Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad är Sommarens bästa bersåvältarbubbel?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
När vårsolen börja värma trallvirket duggar grilltrådarna tätt och forumet har redan avhandlat bra rödtjut runt den osande grillen och andra alkoholdrycker som passar bra på terrassen.

Nu undrar jag således vad det allvetande forumet har för strategier gällande balkongens härskare på bubbelfronten?

För egen del så har jag bullat upp med en låda NV Rosé från Chartogne-Taillet samt förhoppningsvis en låda rosé från Alfred Tritant (lite oklart var den håller hus).
Därtill har jag några bjudlådor med fruktig och söt Prosecco i beredskap som smakar apa och finkel men som brukar uppskattas stort av mindre nogräknade terassvinssnyltare som man vill hålla borta från de bättre utbudet.

I övrigt blir det nog lite spontana stölder från ordinarie sortiment i källaren, det måste ju inte vara rosa bara för att man är omgiven av mygg och tryckat virke... (Men det är tuffare)

Så vad bubblar i era glas i sommar?
 

MartinE

Medlem
Roederer Rosé 2008 är onekligen en bra anledning till att plocka fram sina glas! Nysläppta Pol Roger Rosé 2008 och ganska nysläppta Veuve Clicquot Rosé 2008 borde väl annars funka, @Emanuel, när dina Chartogne-Taillet tagit slut? Selosse Rosé är ju så klart den ultimata fira in sommaren-flaskan och den hamnar högst upp på min lista. För övrigt blir det nog mest spontana hugg från källarens utbud.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Cava och Prosecco går helt bort för min del. Har ännu inte hittat något som imponerat tillräckligt. Helst av allt så hade jag velat ha en mousserande riesling spätlese av hög kvalitet att sippa på i solen. Tips mottages varmt!

Moscato d'Asti lär dock fungera som substitut ihop med ett väl tilltaget fat med frukt. :)
 

matage

Medlem
Väldigt långt från skumpa men det har bubblor och är rosa... och gott :D
Brachetto till desserten (eller om sockersuget tar över - ensam men ordentligt jämra kall)!
Har ett gäng Braida's Brachetto d'Aqui på halvflaska från nåt år tillbaka men tror den fortfarande går att få tag i.
 

Sörplarn

Medlem
Huvudnummer från Champagne blir ett par BdB Bruno Paillard med ålder och Tarlant Rosé Zero Dosage NV (08) som legat ett tag, tillkommer även Cuvée St;Vincent 2000 och nån enstaka av nysläppet 2008.

Ska även låt en gammal goding göra entré igen (obs stilla), för fnittrande damer som har fått laxrosa färg av solen, Cai Dei Frati Rosé 15. (2014 på bolaget)

Som ny bekantskap skall en rosé sekt få komma till tals och det blir weinshop24 Reiterer Christian aus Wies Rosé

edit skit mobil.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Väldigt långt från skumpa men det har bubblor och är rosa... och gott :D
Brachetto till desserten (eller om sockersuget tar över - ensam men ordentligt jämra kall)!
Har ett gäng Braida's Brachetto d'Aqui på halvflaska från nåt år tillbaka men tror den fortfarande går att få tag i.
Tack för tipset, matage! Det ser ut att finnas torra viner av samma druva, men utan d’Aqui i slutet. Bra pris på sina håll, dessutom … ;) Det är inte för starkt, alla fall! :)
Det finns ingen chans att ha koll på alla italienska vindruvor! Verkar finnas obegränsad med sådana.
https://en.wikipedia.org/wiki/Brachetto
 
Last edited:
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Roederer Rosé 2008 är onekligen en bra anledning till att plocka fram sina glas! Nysläppta Pol Roger Rosé 2008 och ganska nysläppta Veuve Clicquot Rosé 2008 borde väl annars funka, @Emanuel, när dina Chartogne-Taillet tagit slut? Selosse Rosé är ju så klart den ultimata fira in sommaren-flaskan och den hamnar högst upp på min lista. För övrigt blir det nog mest spontana hugg från källarens utbud.
Jag har ju så attans få av både Roederer rosé och Selosse att jag känner mig för snål för att poppa någon av dem... Känns lite barnarov på nåt vis... Fast när ska man annars göra det om inte på bästa sommartid...
 

Alpha

Medlem
Väldigt långt från skumpa men det har bubblor och är rosa... och gott :D
Brachetto till desserten (eller om sockersuget tar över - ensam men ordentligt jämra kall)!
Har ett gäng Braida's Brachetto d'Aqui på halvflaska från nåt år tillbaka men tror den fortfarande går att få tag i.

Underbart gott till chokladdesserter. Har alltid några flaskor hemma.
 

Alpha

Medlem
Bollinger Rosé är en personlig favorit. Grymt gott till Carpaccio dessutom.

En outsider som jag tycker är riktigt god är NV Gianluca Viberti Langhe Nebbiolo Pret-a-Porter, gjord på 100% Nebbiolo. Frisk & stram.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Provade Simonsig Kaapse Vonkel Brut och Simonsig Cuvée Royale Blanc De Blanc förra veckan. Fick stångas med andra och hade säkert fått i mig en hel del vin innan dessa. Men kommer ihåg båda de här champagnekopiorna som prisvärda viner! Har beställt några av varje, och kommer med rapport så fort de finns tillfälle att testa i lugn och ro.

Inte alltid som man är sugen på att öppna en champagne. Känns det inte lite lättare att motivera en enklare flaska mitt i veckan? :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Känns det inte lite lättare att motivera en enklare flaska mitt i veckan?
Framförallt så tycker jag att det är bortkastade pengar att dricka för eleganta och exklusiva viner utomhus. Goda och rustika viner med mycket kraft klarar sig vanligtvis mycket bättre. Eller rättare sagt: det spelar mindre roll om nyanserna försvinner när det är billigt och enkelt. Det är lite som att öppna en prestigeskumpa vid tolvslaget på nyår...
 
Toppen