Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tweed

@Tweedbaren öppnade igår och ett besök gav klar mersmak. Nu var det ju rätt mycket folk där men vid 8:30 så började det lugna ner sig lite. Känslan av avslappning kom fram och som Daniel Crespi sa, "så här ska det vara".

Lokalen ligger mitt i huset men det känns absolut inte instängt, tvärt om, komfortfaktorn är hög. Tweed klarade också av testet som en riktigt vinbar ska klara , i princip alla som besöker dem är trevliga och generösa, de är ju vinmänniskor. Så hamnade i perfekt sällskap och fick en hel del trevligt i glasen. Denna gång endast champagne vilket ju är ett trendbrott för mig :)

Krug Grande Cuvée på halvflaska. Såg tyvärr inte korken så vet inte degdatum men vinet var öppet och stort. Men tanke på flaskstorlek skulle jag tippa att det var 3-4 år gammalt. Krug på halvflaska är ofta generös i sin stil vilket också denna flaska var. Inte allt för stramt och syran var inte så dominerande som unga Krug kan vara.

2002 Philipponnat Clos des Goisses Initialt slutet, ganska vasst och stramt. Äppliga toner på näsan och en lite syrlig sötma. Behöver mycket luft och tid. I jämförelse med tidigare flaskor så hade den här flaskan lagt sig ner för att vila, och vila bör den. Kraften och strukturen finns där i bakgrunden men vinet behöver mycket tid i glas eller än bättre, i källaren. Dekantera om ni ska dricka det nu. Absolut ett stort vin, men allt för tidigt i sin karriär.

2004 Taittinger Comtes de Champagne Rosé Jag gillar verkligen Comtes Rosé men som alla Comtes behöver de tid. Vet att Taittinger släpper dem tidigare men för mig behöver rosén precis lika mycket tid som BdB. Vinet är mörkt rosafärgat. Bärig, riktigt bärig näsa som ger associationer av sommaren, bakade äpplen ovanpå mineraler. Smaken är lite för söt. Sockret har inte integrerats och vinet spretar lite. Som vanligt är moussen krämig och mjuk. Bra eftersmak men återigen ett vin som behöver tid i källaren. Ge den 3-4 år så kommer det ha lugnat ner sig.

Det blev sedan ett besök på utmärkta Pastis men mer om det i Pastistråden.

Initialt betyg på Tweed? Fem utav fem läderfåtöljer. Stämmning, vinkällare, mat och personal borgar för fler trevliga kvällar. Definitivt återbesök.
 
Trådskapare
A
Smørrebrød, en fantastisk dansk uppfinning som inte fått den uppmärksamhet den förtjänar av oss svenskar, iallafall inte i Stockholm.

Jacobs har varit lite av min hovleverantör, generellt sätt levererar de bra smørrebrød men nu när Tweed annonserade att de skulle börja var jag bara tvungen att prova. Både för att de vet hur man hanterar råvaror och man har möjlighet att ta en öl till maten.

Sagt och gjort, 17:05, efter en rask promenad satt vi vid bordet. Beställde tvarianter.

Dyrlægens natmad. samt Rødspættefilet. Både var mycket bra. Framförallt den förstnämnda där den knapriga baconen bryter av fint mot den mjälla leverpastejen. Be gärna om lite mer pepparrot Rödspättan är trevligt ljummen som det ska vara, saftig och bra stekt. God remoulade Skulle vilja ha bytt ut stenbitsrommen mot någon annan mildare rom då jag tycker stenbitsrommen var för salt.

Till smørrebrøden drack jag en Modus Hoperandi från Ska Brewing Durango,

Kommer tillbaka för att prova de andra tre.

2014-01-06 17.42.18.jpg
 
Last edited:

SUPRA

Bäst
Besökte TWEED i helgen för 1a gången.
Gillade verkligen konceptet.
Drack ett glas Krug och tog ankleverterrin med sauternesgelé. Mycket gott, kommer gärna igen.

Bra personlig service, som blir lite svåråtkomligare när antalet gäster växer.


Måste tillbaka för att testa deras smörbröd.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Precis som herr Landström här ovan så hamnade mellanlandade jag igår på Tweed innan middag på Pastis. Dock var jag så pass hungrig att jag var tvungen att börja med en stöd-korv på pressbyrån...

Kvällen grundades med en torr sherry: La Goya Manzanilla - Gott som alltid att starta med, dock kan det vara så att flaskan varit öppen innan då det klassiska trycket och stinget man är van med saknades.

Sen fortsatte vi med en riktigt rolig överraskning i menyn. Château d'Yquem 1998 för 75kr / cl. Då jag aldrig testat detta vin innan var jag tvungen att ta in 2 cl. Sött och riktigt gott!
Torkade fikon och varm hummer, lite lim (på ett bra sätt) och det brända sockret på Creme Brulee i doften. Lång och härlig smak med en smäll av vanlijstång, pigg balanserad syra och en filt av tosca. Galet gott och kul att prova!

Avslutade med ett ganska menlöst glas Cava.
Fortsättning i Pastis-tråden.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Precis som herr Landström här ovan så hamnade mellanlandade jag igår på Tweed innan middag på Pastis. Dock var jag så pass hungrig att jag var tvungen att börja med en stöd-korv på pressbyrån...

Kvällen grundades med en torr sherry: La Goya Manzanilla - Gott som alltid att starta med, dock kan det vara så att flaskan varit öppen innan då det klassiska trycket och stinget man är van med saknades.

Sen fortsatte vi med en riktigt rolig överraskning i menyn. Château d'Yquem 1998 för 75kr / cl. Då jag aldrig testat detta vin innan var jag tvungen att ta in 2 cl. Sött och riktigt gott!
Torkade fikon och varm hummer, lite lim (på ett bra sätt) och det brända sockret på Creme Brulee i doften. Lång och härlig smak med en smäll av vanlijstång, pigg balanserad syra och en filt av tosca. Galet gott och kul att prova!

Avslutade med ett ganska menlöst glas Cava.
Fortsättning i Pastis-tråden.
Bilder?
 

gece

Man vänjer sig.
Gillar också Tweed (speciellt kombon med Burgundy - som en food court för ädla drycker). Det är inte speciellt många ställen där man kan beställa 20-årig port eller Yquem på glas, få en riktigt schysst cocktail, OCH ha såna här konversationer med servisen:
"Vad får det lov att vara?"
"Tja, vad har du att rekommendera?"
"Jo, det är ju väldigt gott med sprit!"
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gillar också Tweed (speciellt kombon med Burgundy - som en food court för ädla drycker). Det är inte speciellt många ställen där man kan beställa 20-årig port eller Yquem på glas, få en riktigt schysst cocktail, OCH ha såna här konversationer med servisen:
"Vad får det lov att vara?"
"Tja, vad har du att rekommendera?"
"Jo, det är ju väldigt gott med sprit!"
Törs man fråga i vilket skick ekipaget var i vid själva frågandet ?
 

gece

Man vänjer sig.
Törs man fråga i vilket skick ekipaget var i vid själva frågandet ?
Ekipaget var precis nyparkerat i chesterfieldfåtöljen och var ungefär så städat som det blir. Jag är bara osäker på vad jag ska dricka innan första glaset, sedan inträder beslutsamhet.
 
Toppen