Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på småflaskor från SB

speffy

Medlem
Hade tänkt bättra på mina vinkunskaper och vad passar inte då bättre än och köra lite provningar hemma.
Tanken är att köpa småflaskor och testa 2-3 åt gången för att jämföra olika druvor/regioner och vad som urskiljer dessa.

Tänkte börja med röda viner då det är mest intressant men är det någon som har tips på vita så mottages även de tacksamt.

Någon som känner till några färdiga provningar med viner från SB standardsortiment?
Det behöver så klart inte vara småflaskor men det hade ju underlättat då jag tänkt prova och experimentera lite själv.
Jag har för mig att jag läste om någon bok för ett tag sedan där provningar var från just SB ordinarie sortiment.
 
Trådskapare
S

speffy

Medlem
Boken jag tänkte på var: Bli vinkännare på 10 veckor av Håkan Larsson.
Någon som läst den och kan hissa eller dissa?
Tycker upplägget verkar intressant.
 

Skrutt

Medlem
Kul tråd. Som jag yrat om annorstädes så har nr 75712 varit en halvflaska som jag verkligen uppskattat i årgång 2013. Dock har jag inte provat den nya årgången 2016 eller någon däremellan.
 

MagnusH70

Medlem
Finns en hel del olika på bolaget, drygt 140 röda och 240 vita. Har dock inte provat så många halvor.
Din grundidé är bra, köp och prova. Försök att gå på olika provningar om du har möjlighet. I Stockholm finns många importörer som erbjuder detta, mot avgift. Finns ganska frekvent i övriga landet. Annars kan det vara lärorikt att gå med i Munskänkarna eller annan vinklubb.
 

Pessoa

Medlem
http://www.useyoursenses.se/ kanske kan vara ett bra sätt att testa dig fram. Fick spelet via Munskänkarna. Har inte testat. Tror det mest är vin från ordinarie sortimentet.

Har inte koll på halvflaskorna.

Håkan Larsson är lite falukorv. Leta upp nån mer spännande guide till vinvärlden. Eric Asimov har en bra vinskola i NY Times. Annars kan du börja följa folk på Instagram, t ex Finare Vinare.
 

ChristianB

DipWSET
Jag är rätt skeptisk till konceptet att lära sig vin på 10 veckor; snarare skulle jag se det som ett sätt att hitta 10 kombinationer av mat och dryck som är väl fungerande!

Bland vinböcker har jag hört rätt gott om t ex Alf Tumbles "Vin med adress", även om jag inte läst den själv, men grundtanken blir nog att istället sikta in sig på böcker av "nyare" skribenter. Håkan Larsson har aldrig imponerat och jag har dessutom stött på rena fel från hans sida så på den erfarenheten kan jag inte rekommendera hans böcker heller. ;)
 

Poussard

Medlem
101 viner du måste dricka innan du dör, av Andreas Kjörling kanske kan va nåt för dig. Den har tydligt Systembolagsfokus. Inte halvflasksfokus dock.
 
Toppen