Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

TSE lansering 2 maj 2012

Systembolagets lansering 2 Maj 2012

TSE lanseringen för 2 maj. Såg inga direkt kioskvältare. Lite mer Barolo under 300 kronor. Roséchampagne från Legras & Hass och Pierre Peters bland annat. Franciacorta kan ju alltid vara kul att kasta in i en provning för att se hur skärpta provarna är.

TSE-lanseringen 2 maj.
 

kayaker

Cyklist
SV: TSE lansering 2 maj 2012

shorepower skrev:
Systembolagets lansering 2 Maj 2012

TSE lanseringen för 2 maj. Såg inga direkt kioskvältare. Lite mer Barolo under 300 kronor. Roséchampagne från Legras & Hass och Pierre Peters bland annat. Franciacorta kan ju alltid vara kul att kasta in i en provning för att se hur skärpta provarna är.

TSE-lanseringen 2 maj.
Onekligen rätt tamt.
Lite intressant med två 80-talsårgångar av en Bordeaux. När hände det senast på SB? På 80-talet? ;)

Kan det vara så att de mer och mer styr över det riktigt intressanta till webblanseringar?
 
SV: TSE lansering 2 maj 2012

johan1279 skrev:
Någon som testat Pierre Peters Rosé for Albane?
Drack den för ett par år sedan. Har tyvärr inga anteckningar men minns att den visade ett betydligt större djup än PP's vanliga cuvée, även om jag personligen föredrog den då. Har fått ganska fina omdömen och är ju inte farligt dyr så kanske läge att prova? Fast den ligger väl iofs redan i BS?
 

kayaker

Cyklist
SV: TSE lansering 2 maj 2012

johan1279 skrev:
Någon som testat Pierre Peters Rosé for Albane?
Jag provade för något år sedan. Huvudintrycket var "intressant men skulle må bra av att ligga ett par år på rygg".
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: TSE lansering 2 maj 2012

kayaker skrev:
Jag provade för något år sedan. Huvudintrycket var "intressant men skulle må bra av att ligga ett par år på rygg".
Där ser man, överraskande positiva intryck...Jag testa en flaska förra året. för mig är både standard-cuvéen och den utan dosagé roligare. Jag upplevde ytterst lite mineral och all frukt var otroligt söt! massor av hallon, smultron o vingummi - i nästan sliskig stil. För mycket dosagé för mig tror jag, Jag gillar ju producenten annars somsagt.
 
Trådskapare
A
SV: TSE lansering 2 maj 2012

kayaker skrev:
Onekligen rätt tamt.
Lite intressant med två 80-talsårgångar av en Bordeaux. När hände det senast på SB? På 80-talet? ;)

Kan det vara så att de mer och mer styr över det riktigt intressanta till webblanseringar?
Tror absolut att de går över mer till webblanseringar för den här typen av viner som vi på forumet är intresserad av.

Vad gäller Château Bel-Air Lagrave. 1985+1986. Är de inte "over the top". Någon som har synpunkter?
 

kayaker

Cyklist
SV: TSE lansering 2 maj 2012

shorepower skrev:
Tror absolut att de går över mer till webblanseringar för den här typen av viner som vi på forumet är intresserad av.

Vad gäller Château Bel-Air Lagrave. 1985+1986. Är de inte "over the top". Någon som har synpunkter?
Ingen aning, men eftersom den är från Moulis-en-Médoc så kan den vara klart hållbar. Oavsett vilket så tror jag mer på 86:an än 85:an men det är ganska knapphändigt med information. Man kan ju inte räkna med att de vinifierar på samma sätt nu som då... :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: TSE lansering 2 maj 2012

kayaker skrev:
Ingen aning, men eftersom den är från Moulis-en-Médoc så kan den vara klart hållbar. Oavsett vilket så tror jag mer på 86:an än 85:an men det är ganska knapphändigt med information. Man kan ju inte räkna med att de vinifierar på samma sätt nu som då... :)

Håller med. Bordeaux-86:eek:rna var riktigt tanninstinna och åtminstone de bättre vinerna behövde mer tid än den vanliga rekommendationen om 10-15 år för att komma i drickform. Var på en provning med många högklassiga 86:eek:r år 2009, och flera av farbröderna som hängt med länge sa att det -vid 23 års ålder- var första gången som de hade upplevt topp-86:eek:r som alls njutbara, tidigare gånger hade de varit för unga för att dricka. Så det kan nog finnas förutsättningar för att även en lite enklare 86:a fortfarande lever och har hälsan vid 26 års ålder. Är däremot lite mer tveksam till en 85:a, och skulle enbart köpa den "blint" om 86:an sålt slut eller jag ville ge den som present till någon född detta år.

