Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på Induktionshällar.

LarsW

Medlem
Halloj mat- och vinvänner.

Ikväll hände det där irriterande som händer ibland. Tappade en 2,8 liters konservburk med kokosgrädde på induktionshällen.:oops:
Nu krosskada i sidan och lång spricka genom hällen...:(

Hällen är drygt 7 år gammal så näppe mening att laga den. Kommer kolla med hemförsäkring och sånt men med en så gammal häll tror jag inte det blir mycket.

Så nu tar jag gärna emot tips på hällar som är bra!
Min häll jag har nu är en Siemens som ser ut nästan precis så här. Samma design och antal zoner med multizon till höger.
Måste vara minst 80cm men kan såga upp bänkskivan lite mer så en 90 cm går nog in också.
Nästan krav på att det finns en multizon som i exemplet ovan då jag har en 20x40cm grillhäll som jag verkligen gillar att använda. 5 zoner totalt är också ett måste.

Pris... upp till 10K är inga problem, kan nog sträcka mig till 15 också med lite övertalning.
Hyfsat (helt) ointresserad av extra lull-lull som integrerad fläkt och dylikt.

Väldigt tacksam för alla svar.:)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Halloj mat- och vinvänner.

Ikväll hände det där irriterande som händer ibland. Tappade en 2,8 liters konservburk med kokosgrädde på induktionshällen.:oops:
Nu krosskada i sidan och lång spricka genom hällen...:(

Hällen är drygt 7 år gammal så näppe mening att laga den. Kommer kolla med hemförsäkring och sånt men med en så gammal häll tror jag inte det blir mycket.

Så nu tar jag gärna emot tips på hällar som är bra!
Min häll jag har nu är en Siemens som ser ut nästan precis så här. Samma design och antal zoner med multizon till höger.
Måste vara minst 80cm men kan såga upp bänkskivan lite mer så en 90 cm går nog in också.
Nästan krav på att det finns en multizon som i exemplet ovan då jag har en 20x40cm grillhäll som jag verkligen gillar att använda. 5 zoner totalt är också ett måste.

Pris... upp till 10K är inga problem, kan nog sträcka mig till 15 också med lite övertalning.
Hyfsat (helt) ointresserad av extra lull-lull som integrerad fläkt och dylikt.

Väldigt tacksam för alla svar.:)
Finns inga genvägar till det perfekta sjudet!:D

Vred är ett måste anser jag!

Den jag hade köpt idag och i sann FW-anda även över budget:
https://www.gaggenau.com/se/products-list/hallar/400-serien/vario-400-serien/induktion/VI482113

Jag har själv Miele Combiset 60 cm (modulbaserat).
http://www2.mielestudio.se/Produktutbud/Combiset-hällar.aspx

Helnöjd men Gaggen är snyggare och går att få i plan. Beställde Miele från Tyskland och fick den för under 15 k om jag minns rätt.

Jag skulle kolla Tyskland oavsett märke då vitvaror ofta är dyrare i Sverige.
 

Esko

Medlem
om du inte redan hade en ”flushad” häll så skaffa de nu om det går när du byter. Oerhört skönt att slippa göra rent i skarv mellan häll och bänkskiva!
 

Vingubben

Medlem

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Varion är tyvärr svår att installera i edterhand då den kräver en fastmonterad front för montering av vreden. Har man inte det innan så blir det lite fix och tricks.
Någon som vet om det finns andra tillverkare som har samma design? Jag skulle behöva en induktionshäll med frontvred - men kanske lite billigare...
 
Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem
Tyvärr inga tips, men rejält nyfiken på vad man har tänkt att använda 2,8 liter kokosgrädde till. :D
En bas för diverse asiatisk mat.
Sjuder in diverse trevliga smaker och lite hetta sen fryser man in i lagom förpackningar. Kan tunnas med valfri buljong. Eller ätas som den är som lite tjockare sås. Igår åt jag den som den var med lite asiatiska köttbullar och nudlar.

Bild på tillbehör, dessa kör jag i blender till en paste (bortsett från lime) som jag sedan steker av i lite olja för att bli av med de råa smakerna innan jag häller på kokosgrädden.
thumbnail_20210217_164052.jpg
 
Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem
Finns inga genvägar till det perfekta sjudet!:D

Vred är ett måste anser jag!

Den jag hade köpt idag och i sann FW-anda även över budget:
https://www.gaggenau.com/se/products-list/hallar/400-serien/vario-400-serien/induktion/VI482113

Jag har själv Miele Combiset 60 cm (modulbaserat).
http://www2.mielestudio.se/Produktutbud/Combiset-hällar.aspx

Helnöjd men Gaggen är snyggare och går att få i plan. Beställde Miele från Tyskland och fick den för under 15 k om jag minns rätt.

Jag skulle kolla Tyskland oavsett märke då vitvaror ofta är dyrare i Sverige.
Den Gaggenau var onekligen jätteläcker. :p Tyvärr kommer den kräva en ombyggnad av hela bänken som jag inte är helt redo för. Men för nästa kök så känns den lösningen väldigt tilltalande, man borde slippa problemet när det rinner vatten över touchkontrollerna på konventionella hällar tänker jag.

Bra tips med Tyskland, ska kolla på det!
 
Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem
om du inte redan hade en ”flushad” häll så skaffa de nu om det går när du byter. Oerhört skönt att slippa göra rent i skarv mellan häll och bänkskiva!
Flushad..? :rolleyes:
Skall absolut undersökas!
Just det att den är så enkel att göra ren är ju en av induktionens stora fördelar. Kombinerar snabbheten med gas och hällens enkelhet vid rengöring.
 

