SV: Tips till provning!
Jos skrev:
Ska köra en provning för över 30 pers vilket jag antar är lite mekigare än att köra med max 10 som jag gjort tidigare... Det blir en ren nybörjarprovning som dock inte kommer att fokusera på provningsteknik utan på skillnader på områden/druvor. Har inte bestämt något ännu men gissar på att jag kör typ någon traditionell Rioja, Bordeaux, Bourgogne, Toscana/alt. Piemonte och någon nya världen Shiraz.
Några tips på genomförande att tänka på för att underlätta/göra det smidigt..?
Har aldrig kört så stor provning men lite idéer , det blir 150 glas till att börja med. Du bör ha hjälp här. Dela upp det i ett antal bord så folk får prata runt borden. Sätt gärna någon mer erfaren vid varje bord. Ditt jobb blir ju att starta upp det hela, du kan inte vara delaktig i alla diskussioner
Förberedelse är ju viktigt, är provningen öppen, halvblind eller blind. Om öppen kan du ju förbereda varje bor. Skriv ut provningsmaterial etc etc. Läs på ordentligt om varje vin och personligen skulle jag prova igenom innan provningen.
Sedan. du kanske bör spotta, att ha dig halvdragen på slutet är kanske underhållande men vet inte om det är det bästa utfallet