Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på provningsupplägg för att lära sig lite mer om vin

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det jag försöker göra är att pröva de stora olika druvorna innan jag ger mig in på mer nischade distrikt/områden/tillverkningsprocesser. Just nu har jag hoppat hej vilt mellan mina olika val av vilket vin jag ska köpa. Jag har mer eller mindre gått på systembolagets rekommendationer utan att ifrågasätta det. Det har blivit Shiraz, Cabernet, Merlot, Gamay, Sangiovese, nero d'avola, greneche, Zinfandel och Ripasso.

Jag har mina olika betyg på de olika vinerna. Men som sagt. Jag vet inte om jag kanske bara borde köpa Cabernet från tio olika producenter för att bara lära känna en druva åt gången innan jag går över till nästa..?

Vad brukar ni tänka på när ni köper viner för att konsumera omgående?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har mina olika betyg på de olika vinerna. Men som sagt. Jag vet inte om jag kanske bara borde köpa Cabernet från tio olika producenter för att bara lära känna en druva åt gången innan jag går över till nästa..?
Jag tycker nog du kan fokusera på parvisa jämförelser istället för att rada upp tio viner av samma druva. Varför inte be SB plocka fram lite druvtypiska varianter, både från gamla och nya världen och jämföra dessa mot varann i ett heat med kanske tre olika druvor (6 viner totalt)? Mer än sex viner åt gången kan vara ruggigt svårt, speciellt om man är nybörjare, då man behöver analysera grundligt och hitta sina egna markörer.

Det är mina två spänn. :)
 

Silenos

Medlem
Jag tycker nog du kan fokusera på parvisa jämförelser istället för att rada upp tio viner av samma druva. Varför inte be SB plocka fram lite druvtypiska varianter, både från gamla och nya världen och jämföra dessa mot varann i ett heat med kanske tre olika druvor (6 viner totalt)? Mer än sex viner åt gången kan vara ruggigt svårt, speciellt om man är nybörjare, då man behöver analysera grundligt och hitta sina egna markörer.

Det är mina två spänn. :)

Pust... Ni vinnördar kan ju få allt, inklusive vinpimplande, att framstå som hårt arbete :rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Pust... Ni vinnördar kan ju få allt, inklusive vinpimplande, att framstå som hårt arbete :rolleyes:
Nu var dock mitt förslag en stor förenkling jämfört med @Deppodis egna tankar. Vindrickande ska såklart vara ett sant nöje, men man kan ju behöva kämpa lite för att ta reda på vad man gillar och vad som finns att erbjuda!

...och...om det är din syn på arbete så kan jag tänka mig att ta ett jobb på din firma (som jag hoppas du har). :D
 

Silenos

Medlem
@Matlen , absolut, jag håller med. Mitt inlägg var väl främst ett annat sätt att säga att allt inte behöver vara så organiserat och nyttomaximerande (kunskapsinbringande) jämt. Att gå dit näsan pekar och lusten leder, tror jag ofta är nog så givande.

Ändring: Haha! Tyvärr finns ingen egen rörelse, men jag ska höra mig för hur stort behovet av rödnästa kalenderbitare är :D
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Jag har mina olika betyg på de olika vinerna. Men som sagt. Jag vet inte om jag kanske bara borde köpa Cabernet från tio olika producenter för att bara lära känna en druva åt gången innan jag går över till nästa..?
En av vinvärldens tråkiga sanningar är att riktiga referenser kostar pengar. Det är enklare att lära sig känna igen druvkaraktär på två dyra exemplar än tjugo billiga. Detta orättvisa förhållande gynnar märkesdrickare/etikettfluktare och sega gubbar som har pengar över i plånboken (typ såna som mig numera) och missgynnar unga hungriga som vill lära sig men som inte har tjockt läder (typ sån som jag var när jag började).

Men en av vinvärldens trevliga sanningar är att ingenting slår övning och erfarenhet. Så varje pava som slinker ned är ett steg på vägen mot kunskapsnirvana. Även de billigare.

