Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på viner under 300:- men över 92 poäng på wine-searcher?

Eftersom jag är av enkel natur tittar jag alltid på wine-searchers betyg på ett vin som jag får tips om eller som jag springer på själv. Jag köper inte om vinet understiger 92 poäng. Naturligtvis finns det en uppsjö av bra viner som jag missar men för mig är det ett enkelt verktyg att få ett snabbt svar på om ett vin är bra. Och det roliga är att det har inte fallerat hittills, ligger vinets samlade betyg på eller över 92 har jag aldrig blivit besviken! Rationellt? Ja. Kreativt/roligt? Njae. Men det fungerar för mig och mitt vinintresse. Nu till trådstartens fråga: har forumet tips på viner som rubriken lyder? Ligger det något göttigt som kan privatimporteras som kvalar in eller finns det nått fynd på SB. Jag ska naturligtvis börja själv med två tips;
Dirler Grand Cru KesslerGewurztraminer (nr 75753), 279:-, 94 poäng
Palmer & Co Millésimé Brut (nr 7867), 275:-(finns även som Magnum), 94 poäng
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Systembolaget är ju för sköna, söker man på den får man upp att den finns i två storlekar men klickar man på de olika ser man att Magnumen skall vara årgång 2000 och standardflaskan en 2008. Man kan tycka att det är en viss skillnad men enligt SB's logik så är det ju öh typ samma sak för båda heter ju öh typ Palmer typ...
-Och gör man sedan en beställning så är det ju inte omöjligt att man får någon helt annan årgång... Hejja monopolet!

I övrigt tycker jag din metod att enbart gå på Wine-Searcher är lite udda, det här forumet till exempel är ju annars ett ypperligt sätt att hitta trevliga viner men men -Whatever floats you boat...
 
Trådskapare
L
-Systembolaget är ju för sköna, söker man på den får man upp att den finns i två storlekar men klickar man på de olika ser man att Magnumen skall vara årgång 2000 och standardflaskan en 2008. Man kan tycka att det är en viss skillnad men enligt SB's logik så är det ju öh typ samma sak för båda heter ju öh typ Palmer typ...
-Och gör man sedan en beställning så är det ju inte omöjligt att man får någon helt annan årgång... Hejja monopolet!

I övrigt tycker jag din metod att enbart gå på Wine-Searcher är lite udda, det här forumet till exempel är ju annars ett ypperligt sätt att hitta trevliga viner men men -Whatever floats you boat...
Så bra, då vet jag vad du tycker om SB men nu var det ju tips jag sökte. Har du några? Jag har också handlat via xwines och hittat riktigt bra viner men inte riktigt uppe i den klass jag söker. Så det finns säkert trevliga viner att upptäcka precis utanför monopolet och det är det jag söker, bra tips.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det är ingen mening i att vara kort eller arrogant tillbaka då @emanuel faktiskt påpekar en viktig poäng om att det inte är samma vin som har fått XX poäng på någon hemsida då det är två olika årgångar. Om jag hade råkat köpa en flaska -00 baserat på vad -08:an betygsätts som hade jag blivit riktigt irriterad.

För att återgå till tråden.

2012 Georg Breuer Riesling Terra Montosa - Saknar betyg på WS men snittar högt på de flesta sidor, ex. har 2011:an 90 poäng på WS, och 2012:an som är aktuell har dryga 90 på CT (en recension dock). När du ändå är en hundring under din gräns på 300:- så är det här ett vin som är dumt att missa.

2010 Famille Quiot Domaine du Vieux Lazaret Chateauneuf-du-Pape - 91 på WS. Väldigt slutet som det är nu men en schysst och billig C9dP.
 
Trådskapare
L
Tack för tipsen! Angående ironi eller arrogans, jag vill hålla tråden ren från annat än det jag efterfrågade, trådar på forum "surrar" gärna iväg och blir helt osammanhängande om det börjar kladdas om annat. Nu ser jag att SB bytt årgång och nr på den jag
rekommenderade ovan så den tas härmed bort från mina tips :), (även om Magnumen är över de 300:- nu som jag satte som gräns (337,50:-/helröret i snitt) är den väl värd det, då vid inköpet typ 2005-2006 låg 75:an på 299:- och Magnumen på 599:-.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tack för tipsen! Angående ironi eller arrogans, jag vill hålla tråden ren från annat än det jag efterfrågade, trådar på forum "surrar" gärna iväg och blir helt osammanhängande om det börjar kladdas om annat. Nu ser jag att SB bytt årgång och nr på den jag
rekommenderade ovan så den tas härmed bort från mina tips :), (även om Magnumen är över de 300:- nu som jag satte som gräns (337,50:-/helröret i snitt) är den väl värd det, då vid inköpet typ 2005-2006 låg 75:an på 299:- och Magnumen på 599:-.
Men det finns väl ändå en risk att bli besviken och att ett vin inte passar just dig enfast den har 92 betyg eller högre?
 

