Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad äter ni till roséchampagne?

Vera Wind

In vini veritas?
Jag är en sån som helst dricker vin till någon typ av måltid. Det kan för all del bara vara något tilltugg, men ändå.
Rosé är generellt en kategori som jag har haft svårt att navigera i, det mesta smakar saft. Därför har jag inte känt mig särskilt motiverad att köpa roséchampagne.
Nu är jag dock redo att fylla i denna blinda fläck, och söker därför inspiration kring vad som passar att äta till.
Tips på billigare roséchampagne som ger mersmak mottages också tacksamt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I grund och botten tycker jag att likheterna är betydligt större än skillnaderna mellan användningsområden för roséchampagne och "vit" champagne. Ska jag matcha champagne med mat spelar det alltså större roll för mig om champagnen är lättare/kraftigare, om den har extra hög syra eller ej och om den är ung/mogen/gammal, snarare än om den är rosé eller inte. Så plockmat, hämtsushi, skaldjur, hårdost...

Men sedan finns det förstås nyanser i användningsområdena. Enkla roséchampagner kan uppfattas som "söta" eller "godistonade", trots att deras dosage ligger på Brut-nivå. Bättre roséskumpa, t.ex. rosé-vintage, är snarare lite kraftigare än sina vita motsvarigheter p.g.a. rödvinsinslaget (i de flesta fall, skalmaceration med de blå druvorna i andra fall), vilket påverkar användningsområdet. Aromerna i roséskumpa tenderar att vara lite mer åt det rödbäriga hållet och ibland kan man inbilla sig att man känner ett litet inslag av tanniner. Dricker man en bra mogen roséskumpa (tyvärr inget man enkelt plockar från hyllan på SB) och har tur, doftar den också som att den är spetsad med mogen röd bourgogne, alltså multna löv m.m.

Genom att de är lite kraftigare kan bra roséskumpa passa lite bättre än annan skumpa till vitt kött. De kan också passa bra till kategorin "vitvinsrätter där man även kunde tänka sig ett lätt rödvin", t.ex. olika rätter med stekt eller grillad fisk eller skaldjur.

Något som en del champagnehus märkligt nog rekommenderar, men som jag inte tycker passar alls, är roséchampagne till desserter. Brut-champagne (max 12 g/l) oavsett färgnyans passar inte till söta desserter. Det kan möjligen vara så att de passar lite mindre dåligt till en dessert än vad en blanc de blancs zero dosage gör. En champagne demi-sec är då ett bättre val, men ännu bättre mousserande matchning till en frukt- och bärdessert är faktiskt en snorbillig Moscato d'Asti eller en halvmousserande ännu sötare Asti.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Råbiff med klassiska tllbehör är en riktigt bra kombo. Går givetvis bra med en ljus champagne också, men då gärna en som är lite kraftigare i stilen.
Kanske off-topic, men en riktigt fet Chardonnay borde passa bra till en råbiff eller carpaccio.
 

Jos

Medlem
I grund och botten tycker jag att likheterna är betydligt större än skillnaderna mellan användningsområden för roséchampagne och "vit" champagne. Ska jag matcha champagne med mat spelar det alltså större roll för mig om champagnen är lättare/kraftigare, om den har extra hög syra eller ej och om den är ung/mogen/gammal, snarare än om den är rosé eller inte. Så plockmat, hämtsushi, skaldjur, hårdost...

Men sedan finns det förstås nyanser i användningsområdena. Enkla roséchampagner kan uppfattas som "söta" eller "godistonade", trots att deras dosage ligger på Brut-nivå. Bättre roséskumpa, t.ex. rosé-vintage, är snarare lite kraftigare än sina vita motsvarigheter p.g.a. rödvinsinslaget (i de flesta fall, skalmaceration med de blå druvorna i andra fall), vilket påverkar användningsområdet. Aromerna i roséskumpa tenderar att vara lite mer åt det rödbäriga hållet och ibland kan man inbilla sig att man känner ett litet inslag av tanniner. Dricker man en bra mogen roséskumpa (tyvärr inget man enkelt plockar från hyllan på SB) och har tur, doftar den också som att den är spetsad med mogen röd bourgogne, alltså multna löv m.m.

Genom att de är lite kraftigare kan bra roséskumpa passa lite bättre än annan skumpa till vitt kött. De kan också passa bra till kategorin "vitvinsrätter där man även kunde tänka sig ett lätt rödvin", t.ex. olika rätter med stekt eller grillad fisk eller skaldjur.

Något som en del champagnehus märkligt nog rekommenderar, men som jag inte tycker passar alls, är roséchampagne till desserter. Brut-champagne (max 12 g/l) oavsett färgnyans passar inte till söta desserter. Det kan möjligen vara så att de passar lite mindre dåligt till en dessert än vad en blanc de blancs zero dosage gör. En champagne demi-sec är då ett bättre val, men ännu bättre mousserande matchning till en frukt- och bärdessert är faktiskt en snorbillig Moscato d'Asti eller en halvmousserande ännu sötare Asti.
Nu är det iofs Moscato d'Asti som är halvmousserande medan Asti är mousserande. Tvärtom vad gäller sötman också ;)

Fräscht låg alkoholhalt på Moscato d'Asti också, typ som en starkbira. Jag råkar tycka det är apgott och ska köra det till en äppelpaj till helgen men har inte bestämt vilken, någon som har tips på någon bra?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu är det iofs Moscato d'Asti som är halvmousserande medan Asti är mousserande. Tvärtom vad gäller sötman också ;)
Så var det visst ja! :oops: Asti ser ut som vanligt bubbel, Moscato d'Asti kommer ofta med vanlig kork.
 
  • Like
Reactions: Jos

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Så nu har vi gjort premiär för roséchampagne och det var en fantastisk upplevelse.
Till gratinerade blåmusslor var dock den vita champagnen bättre än rosén. (Innan maten vann rosén).
Jag ska utforska vidare! :)
Ifall du inte läst så rekommenderas den här rosétråden. I vetenskapens namn har ett flertal försökskaniner utrett frågan om vilken rosé som är bäst med levern som insats.
 

Jos

Medlem
Inser att jag drygt nog kapade tråden och ställde en off topic fråga så måste väl i alla fall försöka bidra. Håller med Tomas ang. att det snarare är stil på vinet än om det är rosa eller inte som avgör vad man äter till. Men generellt är rosebubbel ofta ett trevligt val när man har lite olika canapeer med kanske kött/fisk/skaldjut och/eller ost där inget enskilt passar. Också för att det är trevligt med en rosa färg :p
 

Sigdarve

Medlem
Varmrökt lax med potatissallad med romsås passade bra.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2021-03-08 kl. 20.44.49.png
    Skärmavbild 2021-03-08 kl. 20.44.49.png
    468,2 KB · Visningar: 126
Toppen