Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tokyo

Elvis

Medlem
I vår ska jag och frun till Tokyo för att fira vår 10-åriga bröllopsdag. Någon som har tips på något riktigt bra hotell? Gärna tips på bra restauranger också!

PS. Är @StefanAkiko fortfarande aktiv här?...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inte mckt, men taggade inlägg dyker upp i lådan.
SKOJ ! ! ! och GRATTIS ! ! !
Mandarin Hotel är riktigt bra, liksom Imperial Hotel. Finns mer att läsa på nätet.
Restauranger:
Bästa franska: L'Effervescence. De accepterar självfallet BYOB. Dyraste torde vara L'Atelier de Joël Robuchon, som också är väldigt romantiskt. Romantiskt franskt med en exceptionell kock hittar du på La Rochelle Aoyama - de tar också BYOB och har en riktigt vass sommelier. Intimt och exceptionellt romantiskt: Restaurant Tani i Gaienmae.
Mest makalösa desserten: Madam Toki (även typiskt klassiskt franskt romantiskt, ej BYOB).
osv...
The Tokyo Whiskey Library är maffigt!
Finns underbara japanska restauranger också - de mer avancerade mår bra av lättare guidning. Vi hakar gärna på en afton ifall japansk mat och saké står på menyn. Från underbart till gudomligt (med priser därefter.)
I min mancave serveras enbart Cognac.

Om ni tänker er sumo: Boka biljetter redan idag!
Rekommenderar en heldag (eller två) i Kyoto också.
Maila gärna på stefan (snabela) iksukendo punkt se för närmare råd och dåd.
 

Jesper

Medlem
Generellt så finns det ju ett antal intressanta "inriktningar" i Japan, tex kaiseki (ett måste enligt mig), sushi, wagyu (tex Kobe) och tempura (friterat). Så jag hade nog blandat lite.

I Tokyo är det mer tabelog än Guide Michelin som gäller som "referens".

Gällande kaiseki var jag väldigt nöjd med RyuGin när jag var i Tokyo (lite infor från mitt besök där: https://blog4foodies.com/2014/03/23/ryugin) och även om detta är ett vinforum så får jag erkänna att jag hade tea-pairing där vilket jag tyckte var riktigt intressant. Även kaisekin på Ishikawa gillade jag (bägge dessa är 3-stjärniga restauranger).

OM du kan boka Sushi Saito (så be om en extra plats så hänger jag på...) så kan du antagligen inte så lätt hitta något bättre inom sushi. Dock extremt svårbokat MEN här kan det ovan rekommenderade Mandarin hotel hjälpa till (som har en väldigt bra concierge service och är det någon som kan fixa in er, så är det nog via den vägen som har störst sannolikhet). I denna kategorin så finns det ju väldigt mycket bra, ett annat exempel är Sushi Sugita. Men denna listan kan göras väldigt lång; en till är Kimura som är mästare på lagrad fisk. Mitani, Arai, Amamoto, Hashiguchi...

Om vi fortsätter i "kategorilistan" och anländer till kött, så är väl Kawamura bland det mest svårbokade i Tokyo (världen) men här vet jag inte ens om Mandarins concierge kan hjälpa till (men är det något hotell som kan fixa det så är de Mandarin). Ett lite mer lättbokad (läs: mindre svårbokat) alternativ är Shima. Wagyu Mafia och Vesta är andra top notch alternativ.

Tempura: Nanachome Kyoboshi
 
Toppen