Per Stade

Lege artis
This. Har själv vanlig glashäll, men blir tokig så fort jag är hos folk som har induktion med touch-knappar :)

Ser inte problemet. Vi har en Siemens induktionshäll med touchkontroller.
Är säkert uppåt 15 år gammal, jag vet inte eftersom jag hyr lägenheten.
Funkar bra.
Klart att det går att komma åt något reglage av misstag men det är inget stort problem.
Vad jag skulle undvika om jag var i begrepp att skaffa nya köksmaskiner är alla former av appstyrda produkter.
Mjukvara ruttnar lika fort som färsk fisk.
Och efter några år finns inga uppdateringar.
Tänk också på att elektronik är känslig för värme.
Det sitter elektronik i alla induktionshällar.
Om du har en ugn under hällen så kan det vara bra att försöka få in någon form av isolering mellan ugn och häll.
 
Last edited:
Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem
Ser inte problemet. Vi har en Siemens induktionshäll med touchkontroller.
Är säkert uppåt 15 år gammal, jag vet inte eftersom jag hyr lägenheten.
Funkar bra.
Klart att det går att komma åt något reglage av misstag men det är inget stort problem.
Vad jag skulle undvika om jag var i begrepp att skaffa nya köksmaskiner är alla former av appstyrda produkter.
Mjukvara ruttnar lika fort som färsk fisk.
Och efter några år finns inga uppdateringar.
Tänk också på att elektronik är känslig för värme.
Om du har en ugn under hällen så kan det vara bra att försöka få in någon form av isolering mellan ugn och häll.
Håller mig också långt borta från allt som styrs av appar när det kommer till vitvaror.
Ingen ugn under. Skåp med trådhyllor och kokkärl så gott om luft.
 

Vingubben

Medlem
En bas för diverse asiatisk mat.
Sjuder in diverse trevliga smaker och lite hetta sen fryser man in i lagom förpackningar. Kan tunnas med valfri buljong. Eller ätas som den är som lite tjockare sås. Igår åt jag den som den var med lite asiatiska köttbullar och nudlar.

Bild på tillbehör, dessa kör jag i blender till en paste (bortsett från lime) som jag sedan steker av i lite olja för att bli av med de råa smakerna innan jag häller på kokosgrädden.
Visa bifogad bild 22304
Måste provas.
 

MarkusJ

Medlem
Ser inte problemet. Vi har en Siemens induktionshäll med touchkontroller.
Är säkert uppåt 15 år gammal, jag vet inte eftersom jag hyr lägenheten.
Funkar bra.
Nu pratar jag ju utifrån dom få jag provat.. Men jag tycker det det tar "för lång tid" att ställa om värmen, ska man t.ex. från 9 till 2 så får man ju stå och trycka i säkert 5 sekunder (ja, inget zen-mode på mig i köket). Sen så kommer det lite vätska på kontrollerna och inget funkar :eek: Men jag kanske har haft otur eller har dålig teknik :D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu pratar jag ju utifrån dom få jag provat.. Men jag tycker det det tar "för lång tid" att ställa om värmen, ska man t.ex. från 9 till 2 så får man ju stå och trycka i säkert 5 sekunder (ja, inget zen-mode på mig i köket). Sen så kommer det lite vätska på kontrollerna och inget funkar :eek: Men jag kanske har haft otur eller har dålig teknik :D
Har ju en "slider" på min Siemens som jag tycker funkar bra så slipper man stå och trycka... Blir också galen på spisar utan slider.. - Fast nu blev jag nyfiken på en flushmonterad... Kanske dags att byta trots allt :)
 

chambertin

Medlem
Halloj mat- och vinvänner.

Ikväll hände det där irriterande som händer ibland. Tappade en 2,8 liters konservburk med kokosgrädde på induktionshällen.:oops:
Nu krosskada i sidan och lång spricka genom hällen...:(

Hällen är drygt 7 år gammal så näppe mening att laga den. Kommer kolla med hemförsäkring och sånt men med en så gammal häll tror jag inte det blir mycket.

Så nu tar jag gärna emot tips på hällar som är bra!
Min häll jag har nu är en Siemens som ser ut nästan precis så här. Samma design och antal zoner med multizon till höger.
Måste vara minst 80cm men kan såga upp bänkskivan lite mer så en 90 cm går nog in också.
Nästan krav på att det finns en multizon som i exemplet ovan då jag har en 20x40cm grillhäll som jag verkligen gillar att använda. 5 zoner totalt är också ett måste.

Pris... upp till 10K är inga problem, kan nog sträcka mig till 15 också med lite övertalning.
Hyfsat (helt) ointresserad av extra lull-lull som integrerad fläkt och dylikt.

Väldigt tacksam för alla svar.:)
Har Ikeas induktionshäll (=Elektrolux/Husqvarna) på drygt 70cm bredd sedan knappt två år tillbaka och är nöjd med den.
Ser nu att samma modell inte finns längre men utbudet nu är snarare större än det var när jag köpte.
Osäker på om deras nya utbud passar ditt format men värt att kolla kanske.
 

Per Stade

Lege artis
Nu pratar jag ju utifrån dom få jag provat.. Men jag tycker det det tar "för lång tid" att ställa om värmen, ska man t.ex. från 9 till 2 så får man ju stå och trycka i säkert 5 sekunder (ja, inget zen-mode på mig i köket).

5 sekunder är ju oceaner av tid.
Om du vill sänka temperaturen blixtsnabbt - prova med att lyfta stekpannan eller kastrullen från hällen :).

Sen så kommer det lite vätska på kontrollerna och inget funkar :eek: Men jag kanske har haft otur eller har dålig teknik :D

En rulle hushållspapper vid spisen har väl alla människor? o_O
 
Toppen