Så fortsätt drick bara. Men lita inte på Bolagets rekommendationer och policy för mindreförsäljning/fördumning, vänd dig till forumet. Här finns folk som kan bistå med upplyst tyckande. Ett förslag kan vara att du att du frågar forumet något i stil med "ge mig en druvtypisk Cab för 150 bagis" och du lär bli belamrad med bra rekommendationer.
 

Mattias Schyberg

Administratör
@Deppodi
Här kommer ett förslag på 3 parvisa jämförelser som kan vara intressanta:

Riesling - parvis jämförelse (gamla mot nya världen)

Gamla världen (Tyskland)

2013 A.Christmann Königsbacher Ölberg Reisling trocken (92509)
Tysk heltorr Riesling från Pfalz som är krispig och "mineralisk" mest troligt utan mängder av petroleum (som brukar anses vara den mest typiska markören för druvan)

Nya världen (Australien)

2008 Pewsey Vale Vineyard Reisling The Contours Museum Reserve (92515)
Typisk australiensk Riesling från Eden Valley som mest troligt har en rejäl dos av petroleum, vilket är både typiskt för landet och druvan.

Cabernet Sauvignon - parvis jämförelse (gamla mot nya världen)

Gamla världen (Frankrike)

2010 Chateau La Tour de by (3083)
Korrekt men lätt Bordeaux med typisk "cabbighet", dock så är den inte druvren då den innehåller 60% CS, 35% Merlot och 5% Petit Verdot, men enligt mig så spelar det ingen roll.

Nya världen (USA)

2011 Louis M Martini Napa Valley Cabernet Sauvignon (6723)
En hyfsad nya-världen-Cabernet Sauvignon för en rimlig peng. USA är näst efter Frankrike det mest framstående landet när det gäller Cabernet Sauvignon-viner (pris och statusmässigt), dessutom brukar de vara ganska tydligt annorlunda. Mer frukt, vanilj och mynta rent generellt.

Syrah/Shiraz - parvis jämförelse (gamla mot nya världen)

Gamla världen (Frankrike)
2011 E. Guigal Crozes-Hermitage (2802)
Stiltypisk och riktigt bra Syrah från norra Rhone. Massor av peppar och chark.

Nya världen (Australien)
2013 Gemtree Vineyards Shiraz Bloodstone (2083)
Enkel men typisk Shiraz med mängder av frukt och kraft. I bästa fall kan man hitta lite eukalyptus, vilket är typiskt för landet.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack för att du tog dig tid till att skapa en egen tråd angående detta. Bra idé! Precis det här som jag sökte :)

I helgen ska jag prova dessa två;
Lourensford Reserve Cabernet Sauvignon Merlot (nr 2431)

Hawk Crest Cabernet Sauvignon (nr 2257)

Nästa helg så ska jag nog pröva två av dina tips. Ska bli intressant att smaka och uppleva skillnaderna mellan vinerna efter att ha läst om dom.
Vad anser du själv när det gäller smaken? Har du någon typisk smakstil att gamla världen är bättre än nya eller beror det på vad du serverar till?

 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad anser du själv när det gäller smaken? Har du någon typisk smakstil att gamla världen är bättre än nya eller beror det på vad du serverar till?
Jag är en öppen individ när det gäller vin och det finns två sorter; bra och dåligt (jag undviker dåligt). Vilken typ av vin som passar mig bäst beror på omgivning, mat, humör och vad jag känner sug efter.

En väldigt generell skillnad (det finns alltså många undantag) mellan nya och gamla världen är att den gamla genomsyras av mer tradition och hantverk, samt så har vinerna ofta mer subtil arom- och smakkaraktär (mindre frukt, alkohol och sötma, dvs mer "elegans"). Nya världen i sin tur brukar vanligtvis ha varmare klimat, vilket ger högre druvmognad och socker vilket i sin tur bidrar till mer alkohol och frukt, men som sagt innan, det finns mängder av undantag.

I övrigt så görs moderna viner (vilket nya världen representerar i högre grad) mer drickmogna viner direkt efter buteljering, medan mer traditionella viner (vilket gamla världen representerar i högre grad) mer görs för att lagras.

