Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på typvin - Semillon

Björnen

Medlem
Ska idka lite druvtypsstudier och önskar nu tips på ett typvin för Semillon med bra förhållande kvalitet/pris.
Nr 6947, Tyrrell's, Hunter Valley Semillon, 2019, har uppgetts passa bra som typvin för Semillon.
Problemet är att just det vinet levereras med skruvkork och jag föredrar naturkork.
Så tips på ett lämpligt ersättningstypvin med naturkork i prisspannet 160 - 260 kr efterfrågas varmt.
 

Dejzan

Medlem
Ska idka lite druvtypsstudier och önskar nu tips på ett typvin för Semillon med bra förhållande kvalitet/pris.
Nr 6947, Tyrrell's, Hunter Valley Semillon, 2019, har uppgetts passa bra som typvin för Semillon.
Problemet är att just det vinet levereras med skruvkork och jag föredrar naturkork.
Så tips på ett lämpligt ersättningstypvin med naturkork i prisspannet 160 - 260 kr efterfrågas varmt.
Varför inte skruvkork? Jag tror att det blir svårt att hitta semillon från Australien utan skruvkork(killgissning).
 
Trådskapare
Björnen

Björnen

Medlem
Tack för svar. Ifrågasätter inte kvaliteten på Tyrrell's, Hunter Valley Semillon eller skruvkorksförslutning.

Tänker i ett första skede följa Nick Jacksons (MW) Webinarserie "Wine Tasting by Structure" som omfattar 8 vita respektive 8 röda druvtyper och där 80% av typvinerna är med naturkork:
upload_2020-10-29_8-24-19.png

(Såg nu dock att han verkar ha gjort om strukturen sedan i våras!)

Har skaffat en Coravin för att kunna provdricka olika vin/druvtyper över en längre tid. Och för att i ett senare kunna laborera med att semi-blindprova olika vin/druvtyper med avseende på t ex sötma, fruktsyra, strävhet och fyllighet. Tänker uteslutande hålla mig till viner med naturkork över hela linjen för att försöka hålla det enhetligt.
( Jo, jag har noterat att det har rapporterats att flera Coravinanvändare erfarit ett bättre utfall med Coravins "Screw Cap"-återförslutare än när de tappat vin genom naturkork. Men det är en annan utvikning).

Nick Jackson har listat "Hunter Valley, Australia, or Sauvignon Blanc-Semillon blend from Margaret River or white Bordeaux" som 'typregioner'.
Då borde väl följande naturkorksalternativ kanske fungera:
Nr 2762, Château Valoux, blanc, 2016

Tittar man utanför de stipulerade regionerna så kanske även följande vin kan vara ett alternativ:
Nr 95206, Boekenhoutskloof, Semillon, 2017
 

Attachments

  • upload_2020-10-29_8-23-0.png
    upload_2020-10-29_8-23-0.png
    169,4 KB · Visningar: 92

buteljen

Medlem
Tack för svar. Ifrågasätter inte kvaliteten på Tyrrell's, Hunter Valley Semillon eller skruvkorksförslutning.

Tänker i ett första skede följa Nick Jacksons (MW) Webinarserie "Wine Tasting by Structure" som omfattar 8 vita respektive 8 röda druvtyper och där 80% av typvinerna är med naturkork:
Visa bifogad bild 21159
(Såg nu dock att han verkar ha gjort om strukturen sedan i våras!)

Har skaffat en Coravin för att kunna provdricka olika vin/druvtyper över en längre tid. Och för att i ett senare kunna laborera med att semi-blindprova olika vin/druvtyper med avseende på t ex sötma, fruktsyra, strävhet och fyllighet. Tänker uteslutande hålla mig till viner med naturkork över hela linjen för att försöka hålla det enhetligt.
( Jo, jag har noterat att det har rapporterats att flera Coravinanvändare erfarit ett bättre utfall med Coravins "Screw Cap"-återförslutare än när de tappat vin genom naturkork. Men det är en annan utvikning).

Nick Jackson har listat "Hunter Valley, Australia, or Sauvignon Blanc-Semillon blend from Margaret River or white Bordeaux" som 'typregioner'.
Då borde väl följande naturkorksalternativ kanske fungera:
Nr 2762, Château Valoux, blanc, 2016

Tittar man utanför de stipulerade regionerna så kanske även följande vin kan vara ett alternativ:
Nr 95206, Boekenhoutskloof, Semillon, 2017
Vad kul att du testar Nick Jacksons approach. Jag har skrivit lite om den tidigare på forumet.
Men jag förstår inte varför du hakar upp dig på naturkork vs skruvkork? NJ tar ju inte upp den distinktionen överhuvudtaget utan är väldigt flexibel med vilka viner man kan använda för att öva på skillnader mellan druvor.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Ifrågasätter inte kvaliteten på [...] skruvkorksförslutning.
[...] Tänker uteslutande hålla mig till viner med naturkork över hela linjen för att försöka hålla det enhetligt.
Jag förstår verkligen inte. Det är som att säga att det ska vara ett visst typsnitt, eller flaskform eller färg på flaskans glas då, menar du? För att hålla det enhetligt men i övrigt har det ingen inverkan på kvalitet.
 
Trådskapare
Björnen

Björnen

Medlem
Hoppsan, var inte avsikten att framstå som någon naturkorksfundamentalist. Finns väl för- och nackdelar som med det mesta.
Tack, Boletus för tipset om G de Château Guiraud.
Och tack övriga, har nu fått bättre översikt om hur utbudet ser ut för den här vintypen.
Finns en poäng med att köra på Tyrrell's, Hunter Valley Semillon som verkar vara ganska prisvärt. Skulle det börja härskna i förtid så är det väl bara att korka, förlåt skruva, upp en pava till.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ska idka lite druvtypsstudier och önskar nu tips på ett typvin för Semillon med bra förhållande kvalitet/pris.
Nr 6947, Tyrrell's, Hunter Valley Semillon, 2019, har uppgetts passa bra som typvin för Semillon.
Problemet är att just det vinet levereras med skruvkork och jag föredrar naturkork.
Så tips på ett lämpligt ersättningstypvin med naturkork i prisspannet 160 - 260 kr efterfrågas varmt.
De flesta typviner från Australien och Nya Zeeland har väl typiskt skruvkork... :) Det finns för all del en adapter till coravin för skruvkorksflaskor men har aldrig provat den.
Vita Bordeaux brukar nog aldrig vara riktigt som australisk Semillon. Dels finns det knappt några att hitta som är druvrena S, utan man brukar behöva nöja sig med 50-60% eller något i den stilen. Sedan är australisk S endera mer tropiskt fruktig ("publik/modern" stil), eller mer återhållen och stram i stilen (traditionella Hunter Valley). Så det finns flera olika stilar som är typiska för Semillon.
 
Shannon Semillon från Sydafrika är riktigt god! Men har druckit för lite semillon för att avgöra om den är typisk eller ej. I överkant på intervallet, 299 kr.
 
Toppen