Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Trauma i vinkylen (varning för starka bilder)!

JakobS

Medlem
Råkade ut för ett litet missöde i vinkylen i den lägre regionen. Att det var den hylla som det ligger mest på gjorde inte saken bättre då jag inte kan hålla koll på hur det ser ut längst in. Jag har ingen aning hur länge detta pågått, men det kan ha varit ända sedan Louis Roederer 2008 släpptes o_O

Jag förvarar all min skumpa i kartonger, detta för att få in så mycket som möjligt. Metoden är utan tvekan överlägsen i min mening och det tycker jag fortfarande.

Det som har hänt är helt enkelt att jag måste råkat petat in en kartong för långt (utan att märka det såklart...!) så den har legat emot fuktväggen bakom hyllorna. Detta resulterade såklart i att fukten sakta letade sig in i kartongen och började mögla :rolleyes:

Nu var det en ren slump att jag upptäckte det, hade jag haft otur hade det nog kunnat leta sig längre in i högen.
Vad sägs om lite bilder av företeelsen?

15037298_10154145623683107_5269818181290469136_n.jpg

Hylla tömd för städning.

15055687_10154145623678107_2416995835176898992_n.jpg

Exponerade försvarslösa årgångsskumpor :D

14991995_10154145624108107_2198564794079466420_n.jpg

Boven i dramat!

15107456_10154145623878107_3776710231563700848_n.jpg

Resultatet av händelsen...

15095540_10154145623873107_956185826882542248_n.jpg

Ruttnande hylla..

14993332_10154145623973107_1968125922839485697_n.jpg

Var värre än jag trodde inuti!

15094402_10154145623958107_5290418273889373352_n.jpg

De två brottsoffren som nu efter alla omständigheter mår över förväntan :D

Som sagt, jag tycker fortfarande att kartongformatet är tveklöst bäst för att förvara skumpa. För alla er som gör det ett varningens finger, se till att hålla koll på avståndet in till väggen!

Over and out :p
 

MartinE

Medlem
Helt klart en kladdig historia! Men skönt att du upptäckte det i någorlunda tid.

Jag förvarar all min skumpa i kartonger, detta för att få in så mycket som möjligt. Metoden är utan tvekan överlägsen i min mening och det tycker jag fortfarande.
Faktum är att kartongerna stjäl en hel del plats, framförallt så pass skrymmande kartonger som Louis Roederers nya variant! Fördelen med kartongerna är ju att de bidrar till stabilitet och gör att innehållet i kylen blir lättare att överblicka - men du får helt klart in färre flaskor i kylen när du använder den metoden!
 

akaSami

Livsnjutare
Tur att detta upptäcktes utan större förödelse !
själv var ja nyligen tvungen att ta bort kartongerna från en hel del skumpa för att ge extra utrymme i mitt vin-skåp, dessvärre räckte det ändå inte till, och det blir svårt att övertyga den andra hälften om att vi behöver ett skåp till :p
Får hålla höja konsumtionen alternativt förpassa viner till et mindre optimalt men ändå okej källarförråd i väntan på att bli intagen i det lokala vinkällar-sällskapet.
 

Uncle_Bob

Medlem
Jag förvarar all min skumpa i kartonger, detta för att få in så mycket som möjligt. Metoden är utan tvekan överlägsen i min mening och det tycker jag fortfarande.

Som sagt, jag tycker fortfarande att kartongformatet är tveklöst bäst för att förvara skumpa. För alla er som gör det ett varningens finger, se till att hålla koll på avståndet in till väggen!

Over and out :p
Det är en Climadiff eller Avintage du har va? Jag snickrade egna hyllor för champagne och flaskor av kraftigare bourgogne-typ, jag tappar bara en flaska per hyllplan jämfört med standard bourgogne och det går att stapla stabilt på höjden. Kan skicka bilder och mått om du är intresserad.

//Robert
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det är en Climadiff eller Avintage du har va? Jag snickrade egna hyllor för champagne och flaskor av kraftigare bourgogne-typ, jag tappar bara en flaska per hyllplan jämfört med standard bourgogne och det går att stapla stabilt på höjden. Kan skicka bilder och mått om du är intresserad.

//Robert

Lägg upp här :)
 

Uncle_Bob

Medlem
Lägg upp här :)

Ok! Egentligen bara att ta måtten på hyllorna du fick med, jag minskade djupet med 5mm ifrån innersta bärande ribban så att inte hyllan skulle komma för nära kondensväggen. Använde endast färdighyvlat virke som finns på de flesta välsorterade brädgårdar så detta kan man enkelt bygga med en handsåg och en skruvmejsel. Som bärande regel använde jag 40x15mm planhyvlat, ribborna är standard trekantslist (12mm har jag för mig) och jag tog 2 färre än originalhyllan vilket fungerar både för skåp som är 70 & 60 breda. Fram och bakkant är en standard hörnlist.