Ungefär så tycker jag man kan generalisera. Vad som är bäst avgör man lättast själv, men det finns dessutom ingen anledning att välja. Ibland är fisk godast - ibland biff. :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ungefär så tycker jag man kan generalisera. Vad som är bäst avgör man lättast själv, men det finns dessutom ingen anledning att välja. Ibland är fisk godast - ibland biff. :)

Tack för ditt svar! Jag förstår vad du menar. Jag kommer dit succesivt (hoppas jag) :)
Får jag störa dig med en fråga till? (egentligen bara ett tips). Men jag skulle vilja köpa ett riktigt kvalitativt rödvin så att tjejen nästan ramlar av stolen när hon smakar det, men jag har ingen aning om vilket. Jag misstänker att det kommer att vara en prisfråga som avgör, men av de 22 viner (låter extremt lite när jag tänker efter) som jag har hunnit prova, så är det nog 6301 och 6705 som fallit mig bäst i smaken än så länge.

Kan du utifrån den kortfattade informationen ge mig några tips på pavor (som ni säger, utan att jag egentligen har förstått varför) som kommer att upplevas som ännu bättre? Pris mellan 200-400:-?
 

Elvis

Medlem
Kan du utifrån den kortfattade informationen ge mig några tips på pavor (som ni säger, utan att jag egentligen har förstått varför) som kommer att upplevas som ännu bättre? Pris mellan 200-400:-?

Om dina favoriter hittills är två unga och kraftiga nya världen-viner så kanske det är i den kategorin du bör leta. Eller kanske prova en Châteauneuf-du-Pape? Kanske någon av forumets Châteauneuf-du-Pape-experter kan tipsa om något i 300-400-kronorsprisklassen?
 

Mats

Gone todash....
Om dina favoriter hittills är två unga och kraftiga nya världen-viner så kanske det är i den kategorin du bör leta. Eller kanske prova en Châteauneuf-du-Pape? Kanske någon av forumets Châteauneuf-du-Pape-experter kan tipsa om något i 300-400-kronorsprisklassen?
Kanske Pegau (99391)? Har inte provat -11an så jag vet inte om den är tillgänglig men det finns andra här på forumet som gjort det (ping @Grapeskull ).
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kanske Pegau (99391)? Har inte provat -11an så jag vet inte om den är tillgänglig men det finns andra här på forumet som gjort det (ping @Grapeskull ).
Gillade förvisso 2011:an, men den var rejält brettig och skitig och inte så fyllig och tät. Väl värt att prova, men kanske lite svår.

Ett väldigt okontroversiellt tips är ju annars Ridge Geyserville Ridge Vineyards 2012 (nr 9207) eller
Ridge Lytton Springs Ridge Vineyards 2012 (nr 92060).
Rejäla, moderna och intensiva viner som dock brukar ha bra struktur.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för ditt svar! Jag förstår vad du menar. Jag kommer dit succesivt (hoppas jag) :)
Får jag störa dig med en fråga till? (egentligen bara ett tips). Men jag skulle vilja köpa ett riktigt kvalitativt rödvin så att tjejen nästan ramlar av stolen när hon smakar det, men jag har ingen aning om vilket. Jag misstänker att det kommer att vara en prisfråga som avgör, men av de 22 viner (låter extremt lite när jag tänker efter) som jag har hunnit prova, så är det nog 6301 och 6705 som fallit mig bäst i smaken än så länge.

Kan du utifrån den kortfattade informationen ge mig några tips på pavor (som ni säger, utan att jag egentligen har förstått varför) som kommer att upplevas som ännu bättre? Pris mellan 200-400:-?
Svårt att ge konkreta tips, men mycket vin från Sydafrika, Argentina och Spanien brukar ge mycket kraft och struktur för en liten peng. De jag listar är dock inga typiska nybörjarviner, men jag tror du kommer att gilla dem ändå!

Vin att köpa som jag har provat och gillar:
  • 2007 Finca La Planeta (78709) (Priorat)
  • 2010 Reyneke Reserve (73817)
  • 2012 The Chocolate Block (2086)
  • 2007 Josep Forester Seleccio (78704)
  • 2006 Benegas Lynch Cabernet Franc (90203)
 
Toppen