Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

tips på vin till förrätt?

pln

Medlem
Tjena. Vi ska ha middag. Till förrätt kör vi skivor av anka på toast med tryffelcreme och canderade äppel-skivor. Vi har fortfarande inte bestämt oss vad vi ska dricka till det och jag har själv inte käkat detta förr. Någon som har tips på något vitt vin (100-200kr) eller champagne (3-400kr) som kan passa? eller vilken stil som passar överlag? sött,torrt?
 
SV: tips på vin till förrätt?

pln skrev:
Tjena. Vi ska ha middag. Till förrätt kör vi skivor av anka på toast med tryffelcreme och canderade äppel-skivor. Vi har fortfarande inte bestämt oss vad vi ska dricka till det och jag har själv inte käkat detta förr. Någon som har tips på något vitt vin (100-200kr) eller champagne (3-400kr) som kan passa? eller vilken stil som passar överlag? sött,torrt?
Nu får du ju naturligtvis ett svar om champagne av mig. Det som ställer till det lite för mig är de kanderade äppelskivorna men vet inte hur mycket socker/karamell du har på dessa. Kör inte en totaltorr champagne utan en cuvée av något slag. Kanske en Jacquesson Cuvée nº 734 (nr 7436) (visserligen bara 5g socker) eller en Louis Roederer Brut Premier (nr 7602)
 

kayaker

Cyklist
SV: tips på vin till förrätt?

Jag är inne på lite samma linje. Ankan signalerar ju lite Pinot Noir men tillagningen och tillbehören, mer specifikt de kanderade äpplena, styr.

Beakta även resten av menyn inkl. drycker så att det blir en lämplig följd av viner och smaker.
 

Jos

Medlem
SV: tips på vin till förrätt?

Jag tror Jacquesson och Roederer skär sig tillsammans med canderade äpplen. Skulle tagit någon med högre dosage.
 
SV: tips på vin till förrätt?

Jos skrev:
Jag tror Jacquesson och Roederer skär sig tillsammans med canderade äpplen. Skulle tagit någon med högre dosage.
Mitt starka tips är Roederer som ju är 9g socker, Beror på hur söta äpplena är också. Du har ju Taittinger men den är helt enkelt inte lika bra. 40% andrapress avskräcker :)
 
Trådskapare
P

pln

Medlem
SV: tips på vin till förrätt?

Tack för tipsen.
ok så ni tror dom canderade äpplena blir den dominerande smaken och man bör gå efter det. Till huvudrätt blir det oxfile+potatisgratäng med massa rödviner främst från saint emilliion. Så det var därför jag främst tänkte på nått vitt till förrätten. Jag smakade ett vitt Gysler 120kr.. kan det passa månne?
 

chambertin

Medlem
SV: tips på vin till förrätt?

pln skrev:
Tack för tipsen.
ok så ni tror dom canderade äpplena blir den dominerande smaken och man bör gå efter det. Till huvudrätt blir det oxfile+potatisgratäng med massa rödviner främst från saint emilliion. Så det var därför jag främst tänkte på nått vitt till förrätten. Jag smakade ett vitt Gysler 120kr.. kan det passa månne?

Vet ju inte hur kraftig och dominerande tryffelkrämen är men är den dominerande skulle jag vilja ha ett rött med lite mognad (Pinot Noir t.ex).
Inte fel ihop med ank-delen av rätten heller.
 

Andreas L

Medlem
SV: tips på vin till förrätt?

Chenin Blanc med mognad som formligen doftar tryffel - 1979 Vouvray Demi-Sec (nr 71936) Vitt vin Information om drycken Ursprung Frankrike, Loiredalen, Touraine, Vouvray Årgång 1979 Producent Bourillon Dorléans Leverantör janake wine group AB Alkoholhalt 12,0 %
 

sunqan

Vinös
SV: tips på vin till förrätt?

jag skulle fundera över en torr/halvtorr vit sherry. Vet inte varför Däremot. ?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: tips på vin till förrätt?

jag håller med Andreas L! Vouvray är underbart till ankan OCH tillbehören. Speciellt med lite mognad :)
 
Trådskapare
P

pln

Medlem
SV: tips på vin till förrätt?

Andreas L skrev:
Chenin Blanc med mognad som formligen doftar tryffel - 1979 Vouvray Demi-Sec (nr 71936) Vitt vin Information om drycken Ursprung Frankrike, Loiredalen, Touraine, Vouvray Årgång 1979 Producent Bourillon Dorléans Leverantör janake wine group AB Alkoholhalt 12,0 %

Det där lät ju jäkligt intressant! Hmm.. Det enda sura är att budgeten vi satte kommer sprängas ännu mer :D
Behövs en sån luftas något först eller?
 
Toppen