Tomas
 
Trådskapare
A
SV: TSE lansering 2 maj 2012

vintomas skrev:
Håller med. Bordeaux-86:eek:rna var riktigt tanninstinna och åtminstone de bättre vinerna behövde mer tid än den vanliga rekommendationen om 10-15 år för att komma i drickform. Var på en provning med många högklassiga 86:eek:r år 2009, och flera av farbröderna som hängt med länge sa att det -vid 23 års ålder- var första gången som de hade upplevt topp-86:eek:r som alls njutbara, tidigare gånger hade de varit för unga för att dricka. Så det kan nog finnas förutsättningar för att även en lite enklare 86:a fortfarande lever och har hälsan vid 26 års ålder. Är däremot lite mer tveksam till en 85:a, och skulle enbart köpa den "blint" om 86:an sålt slut eller jag ville ge den som present till någon född detta år.

Tomas
Tack båda, blir kanske ett par 86or för skojs skulls. Det kommer ju 2000 flaskor så det borde gå att få om inte BGK eller Mölstad skriker KÖP
 

v_skogh

Medlem
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Hermitage La Petite Chapelle av Jaboulet känns inte helt osäkert.
Dock är jag osäker kring priset?
 

kayaker

Cyklist
SV: TSE lansering 2 maj 2012

shorepower skrev:
Tack båda, blir kanske ett par 86or för skojs skulls. Det kommer ju 2000 flaskor så det borde gå att få om inte BGK eller Mölstad skriker KÖP
Jag kan aldrig tänka mig att de skriver att "simpel" Cru Bourgeois är fynd eller bästa köp när den kostar över 300 spänn...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: TSE lansering 2 maj 2012

v_skogh skrev:
Hermitage La Petite Chapelle av Jaboulet känns inte helt osäkert.
Dock är jag osäker kring priset?

Om vinet är dyrare än tidigare årgångar, så beror det nog på att Jaboulet enligt samstämmiga uppgifter är "back in shape" efter att för en del år sedan haft en rejäl svacka. 2009 är väl den första toppårgången i Norra Rhône sedan de nya ägarna fick ordning på skutan, då höjer man säkert priserna.

Parker ger det 92 p. (97+ för förstavinet La Chapelle.)
 
Trådskapare
A
SV: TSE lansering 2 maj 2012

v_skogh skrev:
Hermitage La Petite Chapelle av Jaboulet känns inte helt osäkert.
Dock är jag osäker kring priset?
Priset i Sverige ligger iallafall bra i förhållande till övriga Europa. Kollade lite priser. Vinet fanns bara på 7 affärer enligt wine-searcher. Två exempel.

755 DK kostar det hos Vinoble

70 € hos Best of Wine i Holland (en petitess, de anger 91 poäng från Parker)
 
SV: TSE lansering 2 maj 2012

shorepower skrev:
Tack båda, blir kanske ett par 86or för skojs skulls. Det kommer ju 2000 flaskor så det borde gå att få om inte BGK eller Mölstad skriker KÖP

Hoppas på lågt köptryck på denna. Vill ha tag i ett gäng. Det råkar vara mitt födelseår.
 
Trådskapare
A
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Baron_Philippe skrev:
Det gjorde även Melldén i LG. 90p för 85:an mot 88p för 86:an. Melldén skrev att 86:an hade stramare frukt än 85:an. Ska man tolka det som att 86:an kanske ännu inte har peakat?

Jag ska nog ändå beställa fler 86-or än 85-or.
Har samma plan
 
Trådskapare
A
SV: TSE lansering 2 maj 2012

Köpte lite 1986 Château Bel-Air Lagrave. Hoppade över resten då det som i övrigt var intressant var mest Rhône.

Någon som köpte annat, den vita Hermitagen har ju fått mycket ros lite överallt?
 
Toppen