Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på smakrik, mineralrik, syrastinn chardonnay

LeChat

Medlem
Önskas: smörig, smakrik chardonnay med tydlig syra och fina mineral. :)
Vad ska man köpa? Vit bourgogne låter rätt, men vilka? Vad finns det från nya världen som jag måste köpa?
 

chambertin

Medlem
Önskas: smörig, smakrik chardonnay med tydlig syra och fina mineral. :)
Vad ska man köpa? Vit bourgogne låter rätt, men vilka? Vad finns det från nya världen som jag måste köpa?
Från SA: Newton-Johnson, Storm, Keermont, Lismore, Hamilton-Russel, Paul Cluver, Crystallum, Leeu Passant, Ataraxia
Från AUS: Art Series Leeuwin Estate, Art Series Leeuwin Estate, Art Series Leeuwin Estate, Art Series Leeuwin Estate, By Farr, Vasse Felix
(säg inte att du har missat Leeuwin Estate Art Series ? Södra halvklotets bindestrecks-Montrachet... Kööööp ! )
Från NZ: Felton Road Block X, Kumeu River
Från ARG: Catena Zapata Adriana White Stones
 
Trådskapare
LeChat

LeChat

Medlem
Tack för alla snabba svar!:)
Art Series Leeuwin Estate, Art Series Leeuwin Estate, Art Series Leeuwin Estate, Art Series Leeuwin Estate
Mellan raderna tycker jag mig kunna utläsa att detta kan vara en ganska bra chardonnay;)
Det blir nog en liten åktur till Gårda.
 

Pontus

Medlem
Just det! Från tidigare i år:

2013 Leeuwin Estate Chardonnay Art Series. Dags för uppföljning. Jag lovade mig själv för ett och ett halvt år sen att vänta i 5 år, men nyfikenheten tog som så ofta över taktpinnen. De ganska kraftiga reduktiva tonerna från senast är klart nedtonade. Doft av päron, ananas, blommor, blyerts, krut och våta stenar. Intensiv smak av citrus, päron och tropiska frukter. Klar sälta i eftersmaken som är fullständigt magisk med lager på lager av smaker som på något sätt överraskar varje gång. Syran är hög, men inte dominerande. Ett stort vin som kan lagras länge till, men just igår kväll var det på absolut topp. Årets bästa vin redan nu? 97.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Nej, jag kan ingenting om Jura. Finns där viner som stämmer in på önskemålet så tar jag gärna bra tips därifrån också.:)
Du kan hitta väldigt mycket smakrikt med bra syra och mineraler. Utöver det så kommer de i alla möjliga former och varianter. Jag har ingen jag kan dra ur hatten direkt som passar din beskrivning. Jag är övertygad om att det finns kunskap till det här i krokarna, tex @Daniel A
 
Trådskapare
LeChat

LeChat

Medlem
Tack för all hjälp! Trots att jag egentligen gillar en del vita viner så har jag medvetet koncentrerat mina inköp till rött och champagne. Så kunskaperna kring vita viner är mycket begränsad. Men jag har funderingar på att köpa följande flaskor i ett första försök från Australien, Sydafrika och Frankrike:
-Art Series Leeuwin Estate 2016
-Kershaw Elgin Chardonnay 2018
-Mâcon-Milly Lamartine Clos du Four 2018 (släpps på tisdag)
-Pouilly-Fuissé Tête de Cru Clos des Prouges 2017
Har inte bestämt mig för hur många av varje, men vad tror ni, ser det gott ut?:)
Kom gärna med synpunkter!
 

ChristianB

DipWSET
Tack för all hjälp! Trots att jag egentligen gillar en del vita viner så har jag medvetet koncentrerat mina inköp till rött och champagne. Så kunskaperna kring vita viner är mycket begränsad. Men jag har funderingar på att köpa följande flaskor i ett första försök från Australien, Sydafrika och Frankrike:
-Art Series Leeuwin Estate 2016
-Kershaw Elgin Chardonnay 2018
-Mâcon-Milly Lamartine Clos du Four 2018 (släpps på tisdag)
-Pouilly-Fuissé Tête de Cru Clos des Prouges 2017
Har inte bestämt mig för hur många av varje, men vad tror ni, ser det gott ut?:)
Kom gärna med synpunkter!
Både Leeuwin Estate och Mâcon-Milly Lamartine har imponerat på mig tidigare; den förra är lite större och med bra pondus, medan den senare är lite mer av "solig bogge" i min bok, så något slankare men full av fräsch äpplefrukt, grapefrukt och bra kalkighet. ;) Chardonnay från Elgin brukar ju också vara riktigt så där syrafräsch och full av solmogen citrus/lime. Det blir spännande att höra dina egna tankar om vinerna sedan!
 
Helt rätt att pröva både Bourgogne och de mästerliga och ofta mer prisvärda kopiorna runtom i världen.

Några Bourgogne-tips:

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/meursault-premier-cru-9634801 - För mig ny producent, jag prövade deras puligny village och de hade mig vid första sniffen. hög nivå. importeras av Pompette.

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/cote-de-beaune-les-pierres-blanches-7460201 - côtes du Beaune lieu dit ovanför Les Bressandes. Riktigt bra grejer för lägre pris än 1er cru:n ovan.

