det inga problem - och priset är helt rätt. Hellre pengarna på drickat än för mycket på förvaringen...
Normala champagneflaskor går in, de andra får ligga överst.
 

downtown

Medlem
Jag skaffade IVAR från IKEA som jag köpte extrahyllor till. Nu får jag in 88 flaskor (11 hyllor). Champagnen ligger i den nedre delen där jag valt att ha ett extra hål mellan varje hylla, så att de får plats. Jag har nu gjort plats för ytterligare en sektion i förrådet under trappan. Tycker att dessa hyllor funkar mycket bra.
 

Attachments

  • ivar.jpg
    ivar.jpg
    59,2 KB · Visningar: 2.035
Toppen