Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Törnströms Kök * (Göteborg)

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tjuvstartade sommaren med ett besök till Törnströms dagen innan Sörplarns roséprovning. Hade först bokat 28+ men en gråtfärdig Ulf ringde upp och sa att de har tillfälligt stängt för ombyggnad över sommaren, så det blev Törnströms som vi lyckades boka årets varmaste dag med +30 vilket innebar att det var 27 grader i restaurangen hela kvällen. Så gå inte hit varma dagar då det inte går att öppna fönstren, inte ens ytterdörren var uppställd trots en av Göteborgs lugnaste gator!

Kom dit lite innan och ögnade igenom vinlistan utomhus, fanns verkligen gott och blandat, ocker och prisvärt. Frågade sällskapet om jag fick välja flaskor för samma pris som vinpaketet vilket jag fick. Då jag föreslog två riktigt bra viner blev valet enkelt, först Winston 2000 - @Mattias S husskumpa för lika många riksdaler. Får anses vara ett fynd på stjärnkrog (sneglade även på Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2007 om vi valt tre flaskor). Perfekt mogen med mycket nöt och honung, lång eftersmak och perfekt balans för min palett. Satt och sniffade länge och väl, för mig den bästa skumpan så här långt detta millenium.

I vanlig ordning var det max som gällde vilket innebär 8-rätters inklusive ost.

Först upp lite macarons på ost och en grym skinka.
IMG_20160603_204206.jpg

Därefter en vad jag tror var en tatar på rådjur och någon kolsort. Lovande början.
IMG_20160603_204912.jpg

Första ”riktiga” rätten var vit sparris, havskräfta och kummel tillsammans med en ostronemulsion. Rena smaker som är konceptet här och en häftig kombo med havet i form av havskräfta och emulsionen. En av kvällens bästa rätter även om Backlunds sparris på 88-rovningen var än ett strå vassare.
IMG_20160603_210441.jpg

Champagnen satt som en smäck här och enda fram till köttet då vi bytte vin...

Nästa upp var en ansjovis med gubbröra, dill, vårlök, prästost och både riven och friterad potatis. Helt magisk rätt med kul upplägg i en konservburk. Gubbröran gifte sig med ansjovisen och trevligt med olika textur på potatisen. Tillsammans med Winston så blir det inte så mycket bättre.
IMG_20160603_214025.jpg

Tredje rätten på menyn var en kalvbräss med morot och dill igen. Ytterligare en härlig rätt som gjorde att det började bli tomt i flaskan.
IMG_20160603_220149.jpg

Första fiskrätten var en röding med blåmusslor, musselskum, nässlor och lite vitlök. Fet fisk är gott och den var bra tillagad och tillsammans med blåmusslorna gifte sig alla smaker och skumpan var nu definitivt slut.
IMG_20160603_222356.jpg

Därefter en liten refresher av något bortglömt...
IMG_20160603_224234.jpg

Som rödvin valde jag en Dominus Napanook 2011. Klassisk napacab med mycket vinbär och uns uns som jag gillar, dessvärre var vinet kokt i den varma lokalen men servisen lyckades kyla ner det. Hade jag vetat vad maten skulle bli hade jag aldrig valt detta men jag gillar inte att kolla på menyn innan eller låta någon annan välja.

Som förta kötträtt var en kyckling med grym blomkål, svamp och dragonsås. Härligt elegant fågel återigen med rena fina smaker.
IMG_20160603_225421.jpg

Sista huvudrätten var en gris med tomat, grön sparris och en grillkrydda med korianderbas. Rätt tråkig och kvällens sämsta rätt enligt samtliga till bords.
IMG_20160603_231137.jpg

Hade varit bättre matchning med en till Winston och bättre i värmen dessutom.:cool: Eftersom jag inte kollat på menyn innan så missade jag att det var en ostservering. Vet jag om det väljer jag alltid att ta osten sist. Fördelen var dock att vinet matchade flera av ostarna och kom till sin rätt här till skillnad från kötträtterna.

Minidessert i form av pinnglass, tror det var saffranbaserat.
IMG_20160603_234935.jpg

Desserten som bara var en…bestod av någon raberbermousse/glass tror jag det var med hallon. Till det tog vi en trevlig Moscato di Asti som matchade bra och som troligen ingick i vinpaketet.
IMG_20160603_235707.jpg

Följt av lite petit four med avec. Här föll valet på en forumkonjak som jag kände mig tvungen att prova, Delamain XO med vit etikett. Helt fantastisk även om man inte vill beställa många centiliter med tanke på priset.
IMG_20160604_001559.jpg IMG_20160604_001731.jpg

Sammanfattningsvis en bra restaurang om man gillar stilen, dvs rena smaker på närodlat. Bättre än Koka enligt mig men får en tuff match med Bekk för att vara bäst i stan i sin klass.
 

Attachments

  • IMG_20160603_225421.jpg
    IMG_20160603_225421.jpg
    69,7 KB · Visningar: 262
  • IMG_20160603_234935.jpg
    IMG_20160603_234935.jpg
    36 KB · Visningar: 279
  • IMG_20160603_234935.jpg
    IMG_20160603_234935.jpg
    36 KB · Visningar: 264
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
??
Att dricka vin som funkar med maten är inget för dig alltså?

När jag går ut så är det maten som är i centrum. Bra vin kan jag dricka hemma och då få flera bättre flaskor för samma pris. Ofta väljer jag största menyerna och då gillar jag att bli överraskad och inte veta var i resan jag är. Detta är en utmärkt och underskattad krydda minst sagt. Ett alternativ är förstås att fråga sommelieren men jag gillar att ha kontroll... Utgångspunkten blir därmed bra mat och bra vin, matchar det dåligt så får man äta först och dricka sedan.:)

Vet jag vad det blir för mat är det så klart en annan sak.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Igår blev det åka av.

Skräddarsydd meny med blinda viner och specialanpassade rätter.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


2010 Vincent Dauvissat (René & Vincent) Chablis 1er Cru La Forest
Mycket trevlig chablis med ålder. Fet frukt med honung, majs, ylle och lite tropiskt drag. Var tämligen övertygad om en chenin blanc från Loire, men visst spekulerade vi även kring chablis. Lysande matvin till de fyra första rätterna. (~91p)

Fick lite odlarskumpa till mittenrätten med kalvbräss. Tror det var 2005 Fleury Pere & Fils Champagne Extra Brut, men missade att ta bild. Uppenbar odlarskumpa även blint. Så torrt och syradominerat att chablisen kändes söt i jämförelse. mycket röda äppleskal, honung, nougat och äpplemos med lite blommiga inslag. Grymt till kalvbrässrätten och gott rent allmänt utan att imponera stort. (~89p)

2010 Arianna Occhipinti Il Frappato
Har varit lite skeptisk rörande hennes viner innan och när jag drack 2013 av samma vin för ett tag sedan blev jag inte imponerad alls. Här snackar vi om helt andra bullar. Slankt och transparent men med generös och läskande frukt. Italienska körsbär i mängder, lagerblad, tobak, funk och fikon. Mycket gott. Tänkte sval grenasche och spekulerade kring något hippt från södra Frankrike eller moderna Spanien. Il frappato övervägde jag inte alls, men Italien var länge uppe för spekulation, men i så fall mer åt brunello/chianti. Gott. Tillsammans med kvällens lamm och broccoli så blev det kvällens största mat- och vinupplevelse för mig. Smått magisk kombination och helhet. (90p)

Thörnströms levererade på alla plan och vår sommelier Maja gjorde ett lysande jobb hela kvällen. Mysfaktor 1000.
 
Toppen