Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på vin kring 1000-lappen

vita

Medlem
En god vän har nyligen köpt hus och ska därför ställa till med kalas. Misstänker att det blir jag som står för matlagningen då jag kockar en del. Men han har lovat att betala kalaset inklusive vin för kring tusenlappen per flaska. Menyn är inte fastställd men det är höst nu och vad passar då bättre än skaldjur och/eller tunga köttgrytor som puttrat i minst 3 timmar. Även lammstek skulle funka. I prisklassen kring 1000-lappen (+\-500kr) Vad skulle ni rekommendera för (röda) viner till en rejäl köttgryta, potatispuré,....och (vita) viner till t ex grillad hummer, krämig skaldjursgryta eller skaldjursfat? Alla inspel välkomnas!

Det kan väl nämnas att jag själv är väldigt förtjust i Bourgongeviner, både röda (t ex Pommard) och vita (Chablis), men är - icke desto mindre - medveten om att det även existerar en vinvärld utanför detta ljuva distrikt.
 

Magikern

Medlem
Grand Puy Lacoste är ju utmärkt om man gillar unga viner med mycket tryck och kvalitet (de äldre är dyrare) annars tycker jag Montrose 06 är ett lämpligt vin. Tror på Bordeauxvin i sammanhanget

Chevilion s viner från Nuit. St. George bör vara tillräckligt rustika för att klara maten om du gillar Bourgogne.

ta valfri Chablis Grand Cru 2010 till skaldjuren.
 

Silenos

Medlem
Ch Corbin, 2005. En varm filt, på ett icke-Rollandskt sätt. Eller om man känner för att bränna mer pengar, Ch Conseillante, 2001 (finns hos Diehl).
 
vilken härlig sport! Bacchus lov sjunges bäst utan en alltför hård och ogin budgetrestriktion. Du kan absolut ta någon gammal klassiker. Eller så går man på en lyxigare modern Syrah: t ex Le Macchiole Scrio 2012 för dryga tusenlappen. Reynvaan In the Rocks eller Lillian Syrah för några hundringar mindre. Eller Andremily n 3 för 1399 kr. Vitt vin: du får rätt ok skumpa för 1000 kr +-500. En Krug Grande Cuvee t ex.
 
Trådskapare
vita

vita

Medlem
Vilka trevliga tips! Stort tack Magikern, Silenos, grappa och Omar! Får återkomma med ett utlåtande efter kalaset.
 
Toppen