Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Utjämning av temp i Vinkällare - Luftcirkulation

matage

Medlem
Jag har precis fått klart min lilla vinvägg som jag kyler med en Thermocold EC10 ställd på 12.5C
Efter lagom nördigt testat temperatur med tre termometrar på olika platser inser jag att temperaturen inte direkt är jämn utan vid runda slängar 12-13C i övre hörnet en halvmeter från kylaggregatet så har jag 15-16 i diagonalt motsatt nedre hörn. Nedre delen av förvaringen är byggd med lådor/"X-lådor" med hela väggar men allt monterat med lätt distans mot bakväggen.

Nu lyfte jag in 60 flaskor vin från rumstemp/19C för mindre än en vecka men hade väl inbillat mig att utrymmet som helhet skulle balansera ut sig mer i temperatur.
Har ni andra med mindre källare liknande skillnader i olika delar av förvaringen?

Jag funderar nu på att se om det går att montera några (dolda) USB-fläktar för att få lite snurr på luften och jämna det hela.

Trådskapare
matage

matage

Medlem
Hur varmt är det på andra sidan väggen där du har 15-16 grader? Lite isolering kanske kunde hjälpa?
Vägg i vägg mot den varmare kortsidan är ett sovrum med AC som närnog aldrig går över 18C och en normalisolerad innervägg mellan förutom XPS (om jag minns rätt) som alla väggar i vinväggen är isolerade med. Jag har dessutom höjt hela golvet för vinväggen 10cm med luftspalt/ventilation under för att undvika att golvvärmeslingorna så jag tror att det helt enkelt är flödet - alternativt att systemet är betydligt trögare än jag trott för att temperaturutjämnas. Det är ju några liter vin och kilo glas trots allt.

Funderade nu på om man också ska borra några hål i mitten av hyllorna "sidledes" för att främja cirkulationen. Nedre raden är tre såna här i bredd med dubbelt djup så där lär det inte fläkta mycket från ett utblås på 3 meters diagonalt avstånd ;)

1745907914900.png

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Hur stort är rummet i kubikmeter? spontant så kan det väl vara bra med en cirkulationsfläkt i rummet.

En annan fråga, hur säkerställer du fukten i rummet? är själv intresserad av att göra något liknande rum i källaren.

Trådskapare
matage

matage

Medlem
Hur stort är rummet i kubikmeter? spontant så kan det väl vara bra med en cirkulationsfläkt i rummet.

En annan fråga, hur säkerställer du fukten i rummet? är själv intresserad av att göra något liknande rum i källaren.
Det är ganska litet - runda slängar 2.2 högt, 2.7 brett och 70 djupt så runt 4 kubik totalt.
Jag kör just nu ett gäng Aqara Temp Sensors därinne som håller koll på temp/fukt (och lufttryck ;) ) så jag har satt upp lite larm till mobilen om temp eller Rh skulle skena åt nåt håll.

Hittills ligger jag på runt 57% Rh utan att göra nåt men jag har ett eluttag därinne just för att kunna köra en liten fuktare (kollade på humidorfuktare för skojs skull eftersom man kan ställa Rh).
Worst case alternerar jag mellan en torrboll och en skål med vatten alt Humi-Beads.
Sen minns jag sen mina mer fanatiska cigarrsamlardagar att 50/50 Propylenglykol och vatten är självjusterande till 70% Rh så en ordentlig bit Oasis dränkt med sån lösning är nog bättre än enbart vatten :)

Borjes_bubblor

Ok, då är inte utrymmet för stort med andra ord. Det kanske inte behöver vara mer avancerat med hur man tillsätter fukt i utrymmet mer än en skål med vatten och en fuktmätare.
Har du någon form av fuktspärr inne i utrymmet?

Blev spontant väldigt nyfiken på hur rummet ser ut. Har du möjlighet att posta en bild på hur du har gjort rummet?

Trådskapare
matage

matage

Medlem
Ok, då är inte utrymmet för stort med andra ord. Det kanske inte behöver vara mer avancerat med hur man tillsätter fukt i utrymmet mer än en skål med vatten och en fuktmätare.
Har du någon form av fuktspärr inne i utrymmet?

Blev spontant väldigt nyfiken på hur rummet ser ut. Har du möjlighet att posta en bild på hur du har gjort rummet?
Jag ritade upp allt i Wineandbarrels verktyg men det slutade med att jag köpte mQvee-rack i näranog samma stil från Vinkylen på Black Friday då jag fick ek för samma pris som furu.
Dock skippade jag displayhyllorna då de inte fanns hos mQvee och körde vanliga rektangulära lådor. Det är ju inte alltför svårt att fixa ett lutande hyllplan om jag nu vill visa upp nån flaska ;)
Hyllorna har luft mellan sig och kortside-väggarna på båda sidor och står inte dikt mot vägg. Tredelad skjutdörr "WG 62eco" från Willab Garden.
Krysslådorna är väl snygga i sig men ett smärre H-e för att stapla nåt annat än bdx... champagneflaskor är rena mardrömmen ;)
1745924149250.png

Borjes_bubblor

Tack för inspirationen!

Ja, vad gör man med alla champagneflaskor.. har köpt på mig ett par traditional wine racks men de sväljer inte champagneflaskorna..
Det är inte dags än för min del men det är bra att samla på sig lite idéer.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tack för inspirationen!

Ja, vad gör man med alla champagneflaskor.. har köpt på mig ett par traditional wine racks men de sväljer inte champagneflaskorna..
Det är inte dags än för min del men det är bra att samla på sig lite idéer.
Flaskstället i Ikeas Ivar är ganska bra. Klarar hjälpligt traditionella champagneflaskor, typ Launois, men inte magnum och Frankenflaskor. Det går dock lätt, och är nästan en nödvändighet, att kombinera med hyllor där man kan ha lådor och udda flaskor.

Toppen