Tips på dessertvin till chokladmousse?

Diskussion i 'Vin' startad av Catherine Schmidt, 16 september 2018 kl 17:31.

1. Hej,

Ny medlem; hoppas det är OK ställa frågan här:
    Till en middagsbjudning tänkte jag bjuda på Tobleronemousse till efterrätt. Det låter kanske konstigt men är väldigt gott. Dock blir jag osäker på vilket dessertvin som passar till. Jag har hittat tips på dessertviner som går bra ihop med mörk resp vit choklad men inget som gör mig klokare när det gäller dessertvin som skulle kunna passa till min dessert...jag har läst att vinet bör vara sötare än desserten och Toblerone är ju väldigt sött så jag antar att det bör vara ett vin med hög sockerhalt?

Alla tips och råd välkomna!

2. Wintermute

Wintermute Medlem

Jag börjar föreslå lite, men allt hänger på hur söt efterrätten är. Om du har möjlighet, prova ut vad som funkar bäst!
    Castaño Dulce - 8412 har funkat bra till choklad.
    Don PX - 76180 är illsött och intensivt. Skulle kunna funka om moussen är söt och gräddig.
    En vällagad, lite sötare rom skulle kunna funka.

3. vintomas

vintomas Bloggare

Håller med @Wintermute om Castaño Dulce Monastrell.
    Ett annat alternativ, i rätt likartad stil, är Domaine Pouderoux. Det skulle funka med vilken Maury eller Banyuls som helst i vintage-stil, men Pouderoux (en Maury) är den som är lättast att hitta på SB. (Maury och Banyuls ligger i Roussillon i södra Frankrike och producerar söta förstärkta viner på Grenache. Castaño:n är i en motsvarande stil, fast på druvsorten Mourvèdre/Monastrell som möjligen kan vara lite "kantigare".)
    Till choklad passar generellt söta röda förstärkta viner. Om det är relativt "ren" choklad" brukar det passa med sådana viner i en ung bärig/fruktig stil, motsvarande de tips du fått här. Ungt portvin är också en möjlighet.
    Om det finns mycket torkad frukt i, eller om sötman dominerar och chokladsmaken är mild, kan det funka med motsvarande oxiderade/ljusröda/långlagrade varianter, t.ex. Tawny Port. Då kan även allehanda rejält söta vita viner funka: dels förstärkta viner som Moscatel de Setubal och Madeira på druvan Malmsey, och dels allehanda icke-förstärkta i det högre sötmaintervallet (allehanda Trockenbeerenauslese, vissa tunga Passito). Tycker att PX-tipset hamnar i den senare kategorin, med sina fikon/dadel-toner och färg och konsistens som väl nyttjad motorolja. ;)

Elvis, Omar Khayyam, Bastardo och 7 andra gillar detta.
  4. Tack, Wintermute, för hjälpsamma tips och råd!

5. Tack också till Vintomas, väldigt lärorikt inlägg för någon som jag som älskar vin i alla dess former men är dålig på att kombinera rätt mat och vin!

Omar Khayyam och Mattias Schyberg gillar detta.
  6. Mats

Mats Gone todash....

Den bästa matchning jag fått till med chokladefterrätter inkl mousse är med Barolo Chinato. Är ett bittersött förstärkt vin där man låtit diverse kryddor dra i sprit som sedan blandas med mogen barolo och lite socker. Bitterheten och kryddorna passar perfekt till choklad.

Omar Khayyam, Bastardo, Gomseglet och 1 annan gillar detta.
  7. Wintermute

Wintermute Medlem

Brachetto d'Acqui är också ett alternativ. Låg alkohol, rött, bubbligt och fullt med inställsamma frukter. Kan vara ett alternativ, beroende på hur resten av menyn ser ut.

Vincent H gillar detta.
  8. JC:s Vintankar

JC:s Vintankar Bloggare

Recioto är ett alternativ som jag oftast väljer till desserter där choklad är huvudingrediens.

Mattias Schyberg och Mr Curiosity gillar detta.
  9. gece

gece Man vänjer sig.

Lite oortodoxt brukar jag gilla oxidativ sherry (Palo cortado eller oloroso, typ) till liknande. Måste inte vara sötare än desserten i min mening...

10. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

Last edited: 16 september 2018 kl 23:17
  11. Pontus

Pontus Medlem

BA eller TBA hade jag nog satsat på. Många bra förslag ovan. Alla funkar nog, men några av dem tror jag kan vara lite kraftiga/eldiga i matchning mot de milda smakerna i din efterrätt.

Omar Khayyam och Mattias Schyberg gillar detta.
  12. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Med tanke på Toblerone (drag av knäck, nötter och honung) hade jag övervägt en riktigt ”rostad” madeira (malmsey), men de flesta tips i tråden lär funka bra.

Gradin, Omar Khayyam och glenn_peter gillar detta.

Dela sidan