Vino fino

Medlem
Nu till trådstartens fråga: har forumet tips på viner som rubriken lyder? Ligger det något göttigt som kan privatimporteras som kvalar in eller finns det nått fynd på SB.
Om man skall använda ditt system fullt ut så hamnar man oundvikligen på distrikt och typer lite utanför massmarknadens preferenser. Dvs. förslag efter en strikt uppdelning efter maximala poäng under 300 kr.

Gillar du dessertviner? Starkvin? Vilka är dina preferenser? Champagne är väl ett av de sämsta områdena att fiska i under 300 kr.

Om du vill ha tips på bra dessertvin eller starkvin inom dina ramar kan jag och säkert andra här på forumet ge dig tjogtals som ger 92+ i snitt på wine-searcher. Om du letar skumpa eller Bourgogne lär det bli svårare, om ej omöjligt. Allt beror på dina preferenser.
 
Trådskapare
L
Men det finns väl ändå en risk att bli besviken och att ett vin inte passar just dig enfast den har 92 betyg eller högre?
Jo men självklart kommer det att hända, naturligtvis. Men de gånger jag köpt vin på SB, nätet eller på auktion och där vinet fått 92 eller mer så har det varit kanongrejer. Och som jag skrev, jag missar säkert mycket och många bra viner som inte är betygsatta av "expertkollektivet" men med den tid jag kan lägga i vardagen på vinintresset så är det för mig ett enkelt sätt att alltid (ta i trä) hitta rätt, därav min fråga.
 
Trådskapare
L
Om man skall använda ditt system fullt ut så hamnar man oundvikligen på distrikt och typer lite utanför massmarknadens preferenser. Dvs. förslag efter en strikt uppdelning efter maximala poäng under 300 kr.

Gillar du dessertviner? Starkvin? Vilka är dina preferenser? Champagne är väl ett av de sämsta områdena att fiska i under 300 kr.

Om du vill ha tips på bra dessertvin eller starkvin inom dina ramar kan jag och säkert andra här på forumet ge dig tjogtals som ger 92+ i snitt på wine-searcher. Om du letar skumpa eller Bourgogne lär det bli svårare, om ej omöjligt. Allt beror på dina preferenser.
Jag är "allätare" så shoot! :) Skumpan jag refererade till verkar ha haft prishöjningar sedan de jag köpte in. Jag säger inte att det är görligt utan ställer bara frågan. Men det kanske är så att wine-searcher är en "no-no"? Jag vet inte vad som är rätt eller fel utan bara att det funkar för mig.
 

mnor

Medlem
Har inte en susning hur wine-searcher ser på dessa champagner, men detta är de under 300 på SB som jag skulle börja med:
Launois - Både deras 2008:a och NV
Tarlant Brut Zero (Mycket syra, inte alls säkert att du uppskattar denna typ av champagne, men om man tycker om syradrivna champagner så är detta trevligt).
Alfred Gratien Brut Classique
De saint gall
(union champagne) - Bra kooperativ, med flertalet flaskor under 300 sek, bland annat en årgångschampagne.

Hoppas att du hittar vad du tycker är gott och mindre gott, har aldrig träffat på någon som inte föredrar någon typ av område, druva,...
 

Vino fino

Medlem
Jag är "allätare" så shoot!
Nu har jag suttit en liten stund med din metod och insett dess viktigaste begränsning. Misstänkte redan innan att W-S skulle vara USA-dominerat och därmed skevt men visste inte att så många viner inte skulle ha någon poängbedömning över huvud taget. Man kan väl fundera över hur mycket det betyder att man missar en stor del, jag skulle säga huvuddelen, av det totala utbudet av världens viner eftersom det inte är poängsatt på W-S och därmed inte kvalar in på din skala.

Hursomhelst, du bad om tips. Efter typ 50 sökningar där mer än 40 inte var poängsatta ger jag dig följande 3 exemplar på Monopolet, 93-95p enligt Wine-Searchers (extremt osakliga) index:

Tierhoek Straw Wine 215 kr
Calem 2002 298 kr
Rieussec 2011, 299 kr
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Så bra, då vet jag vad du tycker om SB men nu var det ju tips jag sökte. Har du några? Jag har också handlat via xwines och hittat riktigt bra viner men inte riktigt uppe i den klass jag söker. Så det finns säkert trevliga viner att upptäcka precis utanför monopolet och det är det jag söker, bra tips.
Nu var ju andra här före mig på bollen men jo, det spelar roll då det inte gick att begripa ditt vintips på grund av systembolagets udda lagersystem. Nu blev jag förvisso sugen på att ta hem en flaska Palmer 2000 magnum fast det inte var den du menade, tror jag?

