Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Utbildning

stöbe

Medlem
Hej allihopa. Jag provar i denna kategori istället. Jag ska till hösten börja restaurangakademiens sommelierutbildning steg 1. Och sedan steg 2. Hur många av er har gått den och är den bra?
Huvudfrågan jag vill ställa är egentligen, eftersom jag inte jobbar i branschen idag, hur mycket måste jag plugga innan kursen startar?
Har jag en jätte uppförsbacke om jag inte jobbar i branschen?
Och är det en nackdel att jag inte bor i Stockholm?
Mvh alex
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej allihopa. Jag provar i denna kategori istället. Jag ska till hösten börja restaurangakademiens sommelierutbildning steg 1. Och sedan steg 2. Hur många av er har gått den och är den bra?
Huvudfrågan jag vill ställa är egentligen, eftersom jag inte jobbar i branschen idag, hur mycket måste jag plugga innan kursen startar?
Har jag en jätte uppförsbacke om jag inte jobbar i branschen?
Och är det en nackdel att jag inte bor i Stockholm?
Mvh alex
Har ingen aning, men jag är tämligen övertygad om att du kommer klara dig galant utan förkunskaper och jag tror det är en bra utbildning. Det viktigaste är nog att du är vinintresserad. Möjligen vet @tobbe81 mer? Har för mig att han gått något liknande nyligen. Välkommen till forumet!
 

tobbe81

Medlem
Yes jag gick både steg 1 och steg 2 hos vinkällan utan några som helst förkunskaper utan mer som dig egen vinkällare och allmänt vin intresse. dock så klarade jag bara 2 utav 3 moment på min slutexamen ska snart skriva om mitt teoriprov igen var 14P ifrån godkänt .
 

tobbe81

Medlem
Men tror du det är en nackdel att inte bo i sthlm?

Nej i min klass var det kursdeltagare som pendlade varannan vecka från hela sverige för att gå på söndagskursen. Det spelar ingen roll vart i landet man bor för det finns både importfirmor, restauranger och systembolag som söker sommelier att knyta till sina team.
 
Trådskapare
S

stöbe

Medlem
Tack för svaren! Men hur mycket läste du innan du började (om ens något?)
 

ChristianB

DipWSET
Tack för svaren! Men hur mycket läste du innan du började (om ens något?)
Det finns bara ett svar på den frågan, förutom det personliga från tobbe81 då, men det är att du bör läsa på så mycket du kan. ;) Att ha något slags koll innan du börjar kursen kommer starkt underlätta. Börja med druvsorter, teori och provning, länder med kända regioner, osv. Du kommer få igen det i ett senare skede!
 
Trådskapare
S

stöbe

Medlem
Jag läser om vin i stort sett varje dag ändå. Men som sagt, vad, att läsa vore bra att veta. Jag läser mycket world atlas of wine och nätet såklart. Vart vore bra att börja?
 

ChristianB

DipWSET
Jag läser om vin i stort sett varje dag ändå. Men som sagt, vad, att läsa vore bra att veta. Jag läser mycket world atlas of wine och nätet såklart. Vart vore bra att börja?
Jag skulle försöka vara lite systematisk. Bred kunskap är bra men börja med områden du gillar; regioner med tillhörande druvsorter, eventuella subregioner... Om du landar i Bourgogne bör du se till att förstå hur deras klassificering fungerar, likaledes för Bordeaux och Champagne.

Det är lite svårt att ge tips när vi inte vet hur mycket du redan har tagit in. "World Atlas of Wine" är säkert bra men jag har inte läst den själv så jag vet inte vad den täcker. Jag har heller inte gått någon sommelierutbildning så jag vet inte vad fokus är där, men jag misstänker att det stämmer rätt bra överens med vad övriga vinutbildningar har att säga om världens viner. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Hur ska jag se det då
Det får du ju fråga dig själv; har du möjlighet att resa lite ibland? Ja eller nej... Vill du jobba i Sthlm sedan eller finns det jobb på den ort du bor?

