Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på Champagne för max 300 kr som ger en 90-plus-upplevelse?

Mattias Schyberg

Administratör
Då det har diskuterats odlarchampagne en del det senaste med utgångsläget att man kan hitta fantastiska odlarskumpor för endast 300 kr, så startade jag helt enkelt denna tråd för att vi såklart borde tipsa varann om dessa i sann solidarisk FW-anda.

Kravet är att det vin ni tipsar oss om åtminstone är i paritet kvalitetsmässigt med ett vin som med lätthet passerar 90-strecket enligt er bedömning på parkerskalan, samt att det inte passerar en kostnad på 300 kr.

Om ni absolut inte hittar något för 300 kr så går det även bra med 500 kr. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Då det har diskuterats odlarchampagne en del det senaste med utgångsläge att man kan hitta fantastiska odlarskumpor för endast 300 kr, så startade jag helt enkelt denna tråd för att vi såklart borde tipsa varann om dessa i sann solidarisk FW-anda.

Kravet är att det vin ni tipsar oss om åtminstone är i paritet kvalitetsmässigt med ett vin som med lätthet passerar 90-strecket enligt er bedömning på parkerskalan, samt att det inte passerar en kostnad på 300 kr.

Om ni absolut inte hittar något för 300 kr så går det även bra med 500 kr. :)
Du inser att det inte är systembolaget som kommer vara källan va?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Du inser att det inte är systembolaget som kommer vara källan va?
Absolut!

Det är en öppen historia. Det bör vara ett vin som går att få tag i dock, även om det innebär en resa till Bolivia och lite bergsklättring till toppen av Nevado Sajama. :)
 

Magikern

Medlem
saint-gall blanc de blanc 2004 fanns i massor av systembutiker för 299 för några år sedan och finns säkert att uppbringa fortfarande internationellt. Lägger man till en 50-lapp finns det Pierre Gimonnet Cuvée fleuron Blanc de Blanc 2002 som jag tog med på en provning.
Om dessa champagner är 90+ kan diskuteras dock.

Det finns säkert en hel del annat typ Vilmart etc. som är minst lika bra i denna prisklassen.
 

Vino fino

Medlem
Jag bidrar med mitt strå: Pierre Moncuit Grand Cru BdB NV, som med lite tur kan fås för 300 riksdaler utanför Svedala. 91+. Har allt det jag gillar med Le Mesnil.

Om någon bad mig välja mellan fyra pavor Moncuit eller en pava ekfatslagrad oxbuljong med champinjonstänk (ni vet vilken jag pratar om) är valet lätt. Här har är det den rena Le Mesnil som pratar, utan störande moment, och utan en etikett som kostar skjortan.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
image.jpg

Dessa va goda ikväll
 

Beo

Medlem
300 i snitt. Tog inga noteringar på balkongen men dom tog fort slut så det var säkert 90p viner.
image.jpg

89p Castello di Cigognola Oltrepò Pavese 'More Rosè 2010
91 p Blondel Vieux Millésime Brut 2008 består av 67% Pinot Noir och 33% Chardonnay från Ludes i Montagnes de Reims. Lagrad 6 år på jästfällningen vilket ger en fyllig, välbalanserad champagne med toner av äpple, honung och toast
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Okej, här några förslag på bubbel som enligt mig kvalar in på kriterierna:
Några under 300 några lite över men inget över 400 så det torde vara inom finwinesmarginalerna.

Alla köpta i Sverige av godkänd leverantör utanför systembolaget med skatter och sådant inkluderat samt levererat till dörren.

NV Paul Dethune Champagne Blanc de Noirs Grand Cru Brut

NV Paul Dethune Champagne Blanc de Blancs
NV Paul Dethune Champagne Brut Rosé
NV Paul Dethune Champagne Cuvée Prestige Brut Grand Cru
2008 Legras & Haas Champagne Grand Cru Blanc de Blancs
NV Champagne Savart Champagne Bulle de Rosé
NV Champagne Savart Champagne L'accomplie

Så borde vi kanske ta med ett tidigare månadens vin också:
2008 Camille Savès Champagne Brut
Och kanske
NV Marguet Père et Fils Champagne Grand Cru Brut

Smaken är ju sällan lika men detta är bra grejer enligt mig...
 

chambertin

Medlem
Du inser att det inte är systembolaget som kommer vara källan va?
Efter en snabb sökning på SB så hiitar man 453 champagner i prisläget 300-600:-. Utan att ha analyserat innehållet alltför noga så vågar jag påstå att merparten är odlarskumpa.
http://www.systembolaget.se/?sortfi...mbinedland,pris,distrikt,&showresultlist=True

Avtrycket här och i övriga medier av detta utbud är dock ytterst mediokert. (Bara att veckla ut vilken tidning som helst för nyår och kolla in rekommendationerna)
Storhusen och dom etablerade odlarna har dock sällan eller aldrig några problem att få sina viner rekommenderade eller provade.
Resterande ser man väldigt sparsamt med kommentarer kring. Är lite konfunderat kring detta faktum och man undrar ju hur stor nyfikenheten egentligen är bland alla som har champagne och mousserande som sitt fokus och stora vinintresse. Ser t.ex inte alls samma fenomen bland Bourgogne-älskarna där de flesta letar nya odlare med ljus och lykta.
 

