Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på dessertvin till chokladmousse?

Hej,

Ny medlem; hoppas det är OK ställa frågan här:
Till en middagsbjudning tänkte jag bjuda på Tobleronemousse till efterrätt. Det låter kanske konstigt men är väldigt gott. Dock blir jag osäker på vilket dessertvin som passar till. Jag har hittat tips på dessertviner som går bra ihop med mörk resp vit choklad men inget som gör mig klokare när det gäller dessertvin som skulle kunna passa till min dessert...jag har läst att vinet bör vara sötare än desserten och Toblerone är ju väldigt sött så jag antar att det bör vara ett vin med hög sockerhalt?

Alla tips och råd välkomna!
 

Wintermute

Medlem
Jag börjar föreslå lite, men allt hänger på hur söt efterrätten är. Om du har möjlighet, prova ut vad som funkar bäst!
Castaño Dulce - 8412 har funkat bra till choklad.
Don PX - 76180 är illsött och intensivt. Skulle kunna funka om moussen är söt och gräddig.
En vällagad, lite sötare rom skulle kunna funka.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Håller med @Wintermute om Castaño Dulce Monastrell.
Ett annat alternativ, i rätt likartad stil, är Domaine Pouderoux. Det skulle funka med vilken Maury eller Banyuls som helst i vintage-stil, men Pouderoux (en Maury) är den som är lättast att hitta på SB. (Maury och Banyuls ligger i Roussillon i södra Frankrike och producerar söta förstärkta viner på Grenache. Castaño:n är i en motsvarande stil, fast på druvsorten Mourvèdre/Monastrell som möjligen kan vara lite "kantigare".)
Till choklad passar generellt söta röda förstärkta viner. Om det är relativt "ren" choklad" brukar det passa med sådana viner i en ung bärig/fruktig stil, motsvarande de tips du fått här. Ungt portvin är också en möjlighet.
Om det finns mycket torkad frukt i, eller om sötman dominerar och chokladsmaken är mild, kan det funka med motsvarande oxiderade/ljusröda/långlagrade varianter, t.ex. Tawny Port. Då kan även allehanda rejält söta vita viner funka: dels förstärkta viner som Moscatel de Setubal och Madeira på druvan Malmsey, och dels allehanda icke-förstärkta i det högre sötmaintervallet (allehanda Trockenbeerenauslese, vissa tunga Passito). Tycker att PX-tipset hamnar i den senare kategorin, med sina fikon/dadel-toner och färg och konsistens som väl nyttjad motorolja. ;)
 

Wintermute

Medlem
Brachetto d'Acqui är också ett alternativ. Låg alkohol, rött, bubbligt och fullt med inställsamma frukter. Kan vara ett alternativ, beroende på hur resten av menyn ser ut.
 

Pontus

Medlem
Hej,

Ny medlem; hoppas det är OK ställa frågan här:
Till en middagsbjudning tänkte jag bjuda på Tobleronemousse till efterrätt. Det låter kanske konstigt men är väldigt gott. Dock blir jag osäker på vilket dessertvin som passar till. Jag har hittat tips på dessertviner som går bra ihop med mörk resp vit choklad men inget som gör mig klokare när det gäller dessertvin som skulle kunna passa till min dessert...jag har läst att vinet bör vara sötare än desserten och Toblerone är ju väldigt sött så jag antar att det bör vara ett vin med hög sockerhalt?

Alla tips och råd välkomna!
BA eller TBA hade jag nog satsat på. Många bra förslag ovan. Alla funkar nog, men några av dem tror jag kan vara lite kraftiga/eldiga i matchning mot de milda smakerna i din efterrätt.
 
Toppen