Använde mig av furu, ek hade givetvis vart flottare men 3-4x dyrare. Totalt byggde jag två hyllor till 70-skåp och en till ett 60-skåp och allt virke plus skruv gick på knappt 600kr.

Originalhyllan ovan, hemmasnickrad nedan:

001.jpeg

Här stackat, champagne och cider som inte hade fungerat lika stabilt på standardhyllan:
002.jpeg

Som sagt, man tappar två flaskor per hyllplan jämfört med standard bourgogne men man vinner möjligheten att stapla stabilt. Klarar även bulligare flaskor som dompa, DV, Salon osv... dock blir det givetvis instabilt att blanda dem med standard på samma plan.

//Robert
 

Uncle_Bob

Medlem
Använde endast färdighyvlat virke som finns på de flesta välsorterade brädgårdar så detta kan man enkelt bygga med en handsåg och en skruvmejsel.
//Robert
När jag tänker efter så använde jag en skrivdragare och ett 2mm borr också, för att enkelt få ribborna parallella tejpade jag ihop "reglarna" och förborrade alla skruvhål igenom båda på en gång.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ok! Egentligen bara att ta måtten på hyllorna du fick med, jag minskade djupet med 5mm ifrån innersta bärande ribban så att inte hyllan skulle komma för nära kondensväggen. Använde endast färdighyvlat virke som finns på de flesta välsorterade brädgårdar så detta kan man enkelt bygga med en handsåg och en skruvmejsel. Som bärande regel använde jag 40x15mm planhyvlat, ribborna är standard trekantslist (12mm har jag för mig) och jag tog 2 färre än originalhyllan vilket fungerar både för skåp som är 70 & 60 breda. Fram och bakkant är en standard hörnlist.

Använde mig av furu, ek hade givetvis vart flottare men 3-4x dyrare. Totalt byggde jag två hyllor till 70-skåp och en till ett 60-skåp och allt virke plus skruv gick på knappt 600kr.

Originalhyllan ovan, hemmasnickrad nedan:

Visa bifogad bild 8666
Här stackat, champagne och cider som inte hade fungerat lika stabilt på standardhyllan:
Visa bifogad bild 8667
Som sagt, man tappar två flaskor per hyllplan jämfört med standard bourgogne men man vinner möjligheten att stapla stabilt. Klarar även bulligare flaskor som dompa, DV, Salon osv... dock blir det givetvis instabilt att blanda dem med standard på samma plan.

//Robert

Smart! Önskar att jag vore såhär händig. :D Jag sa det igår, man borde ha gått bygg..!
 

Uncle_Bob

Medlem
Smart! Önskar att jag vore såhär händig. :D Jag sa det igår, man borde ha gått bygg..!
Alla har vi väl olika talanger men jag är allt annat än en yrkesman, detta är förvisso inte särskilt komplicerat men hade det funnits en hylla för ändamålet hade jag med allra största sannolikhet köpt en istället. Climadiff har ju en modulär hylla "Modulpelli" som verkar väldigt smidig men den finns bara till skåpen som är 60 breda.
 
Trådskapare
JakobS

JakobS

Medlem
Faktum är att kartongerna stjäl en hel del plats, framförallt så pass skrymmande kartonger som Louis Roederers nya variant! Fördelen med kartongerna är ju att de bidrar till stabilitet och gör att innehållet i kylen blir lättare att överblicka - men du får helt klart in färre flaskor i kylen när du använder den metoden!

Inte enligt min erfarenhet. De flaskor jag har för lagring är så olika och oregelbundna så det var omöjligt för mig att stapla i någon större omfattning. Kartonglösningen fungerade mycket bättre.

Delar dock åsikten om att vissa kartonger är större än nödvändigt. När jag börjar få helt fyllt så tänkte jag byta ut dem mot mindre kartonger ;)

Det är en Climadiff eller Avintage du har va? Jag snickrade egna hyllor för champagne och flaskor av kraftigare bourgogne-typ, jag tappar bara en flaska per hyllplan jämfört med standard bourgogne och det går att stapla stabilt på höjden. Kan skicka bilder och mått om du är intresserad.

//Robert

Det är en Climadiff. Tusen tack för inspirationen du gett mig, du har gjort ett fantastiskt jobb! :D
 
Toppen