Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Topproducent eller toppår?

Vilken strategi använder du vanligast?


  • Total voters
    47

Jos

Medlem
Givetvis vill vi alla köpa topproducent från toppår, men om man vill ner i pris så finns två vanliga strategier. Jag är lite nyfiken på vilken som är vanligast :)

Som påpekat nedan så kanske medioker är ett dåligt ordval. Det kan såklart vara en producent som är bra men inte tillhör de dyraste och absoluta toppen.

@Crist(al)ian 77 kan du ändra till ”Ej topproducent men från toppår”?
 
Last edited:
Tycker generellt att bra odlare oavsett storlek lyckas göra bra viner varje år,dock har årgången betydelse i att få de riktiga fullträffarna.
Så personligen är odlaren viktigare än årgången.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos

Kaptenen

Medlem
Priset påverkas ju inte av årgången. I varje fall inte om man handlar på Systembolaget. Sen kan jag tycka att det blir lite missvisande att ställa topproducent mot medioker producent. Jag tror i och för sig att jag förstår vad du menar men ett bättre ordval hade kanske varit "mindre namnkunnig producent". Som svar på frågan väljer jag alltid toppårgång från mindre namnkunnig producent.:)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Priset påverkas ju inte av årgången. I varje fall inte om man handlar på Systembolaget.
Jodå, såklart den gör. Nu tog du upp en enskild butik och tillika monopol som till 99% säljer senaste årgången med en speciell affärsmodell men även där finns stora skillnader i årgångar. Må ha liten variation hos just SB men hos alla övriga butiker i världen har årgången som sagt stor påverkan.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-latour-9333201/

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-latour-9540401/





Sen kan jag tycka att det blir lite missvisande att ställa topproducent mot medioker producent. Jag tror i och för sig att jag förstår vad du menar men ett bättre ordval hade kanske varit "mindre namnkunnig producent". Som svar på frågan väljer jag alltid toppårgång från mindre namnkunnig producent.:)

Bra att andemeningen gick fram oavsett ordval :) Man kan läsa det precis som du skriver också, eller "mindre eftertraktad", " bara "bra" istället för "topp"" eller rentav bara "billigare producent" om man vill.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Givetvis vill vi alla köpa topproducent från toppår, men om man vill ner i pris så finns två vanliga strategier. Jag är lite nyfiken på vilken som är vanligast :)

Som påpekat nedan så kanske medioker är ett dåligt ordval. Det kan såklart vara en producent som är bra men inte tillhör de dyraste och absoluta toppen.

@Crist(al)ian 77 kan du ändra till ”Ej topproducent men från toppår”?
Ändrade mitt svar efter att medioker definierats.

Nej för jag tycker nuvarande rubrik är bättre eftersom den beskriver båda alternativen och ringar in dilemmat.
 
  • Like
Reactions: Jos

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Av det man druckit håller jag med om toppproducent i toppår men man kan inte få allt här i världen.
Jag tar hellre en solid producent i sämre årgång för det är en konst att tillverka vin.
 
  • Like
Reactions: Jos
Svår fråga att svara på! Insåg att jag nog har följt båda strategierna på ett någorlunda framgångsrikt sätt. Undantagsvis hamnar man ju med ett glas av något mer mediokert från en inte så bra producent i mindre lyckad årgång, men det brukar var på typ studentskivor, gratisviner på konstvernissage på hornsgatepuckeln i Stockholm samt hemma hos tjocka släkten så känns inte riktigt som ett strategiskt val. Bland de bästa knepen jag har är att plocka bättre producenter från årgångar där Wine Spectator och Wine Advocate tycker att det är litet för mycket elegans/lean/rainy vintage/brist på frukt etc. Både i Napa och Bordeaux.
 

Segol

Medlem
Jag köper bara viner från producenter jag gillar, i vissa fall finns det dessutom en allokering att ta hänsyn till. Om jag inte köper en viss årgång kanske jag petas från listan nästa år...
Min vinbudget räcker inte ens till dom bra producenterna, dom mindre bra försöker jag undvika :)
 

LeChat

Medlem
Skulle man kunna få exempel på de båda alternativen. Om vi tar t.ex. området Bordeaux, Médoc-halvön. Vad skulle då kunna vara en topproducent och mediokert år? Och likaså, vad skulle här kunna vara en medioker producent och toppårgång?

