Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på Vinbar med avslappnad provning

Hej allihopa,

Har en vän som jag skulle vilja bjuda på en trevlig lite lättsam provning i födelsedagspresent. Han har visat intresse för vin, just nu Amarone-fasen och en del andra kraftiga röda viner, men jag känner att det vore kul att även glänta på nya dörrar för att få igång hans vinintresse och visa bredden av de områden och briljanta vinmakare som förgyller vinvärlden. Finns det någon vinbar där man kan boka 4-5 halvglas med en hyfsat röd tråd, ta in bra tilltugg och sedan få trevliga kortare presentationer av vinerna, regionerna och vinmakarna som man sedan kan avnjuta lite avslappnat och resonera runt intrycken och skillnaderna. Vill inte skrämma honom med en alltför uppstyrd provning så att det blir en prestation för honom. Utan en charmig mjukstart men ändå med en del kunskapsöverföring.

Har någon något tips som finns i Stockholm? Det skulle vara supertrevligt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej allihopa,

Har en vän som jag skulle vilja bjuda på en trevlig lite lättsam provning i födelsedagspresent. Han har visat intresse för vin, just nu Amarone-fasen och en del andra kraftiga röda viner, men jag känner att det vore kul att även glänta på nya dörrar för att få igång hans vinintresse och visa bredden av de områden och briljanta vinmakare som förgyller vinvärlden. Finns det någon vinbar där man kan boka 4-5 halvglas med en hyfsat röd tråd, ta in bra tilltugg och sedan få trevliga kortare presentationer av vinerna, regionerna och vinmakarna som man sedan kan avnjuta lite avslappnat och resonera runt intrycken och skillnaderna. Vill inte skrämma honom med en alltför uppstyrd provning så att det blir en prestation för honom. Utan en charmig mjukstart men ändå med en del kunskapsöverföring.

Har någon något tips som finns i Stockholm? Det skulle vara supertrevligt.
Det låter som att Eriks Vinbar borde erbjuda ganska precis det du efterfrågar. De gånger jag har varit där så pratar de som serverar mer än gärna om de viner som serveras och de är inga problem att få intressanta flighter för en billig peng.

Det lär bli hur lättsamt och trevligt som helst! :)

@kayakers förslag är möjligen ännu bättre!
 
Trådskapare
Marcus Dimholt
Ja Har varit flera gånger själv på både 19 glas och Eriks Vinbar och det är ju alltid väldigt givande att prata med trevlig kunnig personal.
Glömmer aldrig när jag fick 3 blinda mini provsmakningar på 19 Glas innehållande 3 x Charles Smith, det är ju ett tag sedan (säkert 5-6 år sedan) men minns samtalet som väldigt givande och otroligt intressant. Och det var ju inte en rock-manager som jag gissade på när jag först smakade kan jag säga. haha
Tack för tipsen!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Winjas vin och ostbar är trevlig, dock har jag bara varit där under arrangerade tillfällen, så du får utforska på egen hand! Men ganska bra läge och trevlig personal.
 
Trådskapare
Marcus Dimholt
Winjas vin och ostbar är trevlig, dock har jag bara varit där under arrangerade tillfällen, så du får utforska på egen hand! Men ganska bra läge och trevlig personal.
Tack för tipset! Winjas butiken inte långt däörifårn är ju hur härlig som helst med massor av godsaker att snöa in på. Får nog gå dit i eftermiddag tror jag. Jobbar inte så långt därifrån.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Nästa vecka är det dags äntligen! Hur ser det ut på 19 Glas, behöver jag boka något i förväg tror du? @Jimmy Forsman
TJo breeeeee! När, var och hur? Vi kör ju inte provningar per se, men om du går in i baren, pratar med Peter och säger till honom att ni vill prova tre, fyra olika viner så kommer det att vara mycket svårt att få honom att hålla tyst. :D

Vilken dag/tid tänkte du? Hur många blir ni?
 
Trådskapare
Marcus Dimholt
Hej, vi tänkte oss en högst avslappnad och mer slink-in-perfekt-start-på-kvällen-session så ordet provning är i överkant. Bara bra surr om bra viner och få höra lite tankar och resonemang om odlare/viner/lägen/värt-att-veta etc. Vi är bara 2 st och jag tänkte mig typ torsdag nästa vecka (6/10) direkt efter kontorstid typ 17.30-18 rycket. Blir nog mest dricka och ev lite små-nibble vid sidan av.
 
Trådskapare
Marcus Dimholt
TJo breeeeee! När, var och hur? Vi kör ju inte provningar per se, men om du går in i baren, pratar med Peter och säger till honom att ni vill prova tre, fyra olika viner så kommer det att vara mycket svårt att få honom att hålla tyst. :D

Vilken dag/tid tänkte du? Hur många blir ni?

Hej @Jimmy Forsman Det blev onsdag denna veckan. det är väl bara att slinka in efter jobbet misstänker jag.
 
Toppen