Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på rödvinssås

Pomerol

Medlem
Hittade ett recept på en rödvinssås i en tidning under rubriken "världens godaste rödvinssås". En sådan rubrik borde göra en skeptisk men såsen var riktigt bra!

Här är receptet efter lite modifiering:

- Rosta klyftor från två vitlökar i 200 grader i 20 minuter i smord panna.

- Smält 3 msk strösocker med 2 msk tomatpuré.

- Tillsätt vitlöken, 5 msk balsamvinäger, 5 dl rödvin, 5 msk viltfond.

- Koka upp, reducera, sila av.

- Smaka av med farinsocker, salt och peppar.

- Reducera till önskad koncistens. Någon redning behövs inte.

- Klicka i 25 gr smör innan serveringen.
 

Andreas L

Medlem
SV: Tips på rödvinssås

Låter hemskt! :mad:

Jag hatar rödvinsås, speciellt när man ska blanda i socker och vinäger! Sötsyrlig blaska! Drick ett stort vin istället Jag tillåter en naturlig steksky men inte mer! ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tips på rödvinssås

Andreas L skrev:
Låter hemskt! :mad:

Jag hatar rödvinsås, speciellt när man ska blanda i socker och vinäger! Sötsyrlig blaska! Drick ett stort vin istället Jag tillåter en naturlig steksky men inte mer! ;D

Du din gamla naturalist!
 

weezer

Medlem
SV: Tips på rödvinssås

Jag hade gärna sett att man smög ner lite morot, palsternacka, rotselleri, gul lök i ugnsformen åxo. Visst, flytande fond funkar men riktiga karlar kokar egen buljong (eller köper i valfri saluhall!) :)
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Tips på rödvinssås

Andreas L skrev:
Låter hemskt! :mad:

Jag hatar rödvinsås, speciellt när man ska blanda i socker och vinäger! Sötsyrlig blaska! Drick ett stort vin istället Jag tillåter en naturlig steksky men inte mer! ;D

Jo, jag läste det i någon av dina krönikor men jag är inte lika kategorisk. Jag ansåg att syran i såsen fyllde en viktig funktion då den hanterade den påtagliga syran i vinet på ett mycket bra sätt.

weezer skrev:
Jag hade gärna sett att man smög ner lite morot, palsternacka, rotselleri, gul lök i ugnsformen åxo. Visst, flytande fond funkar men riktiga karlar kokar egen buljong (eller köper i valfri saluhall!) :)

Morot, gul lök etc brukar jag använda men den här gången följde jag receptet nästan fullt ut och den blev riktigt bra. Men självklart - allt går att förbättra.
 
Toppen