Och mitt tips att följa forumet var i högsta grad allvarligt menat då trådarna fullkomligt dignar av fina tips och fler kommer varje dag. Senast igår dök Launois upp som @mnor nämner här ovan och där gick jag från att knappt ha hört talas om producenten till att beställa en måste-ha-låda omedelbart.
-Trådar tenderar ibland att flexa iväg här på finewines det får man tåla och det är lite charmen med detta forum, oftast är det någon som ser till att trådarna tillslut hittar tillbaka från sina sidospår.

En annan bra sak med det här forumet är alla kattbilder.
katt.jpg
 
Trådskapare
L
Tack för alla tips! Jag vet inte om jag var otydlig men det behöver inte vara från SB bara, det finns många andra källor som jag skrev. Och återigen, WS är absolut ingen "sanning" men den är för mig ett bra filter.
 
Trådskapare
L
Jo,
Nu var ju andra här före mig på bollen men jo, det spelar roll då det inte gick att begripa ditt vintips på grund av systembolagets udda lagersystem. Nu blev jag förvisso sugen på att ta hem en flaska Palmer 2000 magnum fast det inte var den du menade, tror jag?

Och mitt tips att följa forumet var i högsta grad allvarligt menat då trådarna fullkomligt dignar av fina tips och fler kommer varje dag. Senast igår dök Launois upp som @mnor nämner här ovan och där gick jag från att knappt ha hört talas om producenten till att beställa en måste-ha-låda omedelbart.
-Trådar tenderar ibland att flexa iväg här på finewines det får man tåla och det är lite charmen med detta forum, oftast är det någon som ser till att trådarna tillslut hittar tillbaka från sina sidospår.

En annan bra sak med det här forumet är alla kattbilder.
Visa bifogad bild 1755
Jo, det var den jag menade men jag var inte medveten om SB prishöjningar sen jag köpte skumpan, den fanns både som Magnum och vanlig putelj när jag köpte dom bägge.
 
Trådskapare
L
Jo
Har inte en susning hur wine-searcher ser på dessa champagner, men detta är de under 300 på SB som jag skulle börja med:
Launois - Både deras 2008:a och NV
Tarlant Brut Zero (Mycket syra, inte alls säkert att du uppskattar denna typ av champagne, men om man tycker om syradrivna champagner så är detta trevligt).
Alfred Gratien Brut Classique
De saint gall
(union champagne) - Bra kooperativ, med flertalet flaskor under 300 sek, bland annat en årgångschampagne.

Hoppas att du hittar vad du tycker är gott och mindre gott, har aldrig träffat på någon som inte föredrar någon typ av område, druva,...
Jodå, jag uppskattar CndP mycket, gewurtztraminern jag tipsade om själv är grym och det finns flera i den gruppen som är fantastiska, vissa årgångar av chateau bosacasse är mycket bra osv, osv.
 

Silex

Medlem
Inser att jag divergerar lite från ämnet, men hur fungerar egentligen scores på wine-searcher? Går jag in och tittar på den Palmer champagne som nämns ovan har den ett totalbetyg som är 94 enligt ovan. Tittar jag sedan på detaljerna för betyget så finns endast två betyg nämnda som grund för detta: Cellartracker: 88 och Gault & Millau: 18.5/20. Jag förstår inte hur det blir en totalscore på 94 (eller hur omräknas 20-skalan)?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inser att jag divergerar lite från ämnet, men hur fungerar egentligen scores på wine-searcher? Går jag in och tittar på den Palmer champagne som nämns ovan har den ett totalbetyg som är 94 enligt ovan. Tittar jag sedan på detaljerna för betyget så finns endast två betyg nämnda som grund för detta: Cellartracker: 88 och Gault & Millau: 18.5/20. Jag förstår inte hur det blir en totalscore på 94 (eller hur omräknas 20-skalan)?
Det är väl som med alla andra bedömningssporter. Det visste tex Jay Miller att utnyttja under sin tid på Wine Advocate: då han tog bra betalt för de poäng han delade ut :raseri:
...utan att skämmas dessutom, varken då eller efter han ertappades.
Jay Miller under intjäningsperioden -> :ängel:
Jay Miller efter han tagits med hela handen i syltburken -> :ängel:
Jay Miller idag -> :ängel:
Jay Miller alltid -> :ängel:
 

magnum

Epernay, Frankrike
Inser att jag divergerar lite från ämnet, men hur fungerar egentligen scores på wine-searcher? Går jag in och tittar på den Palmer champagne som nämns ovan har den ett totalbetyg som är 94 enligt ovan. Tittar jag sedan på detaljerna för betyget så finns endast två betyg nämnda som grund för detta: Cellartracker: 88 och Gault & Millau: 18.5/20. Jag förstår inte hur det blir en totalscore på 94 (eller hur omräknas 20-skalan)?
Håller med dig, ser konstigt ut. 18,5 motsvarar väl 95. 88+95=183/91,5 DNQ
 