Eftersom tanken med frågeställningen var att försöka få så mycket kvalitet som möjligt för sina slantar så är det ju bra om man också anger ungefärliga priser på sina exempel.
Intressant att se hur ni tolkar frågan och vilka viner ni anger som exempel.:)
 

Silex

Medlem
Det är alltid svårt att svara svart eller vitt på något som egentligen är en bred gråskala. Det finns flera faktorer som spelar in såsom vilket område det gäller (spannet mellan årgångar är ju större i vissa områden), när vinet skall konsumeras ("dåliga" årgångar är ju ofta lättare att dricka unga) och vilka årgångar vi pratar om (jag tycker det är en högre lägstanivå på årgångar nu än för 20 år sedan pga förbättrad vinmakning). Numera är det sällan jag helt ratar en "dålig" årgång, som jag vet att jag t ex gjorde med dåliga Bordeaux-årgångar tidigare (-80, -84, -91).
Med allt det sagt så köper jag hellre vin från en producent som jag vet gör ett bra jobb med sitt startmaterial (dvs topproducent från mediokert år).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Producent över årgång (nästan) alla dagar i veckan!

Även inom klassiska områden tycker jag stil mellan producenter kan skilja sig ordentligt, och det händer att jag är skeptiskt inställd till s.k. toppårgångar generellt. Så producenten ger mig betydligt mer att gå på.
Jag svarade också det först utan att tveka men om definitionen av medioker är mindre namnkunnig producent så blir svaret det omvända för mig. Även jag är skeptisk till årgångshysterin, framförallt på unga viner men samma kan sägas om fokus på vissa namnkunniga producenter...

Som jag ser det är det ett optimeringsproblem där lösningen är att man vill betala så lite som möjligt för "mervärdet". I mervärdet ingår varumärket (producent, vin, historia, område, vinmakare, etc) och årgångens ranking. Som @Silex nämner kommer svaren variera beroende på vad för vin vi utgår från.

Kom även på att det spelar roll var ifrån man köper vinerna. På restaurang är ofta även unga toppårgångar från mindre producenter högt prissatta till skillnad från handlare. I det läget går jag hellre på en känd producent från sämre år.

Svaren kommer alltså inte ge något svar på frågan eftersom många svarar på olika frågor.:ängel:
 

Pontus

Medlem
Jag köper mer från toppårgångar, framför allt från mindre kända producenter som jag gillar. Dock har det ibland visat sig vara en något bristfällig strategi då en årgång senare visat sig under- eller överprestera med lagring...

När det gäller rena prestigeviner undviker jag ofta sämre årgångar.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Skulle man kunna få exempel på de båda alternativen. Om vi tar t.ex. området Bordeaux, Médoc-halvön. Vad skulle då kunna vara en topproducent och mediokert år? Och likaså, vad skulle här kunna vara en medioker producent och toppårgång?

Eftersom tanken med frågeställningen var att försöka få så mycket kvalitet som möjligt för sina slantar så är det ju bra om man också anger ungefärliga priser på sina exempel.
Intressant att se hur ni tolkar frågan och vilka viner ni anger som exempel.:)
Personligen skulle jag t.ex inte springa efter toppslotten vg Röd Medoc från 2011 eller 2013 även om de har en attraktiv prislapp det året (jfrt med toppåren) utan snarare leta efter bra uppstickare från toppår som -05, -09, -10 osv. (och det finns ju massor av dom i Bdx dessutom !)
Några få exempel på producenter att köpa enligt det mönstret (ganska stort prisspann nedan dock) kan vara:
  • Haut Condissas
  • Malartic Lagraviere
  • Latour Martillac
  • Talbot
  • Meyney
  • de Fieuzal
  • D'Armailhac
  • Grand-Puy-Ducasse
  • Ormes des Pez
  • Cantemerle
  • Pontet Canet
  • Leoville Barton

Sedan kan man ju göra samma övning på högra stranden men årgångarna blir lite annorlunda då (2012 är t.ex utmärkt i St.Emilion och Pomerol men lite ojämn i Medoc) och det finns en uppsjö med producenter inte bara i St.Emilion och Pomerol. Det går också att botanisera fint även i Côtes de Castillon (har druckit några Clos Puy Arnaud som varit väldigt njutbara) och Fronsac (Dalem, Vieille Cure, La Dauphine t.ex).

