Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på vinbar/restaurang i Rom!

V

Vincent H

Halloj!

Jag och min sambo kommer ta en liten trip till Rom över helgen och tar gärna emot tips på trevliga vinbarer eller restauranger som inte ligger på michelin prisnivå! Alla tips tas tacksamt emot :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Halloj!

Jag och min sambo kommer ta en liten trip till Rom över helgen och tar gärna emot tips på trevliga vinbarer eller restauranger som inte ligger på michelin prisnivå! Alla tips tas tacksamt emot :)

Bästa pastarestaurangen jag varit på. Populär även dagstid så bokning rekommenderas. Humana priser (när vi var där för tre år sedan). Mätt blir man lätt och genuin italiensk miljö.

http://www.feliceatestaccio.it

Vi drack vin på Pergola (grym källare än grymmare priser:neej:) så kan inte ge tips på vinbarer. Däremot ligger en av världens bästa barer (klassiskt tema) där om ni kommer in.

https://www.thejerrythomasproject.it

Som pensionerad bartender älskar man ordningsreglerna!:D

Buon viaggio!
 

jeps

Medlem
Härligt med Rom!

På tema vin så finns ju fantastiska Enoteca Costantini. En riktigt häftig vinbutik med bra utbud av italienska viner, gå ner en våning och du skall belönas!

Vägg i vägg ligger en restaurang som drivs av samma gäng, ska vara bra (har dock inte besökt den själv).

I restaurangväg gillar jag Da Francesco nära Piazza Navona, Spirito Divino i Trastevere och Roscioli nära Campo di Fiore.

Njut!
 
M

Mouton

Ett bra vin hak är Cul de Sac. Ligger en bak gata från Piazza Navona. Vinlistan är tjock som en bibel, maten som serveras är dock inget vidare. Så ät er mätta innan ni går dit.
 
Trådskapare
V

Vincent H

Stort tack för alla tips! Det var en kort weekend på runt 30 timmar totalt då vi körde bil in och ut men blev en del besök. Höjdpunkten som jag kan rekommendera vidare är Roscioli som hade en enorm vinlista med välkomponerade maträtter att dela på.
 
Bumpar tråden lite. Bokat upp en del men tar gärna fler tips. Bokad Ristorante Salumeria Roscioli och kommer att kolla upp vinbarerna Il Goccetto, Litro och Er Buchetto.
 
Vet att en del av er varit där men kan bara ge omdömet undvik om Ristorante Salumeria Roscioli. Trassel med bokningen (restaurangens fel) och attityden var "vi har så många gäster ändå så stick och brinn". Blev ett kort besök där och kommande "Terrible" notering på Tripadvisor.

Gick istället till L'Angolo Divino. Sassisca 1998 på glas samt en Paolo Scavino 1996 Bric del Fiasc dämpade snabbt irritationen över arrogant personal hos Roscioli. Då det visade sig att ägaren till L'Angolo Divino delade samma vinsmak som undertecknad så blev det en del smakprover till och en kul diskusson. Mat, enkel, men mycket god gjorde inte besöket sämre. Rekommenderas.
 

Trydebull

Medlem
Nu har du kanske åkt hem @Anders Landström men Metamorfosi(*) har jag käkat på två gånger och maten är riktigt bra. Italienskt skola - men i o-klassisk stil. Precis som namnet antyder.

Viner mer "bra", "kul" och väldigt välmatchade till maten än de största upplevelserna i flaskform. Ensamvindrickare som jag varit har jag båda gångerna följt menyn.
 
Vet att en del av er varit där men kan bara ge omdömet undvik om Ristorante Salumeria Roscioli. Trassel med bokningen (restaurangens fel) och attityden var "vi har så många gäster ändå så stick och brinn". Blev ett kort besök där och kommande "Terrible" notering på Tripadvisor.

Gick istället till L'Angolo Divino. Sassisca 1998 på glas samt en Paolo Scavino 1996 Bric del Fiasc dämpade snabbt irritationen över arrogant personal hos Roscioli. Då det visade sig att ägaren till L'Angolo Divino delade samma vinsmak som undertecknad så blev det en del smakprover till och en kul diskusson. Mat, enkel, men mycket god gjorde inte besöket sämre. Rekommenderas.
Hej!
Av intresse... vad tog dom för ett glas Sassicaia? Kom precis tillbaka från Rom, och min allmäna känsla är att det är sjukt dyrt med "kvalitetsviner" generellt... Typ 200 kr för ett glas Brunello, och 120 för ett glas Rosso di Montalcino.. Inte billigt alltså.
 
Toppen