Silex

Medlem
För att kompensera för min brist på förståelse för poängsystemet enligt min tidigare not så letade jag lite systematiskt efter viner som uppfyller @Lord Sebastian Flyte s krav. Det verkar som att det blir lite övervikt på tyska riesling och udda söta viner vilket kanske reflekterar trender och poängsättning generellt. Här kommer i alla fall en lista på viner som uppfyller kraven:
NV Yalumba Museum Reserve Muscat, Victoria, Australia 29€, 93p
2012 Reichsgraf von Kesselstatt Piesporter Goldtropfchen Riesling Spatlese, Mosel, Germany 20€, 92p
2011 Reichsgraf von Kesselstatt Piesporter Goldtropfchen Riesling Spatlese, Mosel, Germany 30€, 95p
2012 Weingut St. Urbans-Hof Ockfener Bockstein Riesling Spatlese, Mosel, Germany 24€, 96p
2010 Chateau de Saint Cosme Gigondas, Rhone, France 32€, 93p
2009 Erath Sweet Harvest Pinot Blanc, Dundee Hills, USA, 23€, 95p
2009 Dr. Heidemanns-Bergweiler Bernkasteler alte Badstube am Doctorberg Riesling Spatlese, Mosel, Germany 24€, 95p
2010 Seghesio Family Vineyards Home Ranch Zinfandel, Alexander Valley, USA 30€, 92p
2010 Abeja Syrah, Walla Walla Valley, USA 30€, 94p
2009 Baer Winery Ursa, Columbia Valley, USA 30€, 92p
2008, 2009, 2011 av Schloss Lieser-Thomas Haag Lieserer Niederberg Helden Riesling Auslese Goldkapsel, Mosel, Germany ca 30€, 92-93p
2007 Carlisle Dry Creek Valley Zinfandel, Sonoma County, USA 30€, 92p
2007 Gianfranco Alessandria Barolo DOCG, Piedmont, Italy 33€, 92p
2007 Joh. Jos. Christoffel Erben Urziger Wurzgarten Riesling Spatlese, Mosel, Germany 20€, 92p
NV Seppeltsfield Solero DP 57 Grand Tokay, Rutherglen, Australia 29€, 94
 
Trådskapare
L
För att kompensera för min brist på förståelse för poängsystemet enligt min tidigare not så letade jag lite systematiskt efter viner som uppfyller @Lord Sebastian Flyte s krav. Det verkar som att det blir lite övervikt på tyska riesling och udda söta viner vilket kanske reflekterar trender och poängsättning generellt. Här kommer i alla fall en lista på viner som uppfyller kraven:
NV Yalumba Museum Reserve Muscat, Victoria, Australia 29€, 93p
2012 Reichsgraf von Kesselstatt Piesporter Goldtropfchen Riesling Spatlese, Mosel, Germany 20€, 92p
2011 Reichsgraf von Kesselstatt Piesporter Goldtropfchen Riesling Spatlese, Mosel, Germany 30€, 95p
2012 Weingut St. Urbans-Hof Ockfener Bockstein Riesling Spatlese, Mosel, Germany 24€, 96p
2010 Chateau de Saint Cosme Gigondas, Rhone, France 32€, 93p
2009 Erath Sweet Harvest Pinot Blanc, Dundee Hills, USA, 23€, 95p
2009 Dr. Heidemanns-Bergweiler Bernkasteler alte Badstube am Doctorberg Riesling Spatlese, Mosel, Germany 24€, 95p
2010 Seghesio Family Vineyards Home Ranch Zinfandel, Alexander Valley, USA 30€, 92p
2010 Abeja Syrah, Walla Walla Valley, USA 30€, 94p
2009 Baer Winery Ursa, Columbia Valley, USA 30€, 92p
2008, 2009, 2011 av Schloss Lieser-Thomas Haag Lieserer Niederberg Helden Riesling Auslese Goldkapsel, Mosel, Germany ca 30€, 92-93p
2007 Carlisle Dry Creek Valley Zinfandel, Sonoma County, USA 30€, 92p
2007 Gianfranco Alessandria Barolo DOCG, Piedmont, Italy 33€, 92p
2007 Joh. Jos. Christoffel Erben Urziger Wurzgarten Riesling Spatlese, Mosel, Germany 20€, 92p
NV Seppeltsfield Solero DP 57 Grand Tokay, Rutherglen, Australia 29€, 94
Sanslöst många bra tips, stort tack för din lista! Förstår inte hur du kom fram till dessa så snabbt men bockar och bugar . Poängsystemet är ett vägt snitt av en eller flera "experter" med olika bakgrund. För mig har det varit en bra hjälp att "sålla" ut med de premisser jag satt.
 
Toppen