Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på lagringsvin, Sydafrika, Toscana, Tysk PN mm

LillLasse

Medlem
Hejsan,

Jag ska lagra på mig en del vin, horisonten 10+ år. Min tanke är att köpa lite olika viner men att till en början undvika Frankrike, napa cab och dyrgriparna, jag hoppas på lite mer pang för peng.

Budget: 1000kr/flaska, jag kommer att handla på mig successivt under några år.

Tips mottages på bra producenter som levererar viner som växer med åren. Jag tänkte mig denna lite udda (?) avgränsning till en början (röda viner).

Sydafrika
Australien
Tyskland (PN)
Italien:
Piemonte: Barbera
Toscana: BdM, Chianti, Supertuscan
Spanien: Inte för murriga grejer (nyfiken på, men dålig på Spanien)

Afton!
 

Sebran

Medlem
Utbudet av tysk Spätburgunder är tyvärr rätt begränsat på SB, men Friedrich Becker gör några av de mest lagringsbara tyska pinots och hans Kammerberg 2015 finns kvar i några butiker. Den klarar lätt 10 år till, även om den nog är perfekt drickbar om 5 år också. Några övriga producenter att hålla koll på är Bernhard Huber, Dr Heger, Rudolf Fürst och Keller som alla gör förstklassig Spätburgunder, men som sagt svåra att få tag på i Sverige. 2019 var ett bra väldigt år för spätburgunder.
 

Boletus

Medlem
Till skillnad från många andra här på forumet tycker jag mycket om barbera, och druvan vinner ofta på lite ryggtid. Men det är inte riktigt det jag skulle satsa på om jag skulle bygga källare, ser det mer som en druva för torsdagspizzan. Giacomo Conterno gör strålande barbera men för de priserna får du bättre vin på annat håll.
 

Boletus

Medlem
Toskana är lättare. BdM 2015 och 2016 var strålande (den senare behöver mer tid på rygg) och finns mycket kvar om man satsar på internationella handlare. CC var också magnifikt 2016 och 2019 verkar lovande. Här finns hur mycket som helst att botanisera i så handlar mest om vilken stil du uppskattar.
 

The Wall

Medlem
Några förslag:

Sydafrika: Sadie Family Wines eller kanske Mullineux, men de sistnämnda brukar behöva rätt lång lagring.
Australien: Glaetzer och Giaconda
Tyskland (PN): Becker. Vi tyckte även att Ziereisens PN var rätt trevlig.
Italien:
Piemonte: Barbera - en druva som jag har lite svårt för, men den brukar bli godkänd med lagring. Kanske Gianni Voerzio (en bra bit under 1.000 kr, men ändå helt ok efter 10-15 år i källaren.
Toscana: BdM, Chianti, Supertuscan: Le Serre Nouve (Ornellaias andravin) eller Tenuta San Guido (Sassicaias andravin) eller varför inte Tignanello. BdM, Casanova di Neri
Spanien: Inte för murriga grejer (nyfiken på, men dålig på Spanien): Roda.
 
Toppen