Själv kollar jag ofta här för att få en uppfattning om primörpriser och lite bredare omdömen (dock bara primöromdömen och poäng) från 5-6 olika källor. Ligger flera provare i linje vg omdömen så känns det inte som ngn stor chansning att köpa en låda av ngt som har 5-10 år på nacken och hyfsade omdömen och är det kombinerat med bra pris så är det ju bara att slå till. Samköp brukar ju fungera bra här dessutom och i värsta fall (om man tröttnar och inte orkar dricka upp de sista flaskorna) så finns ju Bukowskis.

Ett annat område där det just nu (tycker jag då) går att hitta ambitiösa (och för mig nya och okända) producenter är norra Rhône förutsatt att man undviker Côte Rôtie och Hermitage. Framförallt finns det många intressanta viner just nu (efter 2018 och 2019 som båda är bra) från Crozes-Hermitage och St.Joseph med sympatiska prislappar.
 

LeChat

Medlem
Personligen skulle jag t.ex inte springa efter toppslotten vg Röd Medoc från 2011 eller 2013 även om de har en attraktiv prislapp det året (jfrt med toppåren) utan snarare leta efter bra uppstickare från toppår som -05, -09, -10 osv. (och det finns ju massor av dom i Bdx dessutom !)
Några få exempel på producenter att köpa enligt det mönstret (ganska stort prisspann nedan dock) kan vara:
  • Haut Condissas
  • Malartic Lagraviere
  • Latour Martillac
  • Talbot
  • Meyney
  • de Fieuzal
  • D'Armailhac
  • Grand-Puy-Ducasse
  • Ormes des Pez
  • Cantemerle
  • Pontet Canet
  • Leoville Barton

Sedan kan man ju göra samma övning på högra stranden men årgångarna blir lite annorlunda då (2012 är t.ex utmärkt i St.Emilion och Pomerol men lite ojämn i Medoc) och det finns en uppsjö med producenter inte bara i St.Emilion och Pomerol. Det går också att botanisera fint även i Côtes de Castillon (har druckit några Clos Puy Arnaud som varit väldigt njutbara) och Fronsac (Dalem, Vieille Cure, La Dauphine t.ex).

Själv kollar jag ofta här för att få en uppfattning om primörpriser och lite bredare omdömen (dock bara primöromdömen och poäng) från 5-6 olika källor. Ligger flera provare i linje vg omdömen så känns det inte som ngn stor chansning att köpa en låda av ngt som har 5-10 år på nacken och hyfsade omdömen och är det kombinerat med bra pris så är det ju bara att slå till. Samköp brukar ju fungera bra här dessutom och i värsta fall (om man tröttnar och inte orkar dricka upp de sista flaskorna) så finns ju Bukowskis.

Ett annat område där det just nu (tycker jag då) går att hitta ambitiösa (och för mig nya och okända) producenter är norra Rhône förutsatt att man undviker Côte Rôtie och Hermitage. Framförallt finns det många intressanta viner just nu (efter 2018 och 2019 som båda är bra) från Crozes-Hermitage och St.Joseph med sympatiska prislappar.

Jag var möjligtvis otydlig när jag formulerade mig men min fråga handlade egentligen inte om vad som är bra och prisvärd bordeaux. Bordeaux var bara ett exempel på ett område som jag tänkte att man kunde utgå ifrån för att kunna exemplifiera vad som menas med topproducent och bra sämre årgångar så vi vet vad som diskuteras och om man då föredrar den ena eller andra strategin.
Men men. Tack för redovisningen i alla fall!:)
Är helt med dig i ditt resonemang och gillar också många av dina exempel.
 

chambertin

Medlem
Jag var möjligtvis otydlig när jag formulerade mig men min fråga handlade egentligen inte om vad som är bra och prisvärd bordeaux. Bordeaux var bara ett exempel på ett område som jag tänkte att man kunde utgå ifrån för att kunna exemplifiera vad som menas med topproducent och bra sämre årgångar så vi vet vad som diskuteras och om man då föredrar den ena eller andra strategin.
Men men. Tack för redovisningen i alla fall!:)
Är helt med dig i ditt resonemang och gillar också många av dina exempel.
Visst jag förstod men tyckte bara att Bdx är ett så bra exempel på din frågeställning så det blev lite mkt av den varan kanske.

Skrev ju några rader om Rhône också ju...;)
 

Martinski

Medlem
Producent lär väl vara det bättre valet? Är väl bara ta Bollingers R.D 2007 som ett färskt exempel på en medioker årgång där de lyckas klämma fram något extraordinärt.
 
Toppen