Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Trendspaning 2026 - Motvind för prestigevin och hur man drar nytta av det

Soignerad

Medlem
Champagne, Bordeaux, Bourgogne och Napa håller på att nyktra till. De gamla lyxappellationerna måste anpassa sig när efterfrågan minskar, men hur? Olika sätt att krishantera skapar konkreta köplägen om man vet hur man kan utnyttja läget. Never let a good crisis go to waste som den Pol Roger-älskande britten brukade säga.

Napa har levt på direktförsäljning och besöksupplevelser. När turismen viker och tasting rooms tappar snittköp blir problemet akut. Därför pratar många producenter inte primärt om att sänka flaskpriser utan om att sänka trösklar: billigare provningar, off-peak-erbjudanden, mer “value via upplevelse”. Konsumentinsikten är att Napa kan bli mer prisvärt att uppleva på plats än att samla.

Bordeaux: Marknaden har slagit direkt mot releasepris, flera 1er GCC och stora slott var ju 30% billigare i år! Samtidigt har franska staten uppmuntrat minskat utbud via bidrag. Konsumentinsikten är att jämföra tidigare årgångar och auktionspriser mot nyare släpp. Man får fundera på om man prioriterar drickfärdigt till rimliga priser eller chansar på billig en primeur och får veta om 20 år om det var bortkastat eller genialt.

I Bourgogne (chardonnay) sänker sällan toppdomänerna men rabatten spiller ut i mellanledet när lager ska ut. Konsumentinsikt: bourgognekvalitet utan prestigepremie är fortfarande Saint-Aubin istf Montrachet och Pouilly-fuissé istf Aloxe-Corton och Chablis 1er Cru istf Côte de Beaune.

Champagne har bättre utbudskontroll med reglerade skördeuttag och reservsystem så justering syns som retail-kampanjer: 2015 Bollinger LGA för överraskande billiga 1 180: eller 2008 Bollinger R.D. för häpnadsväckande låga 2 970:- Konsumentinsikt: köp NV som cellar defenders och få budget över att slå till på selektiva vintage-köp.

Konkret håller man utkik efter:
  1. Flera årgångar av samma vin i lager (t ex 2019/2020/2022 samtidigt)
  2. “Max 1 flaska per kund” blir “Max en låda per kund”- signalerar lagret ska ut
  3. “Last cases/bin ends/clearance”-språk
  • Webbsläppen är intressanta men känslan är att de blir mer och mer obegripliga och slumpmässiga; låg risk men hög skew.
  • SB/Buckan har mest blivit komisk underhållning, man bjuder mot idioter med mer pengar än smak… (vem faaan betalar 8 000:- för 2007 Cristal?)
  • Öppna fler flaskor än man köper och bara njuta istället för jaga kanske är allra bästa strategin.
Vad tror ni om prestigevin och priser 2026? Planerar ni förändrat köp- och konsumtionsbeteende i år eller blir det FOMO som vanligt? Det kan såklart också vara ganska befriande att inte vara lika analt strukturerad som jag utan bara köpa och dricka random flaska med rolig etikett eller boxar med höga betyg eller kändisvin…

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bordeaux: Marknaden har slagit direkt mot releasepris, flera 1er GCC och stora slott var ju 30% billigare i år!
(Du menar nog förra året...) Men 2024 som såldes en primeur 2025 var ju en mycket medioker årgång för rött! Det i princip enda köpargumentet jag såg i alla spam-mail var hur många % billigare än för 1-2 år sedan slottet var, väldigt sällan hur fantastiskt vinet var. :confused: Och en primeur-provningen jag gick på övertygade mig om att det här var en årgång jag kan leva utan. Prisnedgången beror inte bara på vikande efterfrågan generellt utan årgångens kvalitet spelar också in. Bordeaux har alltid gått upp och ner i pris en primeur, där kombinationen konjunkturläge och årgångens kvalitet samspelar.

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att det är så stor generell motvind för prestigeviner. Nog har auktionspriserna stabiliserats under det senaste cirka året efter en tidigare nedgång? Är det inte de enklare vinerna som internationellt har det ännu motigare än prestigevinerna, även om priserna för de senare kanske har stannat upp?

Trådskapare
Soignerad

Soignerad

Medlem
Jag fattar vad du menar, andrahandsmarknaden har stabiliserats men efter kräftgång och inte återgång till 2022 en primeur (2023) när priserna toppade. Min poäng är mest konsumentpraktisk: 2026 kan ge bättre prisvärdhet på prestige än senaste åren om man inte köper på release och vågar prova något nytt istället för gå på autopilot.

Enklare viner har det ännu tuffare men det är recency bias att tro att prestige är immunt. Prestige säljs i samma miljö fast med fördröjning: prisstopp, rabatt i mellanledet och när en primeur upplevs som dyrt vs back-vintage följer re-pricing.

En datapunkt som gör att jag ändå kallar det motvind är att fine wine tydligt trendat nedåt med mellan 10-20%. Stabilt nu, ja, men på lägre platå. Min spaning säger inte krasch utan köplägen om man vet var man ska leta.

Toppen