Beo

Medlem
Resterande ser man väldigt sparsamt med kommentarer kring. Är lite konfunderat kring detta faktum och man undrar ju hur stor nyfikenheten egentligen är bland alla som har champagne och mousserande som sitt fokus och stora vinintresse. Ser t.ex inte alls samma fenomen bland Bourgogne-älskarna där de flesta letar nya odlare med ljus och lykta.
Vät talat! Du har hittat ett stående tema på BYOW - första flighten 5 bubbel som du troligen inte provat tidigare och ingen är Beck! Med lite privata och kollektiva insatser så kan vi nog beta av rubbet innan nästa sommar.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
första flighten 5 bubbel som du troligen inte provat tidigare och ingen är Beck
Varför inte Beck? Nog måste väl skumpor av toppkvalitet klara av att dra ner byxorna på en enkel sydafrikan som inte ens tillhör toppskiktet från ett vinland som inte ens är känt för sina bubbel?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
In your most wonderfully reactionary dreams, baby! :cool:
Du vet kanske bara inte hur bra deras viner är?
Har du inte läst på FW hur de krossade Champisarna?
Men, CHALLENGE ACCEPTED!

...om både Arras och Carneros är med på provningen, med några av deras bättre cuvéer vid denna 100% blindprovning, då reser jag både vitt och brett (ej Brett) för ett glädjefyllt deltagande. Även om jag riskar långvarigt näsblod och att få skämmes lite.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bra vin är jag alltid beredd offra mig för.
Ett gott liv med hög kvalitet på det kulturella innehållet skapar både livsglädje och längtan efter mer.
Ser alltid fram mot sådant.
image.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ser framemot en bubbelprovning i Göteborg där vi anlitar en oberoende upphällare och där vi som deltar lämnar in våra officiella omdömen på ett papper som lämnas in till vår "sekreterare". Denna sekreterare redovisar sedan rubb och stubb här på forumet helt oredigerat med varje deltagares namn knutet till sitt omdöme.

I denna provning så har vi enbart 6 st viner totalt (vi vill ju inte höra klagomål på att för mycket vin har bidragit till konstiga omdömen) och vi dricker dessa utan tidspress men helt utan prat sinsemellan rörande vinerna innan omdöme skriftligen har lämnats in. Kravet för provningen är att inget bubbel får kosta mer än 500 kr, varav minst två bubbel bör ha ett ursprung från annat håll än Frankrike (men vara av erkänt slag, typ Arras, Graham Beck (toppvinet, inte "den enkla på SB", som inte är mer än ett 87-88p-vin för mig) eller bra varianter från NZ och USA). När det gäller Champagne så bör det ingå minst ett toppvin i denna prisklass med grym årgång och perfekt drickfönster, därefter minst en standardskumpa av enkelt slag som referens (ett 85-89-vin).

Jag skulle önska få till detta, kanske redan till i höst. Nyckeln är att hålla provningen tveklöst blint. Inga som deltar aktivt i själva provningen skall ha inblick i inköp, upphällning eller dokumentationen. Det här måste skötas professionellt för att en gång för alla reda ut det hela.

Vad säger ni, ställer ni upp?
 

chambertin

Medlem
Jag ser framemot en bubbelprovning i Göteborg där vi anlitar en oberoende upphällare och där vi som deltar lämnar in våra officiella omdömen på ett papper som lämnas in till vår "sekreterare". Denna sekreterare redovisar sedan rubb och stubb här på forumet helt oredigerat med varje deltagares namn knutet till sitt omdöme.

I denna provning så har vi enbart 6 st viner totalt (vi vill ju inte höra klagomål på att för mycket vin har bidragit till konstiga omdömen) och vi dricker dessa utan tidspress men helt utan prat sinsemellan rörande vinerna innan omdöme skriftligen har lämnats in. Kravet för provningen är att inget bubbel får kosta mer än 500 kr, varav minst två bubbel bör ha ett ursprung från annat håll än Frankrike (men vara av erkänt slag, typ Arras, Graham Beck (toppvinet, inte "den enkla på SB", som inte är mer än ett 87-88p-vin för mig) eller bra varianter från NZ och USA). När det gäller Champagne så bör det ingå minst ett toppvin i denna prisklass med grym årgång och perfekt drickfönster, därefter minst en standardskumpa av enkelt slag som referens (ett 85-89-vin).

Jag skulle önska få till detta, kanske redan till i höst. Nyckeln är att hålla provningen tveklöst blint. Inga som deltar aktivt i själva provningen skall ha inblick i inköp, upphällning eller dokumentationen. Det här måste skötas professionellt för att en gång för alla reda ut det hela.

Vad säger ni, ställer ni upp?
6 viner varav 2 är kända och provade av flera av deltagrna. Det blir inte så mkt blindprovning det.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hmm, två viner utanför Champagne lämnar fyra kvar, av dessa skall det vara en prestigegrunka och en plonkskumpa... Då återstår alltså två platser att få in några intressanta småodlare... Känns som att fokuset på småodlare försvann men det kan ju fortfarande bli en trevlig provning...

Alternativet om detta verkligen skall göras grundligt hade varit att först köra en ren småodlarprovning där de två bästa därifrån sedan möter två utanför Champagne och två svindyra lyxchampisar?

-Det hade jag tyckt varit intressant!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Äh, låt mediumwines.se dricka sin Graham Beck i fred - à chacun son goût!

Vad gäller trådens tema, så rekommenderar jag att köpa bra småodlarchampagner på plats hos producenten. Eftersom det finns småodlare som säljer till "nästan grossistpris", går det i flera fall att komma ner till cirka halva priset mot Sverige. ≈ € 32 räcker således långt. Enda problemet är hur man får hem alla flaskor till Sverige...
 
Toppen