StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som en fortsättningstråd på den om mittgom och slutgom.
Om vi tar rött, torrt vin som exempel så vill jag postulera följande början till en syn på begreppet balans.
Följande komponenter skapar balans:
Syra
Tanniner
Frukt
Koncentration/intensitet/märg
Balansen kan knäckas av att dessa i Grand Cru-kategorin ovan disharmonierar, är för stora/små och/eller är av sekunda kvalitet.
Balansen kan också vältas av komponenter i Premier Cru-kategorin:
Detta är komponenter som inte är nödvändiga för att skapa balans. (Enklare att förstöra än att bygga):
Underliga aromer
Sötma
Extraktion (över och under)
Tunn mittgom
Kort slutgom
Ålder (osäker på om detta kanske skall flyttas upp till GC-kategorin)
Försynt början till dissektion:
Syra och tanniner påverkar inte varandra (tanniner är ju syror). Frukt och syra är oerhört samspelta och måste funka ihop. Tanniner och frukt påverkar varandra enbart då tanninerna är väldigt höga. osv.
Jag funderade över att stoppa in ordet "typicitet" i Premier Cru kategorin, men valde att låta bli av två anledningar:
Dags att dissekera vidare. Hur stöper vidare i ett försök att definiera *balans*?
Ordet är fritt
Om vi tar rött, torrt vin som exempel så vill jag postulera följande början till en syn på begreppet balans.
Följande komponenter skapar balans:
Syra
Tanniner
Frukt
Koncentration/intensitet/märg
Balansen kan knäckas av att dessa i Grand Cru-kategorin ovan disharmonierar, är för stora/små och/eller är av sekunda kvalitet.
Balansen kan också vältas av komponenter i Premier Cru-kategorin:
Detta är komponenter som inte är nödvändiga för att skapa balans. (Enklare att förstöra än att bygga):
Underliga aromer
Sötma
Extraktion (över och under)
Tunn mittgom
Kort slutgom
Ålder (osäker på om detta kanske skall flyttas upp till GC-kategorin)
Försynt början till dissektion:
Syra och tanniner påverkar inte varandra (tanniner är ju syror). Frukt och syra är oerhört samspelta och måste funka ihop. Tanniner och frukt påverkar varandra enbart då tanninerna är väldigt höga. osv.
Jag funderade över att stoppa in ordet "typicitet" i Premier Cru kategorin, men valde att låta bli av två anledningar:
- Jag skulle aldrig gnälla på ett vin så rikt och underbart som Latour '82 även om det stod Beaujolais Nouveau som ursprung.
- Jag har aldrig hört under en blindprovning att "detta är en otypisk Bordeaux" eller liknande.
Dags att dissekera vidare. Hur stöper vidare i ett försök att definiera *balans*?
Ordet är fritt