Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på vita viner runt 200

MartinE

Medlem
Jag fick precis frågan från en vän om jag kunde rekommendera ett (stilla) vitt vin i prisklassen runt 200 (dock ingen nackdel om det är billigare än så), som ska kunna drickas direkt och vara "gott men inte för sött". Vinet ska drickas som aperitif och/eller till någon lättare mat, typ sushi. Då jag mycket sällan köper vita viner i den prisklassen känner jag mig ganska handfallen och ber därför om hjälp att kunna hjälpa min vän! Vad tycker ni jag ska rekommendera?

Enda kravet är att det finns tillgängligt på SB.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske detta? Trevlig och frisk Riesling som borde funka bra som ett smuttevin. Möjligen lite väl torr till sushi...Kanske är det här ännu bättre? Har tyvärr inte testat och dessutom överskrider det på sedvanlig manér budgeten en aning (bara med 9 kronor dock). ;)

Edit: Såg av en händelse att jag faktiskt har druckit mitt alternativa tips också, dessutom blint...

2013 Georg Breuer Riesling Terra Montosa
Frisk, krispig och fruktig med inslag av päron och lime samt aningen petroleum och passionsfrukt. Livlig och skarp syra. Helt klart en trevlig Riesling som jag gärna dricker igen. Ganska lätt att plocka blint, men var mer inne på Pfalz än Rheingau. 89p
 
Last edited:
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Kanske detta? Trevlig och frisk Riesling som borde funka bra som ett smuttevin. Möjligen lite väl torr till sushi möjligen...Kanske är det här ännu bättre? Har tyvärr inte testat och dessutom överskrider det på sedvanlig manér budgeten en aning (bara med 9 kronor dock). ;)
Tack, Mattias, jag visste väl att jag kunde lita på dig! :)

Men det måste väl finnas fler tankar på forumet? Inte kan väl detta område var outforskat?
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Edit: Såg av en händelse att jag faktiskt har druckit mitt alternativa tips också, dessutom blint...
2013 Georg Breuer Riesling Terra Montosa
Frisk, krispig och fruktig med inslag av päronoch lime samt aningen petroleum ochpassionsfrukt. Livlig och skarp syra. Helt klarten trevlig Riesling som jag gärna dricker igen. Ganska lätt att plocka blint, men var mer inne på Pfalz än Rheingau. 89p

Lysande! Tack!

Men: Ganska lätt att plocka - och tydligen lika lätt att glömma! ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag fick precis frågan från en vän om jag kunde rekommendera ett (stilla) vitt vin i prisklassen runt 200 (dock ingen nackdel om det är billigare än så), som ska kunna drickas direkt och vara "gott men inte för sött". Vinet ska drickas som aperitif och/eller till någon lättare mat, typ sushi. Då jag mycket sällan köper vita viner i den prisklassen känner jag mig ganska handfallen och ber därför om hjälp att kunna hjälpa min vän! Vad tycker ni jag ska rekommendera?

Enda kravet är att det finns tillgängligt på SB.
Gillar hon att dricka Chenin så är Joly mumsigt! www.systembolaget.se/90205
 

jrick

Medlem
Christmanns vanliga riesling trocken 2013 är riktigt fin och lpngt billigare än 200

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=5882

Den här Au Bon Climat Chardonnay ska vara bra (har ett par flaskor men har inte provat) men är kanske åt det mer matkrävande hållet

http://www.systembolaget.se/79982

Jag är själv väldigt förtjust i ung GV och denna Rabl fick fina omdömen och fick följa med mig hem. Gruner brukar gå hem hos inte så vinfrälsta (ännu) också.

http://www.systembolaget.se/90014
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Jag är själv väldigt förtjust i ung GV och denna Rabl fick fina omdömen och fick följa med mig hem. Gruner brukar gå hem hos inte så vinfrälsta (ännu) också.

http://www.systembolaget.se/90014

Ja - givetvis! Att jag inte tänkte på det. Jag är själv väldigt förtjust i Grüner Veltliner, men dricker det alldeles för sällan. Den kommer jag att lyfta fram! Eller kanske Bründlmayer Alte Reben? Någon som testar 2013 än?

Men tack för alla fina tips i tråden! Skönt att se att forumet funkar! Och jag kommer nog själv att hugga några av de flaskor ni lyft fram. :)
 
Toppen