Sen tycker jag att du kan gå på bättre lägen från stora hus - de har inte riktigt samma enhörningsstatus som en del kända mindre producenter men har genomgående mycket hög lägsta-nivå på sina 1er cru-viner. Guldet finns inte alltid vid regnbågens fot. Något som @Swedish trumfat in hos mig ett par gånger.

pröva t ex https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/meursault-perrieres-premier-cru-domaine-9563401 - ett av de bästa vingårdslägena för chardonnay globalt sett. Habil producent får man ju säga också. Och tillgänglig för ett pris som ändå får betraktas som överkomligt, i denna kontext.

Kul jämförelse att pröva mot https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/louis-jadot-7657901 (har inte själv prövat) som är samma läge från ett av de andra stora husen.

Sedan ska man inte glömma Chablis! Chablis är ju överlag mer stramt och ståltankat men om du går upp till grand cru är du fortfarande prismässigt på samma nivå som t ex Leeuwin Art Series och det intressanta är att flera producenter i Chablis kör en hel del ek (mycket smakfullt oftast) på sina grand-cruer. Jag tror det handlar om att förstärka det grundläggande uttrycket i vanlig chablis (krispig och fräsch = ståltank) versus grand cru (större, mer lagringsvin = ekfat). Kanske har @vintomas bra tips där?

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chablis-7354101 Laroche (som såldes av Michel Laroche som i stället startat fantastiska Le Domaine d'Henri) är väl typiskt exempel på lätt ekad grand cru som ofta håller mycket hög kvalitet för pengen.

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chablis-grand-cru-7683301 liknande uttryck som Laroche, samma grand cru-läge och år.

Bonne dégustation!
 
Last edited:
edit: Domaine de la Vougeraie är ju i sig rätt stor per volym, men också en del av Boisset, den största producenten i volym räknat i Bourgogne skulle jag tro.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
@FredrikC
Skriver i vetskap om att jag möjligen förgör mina egna chanser att få några flaskor, men den 21 så släpps Etienne Sauzets viner, vilket har skyhög mineralitet, salinitet, och är otroligt bra! Dock bara village och regionale. Men redan vid insteg så är dessa fantastiska. Plus på det: Årgång 2018.
 
Trådskapare
LeChat

LeChat

Medlem
@FredrikC
Skriver i vetskap om att jag möjligen förgör mina egna chanser att få några flaskor, men den 21 så släpps Etienne Sauzets viner, vilket har skyhög mineralitet, salinitet, och är otroligt bra! Dock bara village och regionale. Men redan vid insteg så är dessa fantastiska. Plus på det: Årgång 2018.
Har inte jättestor erfarenhet av stilla vita men just Etienne Sauzets lite enklare viner har jag druckit några årgångar av för många år sedan. De var, och är väl fortfarande ganska hypade men jag kommer för tillfället inte ihåg riktigt vad jag tyckte om dem. Men helt knockad blev jag väl inte eftersom jag inte fortsatt att köpa dem. Kanske att deras chassagne-montrachet är bättre men då är det ju andra pengar och på den nivå finns ju andra flaskor som kanske dessutom presterar bättre. Hm... får fundera, men tack för omtanken.
 

FredrikC

Medlem
@FredrikC
Skriver i vetskap om att jag möjligen förgör mina egna chanser att få några flaskor, men den 21 så släpps Etienne Sauzets viner, vilket har skyhög mineralitet, salinitet, och är otroligt bra! Dock bara village och regionale. Men redan vid insteg så är dessa fantastiska. Plus på det: Årgång 2018.
Nu dricker jag inte vitt vin så jag kommer inte förstöra dina chanser iaf :D
 

lukastollig

Pudelfantast
@FredrikC
Skriver i vetskap om att jag möjligen förgör mina egna chanser att få några flaskor, men den 21 så släpps Etienne Sauzets viner, vilket har skyhög mineralitet, salinitet, och är otroligt bra! Dock bara village och regionale. Men redan vid insteg så är dessa fantastiska. Plus på det: Årgång 2018.
Fast för vita är väl 2018 inte direkt ett toppenår, eller? 2017 för vitt, 2018 för rött har varit min inställning. Bör jag omvärdera detta?

Annars är Sauzet bra, men får hålla med @LeChat : inte magi, åtminstone inte för mig. Lägger hellre pengarna på något från Henri Boillot som alltid imponerat, speciellt Clos de la Mouchere eller på Bonneau du Martrays Corton Charlemagne. Sistnämnda har dock ökat typ 200% i pris på senaste 5-6 åren. Köpte 2008 för NOK 635 på Vinmonopolet år 2012. Those where the days!
 

buteljen

Medlem
Fast för vita är väl 2018 inte direkt ett toppenår, eller? 2017 för vitt, 2018 för rött har varit min inställning. Bör jag omvärdera detta?
Jasper Morris:
"In advance of tasting we rather expected the 2018s either to show an unwelcome flabbiness from the heat or else dilution from the significantly high yields. Neither is the case and indeed the size of the crop was probably a prime factor in stopping the heat of the summer from having an adverse effect on the wines." ... blabla ... "..... I have formed a largely positive opinion of 2018 whites. They are not far behind 2017 in quality but in a different style. They are a little lighter but with prettier aromatics and are better characterised by length of flavour than absolute intensity. There will be very many extremely attractive wines which will be accessible early."
 
Toppen