Alla utbildningar oavsett ämne rekommenderar antagligen att man läser på lite. I ditt fall känns det som att du bör ta in grunderna för de vanligaste druvorna i världen, de erkända vinregionerna och en del om vinmakning kanske. Att du läser en bok räcker antagligen inte. Oxford Companion to Wine är bra, Jamie Goode har skrivit en bra bok om vinmakning, The Science of Wine, osv. Google is your friend, som man så gärna säger.
 
Jag gick just denna utbildning för snart två år sedan (fan vad tiden går) dock gick jah bara steg ett.
Och om det är samma kommer det bara vara en lektion i veckan. Och då är det en heldag (jag hade klassare som flög från Luleå varje vecka)
Och på förkunskaper krävs egentligen inget.
Det man ska tänka på dock är att det är viktigt att vara på varje lektion för man missar mycket annars.
Du kommer ha väldigt bra föreläsare och få prova massor ( rekommenderar att gå på så mycket vinprovningar som möjligt för att lära dig metodiken)
Sedan under steg 1 fokusera på WSET men läs på noteringar från RA med.
För steg 1 får du bara slutbetyg i WSET och det är i steg 2 som du även måste fokusera mycket på RAs prov.

Har du för frågor hör av dig så tipsar jag mer än gärna
 

11244

Medlem
Har läst det mesta som går att läsa på Restaurangakademien. Steg 1,2,3 och Diploma.

Min uppfattning är att de som bor en bit bort får rätt mycket tid att läsa om de åker tåg/flyg/buss dit. Samtliga som bor ute i landet har haft bra resultat känns det som.

För att klara steg 1 behövs inga direkta förkunskaper, men du bör ha ett gediget vinintresse, vilket du säkert redan har.
- Lär dig metodiken utantill, ju fortare du lär dig den, desto lättare kommer du ha det framöver.
- Lär dig vinländernas kartor och se till att du kan placera ut vindistrikten/floder blint.
- Prova mycket vin, framförallt de stora druvorna och lär dig skillnaderna mellan samma druva från olika klimat.
- Böcker som jag har haft användning av även om vissa kommer vara överkurs till en början:
1. Oxford companion to wine. Köp INTE boken, skaffa istället webversionen på jancisrobinson.com (alltid uppdaterad version) eller köp den digitalt från iBooks (Apple) så att du kan ha den på ipad/iphone då den är sökbar.
2. Wine Science av James Goode. Finns till iBooks på ipad/iphone
3. Böckerna från Wset. Lägg tid på dem i början. Det är lätt att att man fastnar i någon annan bok och så glömmer man bort de olika delarna som finns i det läromaterial du fått.

I övrigt kan jag rekommendera att lyssna på podcasts, både svenska och internationella om vin. Bra på träningsrundan, från och till jobbet, etc när du inte kan läsa en bok.

Du kommer ha så roligt, njut av att få gå där och ställ inte för höga krav på dig själv men försök att vara systematisk och seriös så kommer du att lyckas.
 

Essle

Medlem
Vilka podcast ätt värda att ge sig på? Testat champagnepodden men inte lyssnat på så mycket annat...
 

Skaggs

Medlem
Vilka podcast ätt värda att ge sig på? Testat champagnepodden men inte lyssnat på så mycket annat...

I`ll Drink to That! Talking Wine with Levi Dalton - över 400 avsnitt och en del riktigt intressanta intervjuer.
Guild of Sommeliers Wine podcast - oftast bra
Dela en flaska med Alf Tumble - trevligt och lättlyssnat
 

Skaggs

Medlem
Har du något speciellt avsnitt som du kan tipsa om? Tänkte prova podden.

Nja, lyssnar mest på avsnitten med producenter som jag har druckit eller hoppas drlcka eller andra intressanta folk i branschen. Ibland är engelskan lite väl knackig och då tröttnar jag snabbt. Några avsnitt jag minns som intressanta är 129 (Frank Cornelissen), 392 (Isabelle Legeron), 205 (Eben Sadie), 238 (Bertrand Gautherot) och 240 (Rajat Parr).
 
Last edited:
Toppen