Tips på vita viner runt 200

Diskussion i 'Vin' startad av MartinE, 23 mars 2015.

1. MartinE

MartinE Medlem

Jag fick precis frågan från en vän om jag kunde rekommendera ett (stilla) vitt vin i prisklassen runt 200 (dock ingen nackdel om det är billigare än så), som ska kunna drickas direkt och vara "gott men inte för sött". Vinet ska drickas som aperitif och/eller till någon lättare mat, typ sushi. Då jag mycket sällan köper vita viner i den prisklassen känner jag mig ganska handfallen och ber därför om hjälp att kunna hjälpa min vän! Vad tycker ni jag ska rekommendera?

Enda kravet är att det finns tillgängligt på SB.

2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Kanske detta? Trevlig och frisk Riesling som borde funka bra som ett smuttevin. Möjligen lite väl torr till sushi...Kanske är det här ännu bättre? Har tyvärr inte testat och dessutom överskrider det på sedvanlig manér budgeten en aning (bara med 9 kronor dock). ;)

Edit: Såg av en händelse att jag faktiskt har druckit mitt alternativa tips också, dessutom blint...

Last edited: 23 mars 2015
    Magnus L och MartinE gillar detta.
  3. MartinE

MartinE Medlem

Tack, Mattias, jag visste väl att jag kunde lita på dig! :)

Men det måste väl finnas fler tankar på forumet? Inte kan väl detta område var outforskat?

Mattias Schyberg gillar detta.
  4. MartinE

MartinE Medlem

Lysande! Tack!

Men: Ganska lätt att plocka - och tydligen lika lätt att glömma! ;)

5. chambertin

chambertin Medlem

Förutom Riesling så tycker jag att ngn Albarino eller Greco di Tufo skulle kunna fungera också.
    T.ex: http://www.systembolaget.se/71207

MartinE gillar detta.
  6. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

Gillar hon att dricka Chenin så är Joly mumsigt! www.systembolaget.se/90205

7. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Skönt att se att du rekommenderar lite rimligare viner. Bra jobbat, dessutom så får man tre liter! ;)

KockJohan gillar detta.
  8. gece

gece Man vänjer sig.

Olivier Leflaive Les Sétilles brukar vara min tillflykt i fasta sortimentet. Inte helt ofyllig men vafan, lite bourgogne blanc slinker väl ner till sushin...

MartinE gillar detta.
  9. Gurto

Gurto Medlem

kayaker och MartinE gillar detta.
  10. jrick

jrick Medlem

Christmanns vanliga riesling trocken 2013 är riktigt fin och lpngt billigare än 200

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=5882

Den här Au Bon Climat Chardonnay ska vara bra (har ett par flaskor men har inte provat) men är kanske åt det mer matkrävande hållet

http://www.systembolaget.se/79982

Jag är själv väldigt förtjust i ung GV och denna Rabl fick fina omdömen och fick följa med mig hem. Gruner brukar gå hem hos inte så vinfrälsta (ännu) också.

http://www.systembolaget.se/90014

MartinE gillar detta.
  11. MartinE

MartinE Medlem

:cigarr:

12. MartinE

MartinE Medlem

Ja - givetvis! Att jag inte tänkte på det. Jag är själv väldigt förtjust i Grüner Veltliner, men dricker det alldeles för sällan. Den kommer jag att lyfta fram! Eller kanske Bründlmayer Alte Reben? Någon som testar 2013 än?

Men tack för alla fina tips i tråden! Skönt att se att forumet funkar! Och jag kommer nog själv att hugga några av de flaskor ni lyft fram. :)

13. kayaker

kayaker Cyklist

magnum och MartinE gillar detta.
  14. MartinE

MartinE Medlem

15. MartinE

MartinE Medlem

Jag köpte själv en flaska av den och jag håller med dig! Ett mycket trevligt vin.

jrick gillar detta.
  16. Beo

Beo Medlem

Provad men den är ganska ung - Rund fruktig päron kryddigt med långt slut. Har provad den tidigare 2008 och jämför man så känns det som åren behöva för att runda av.

MartinE gillar detta.

Dela sidan