Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad dricker man till Gös med smetana, smörstekta kantareller och pressad potatis

Hej på er,

Ny här men väldigt inspirerande att läsa och följa alla spännande trådar. Ska på middag i helgen och lagar dessvärre inte maten själv denna gång men för att undvika ev Bag-In-box-äventyr har jag tagit kommandot i vinfrågan och tänkte rådfråga er i forumet. Smetana är ju lite srligt-creme-fraiche likt och det kommer nog vara en lite nötig smörig sälta med kantarellerna. Mina tankebanor gick först till Chablis och Premier Cru hållet för att få bra syror att skära igenom det gräddiga men ändå kropp nog att kunna matcha de smörstekta kantarellerna. Vill ju inte att vinet blir för tunnt. Vad tror ni? Sökte på Gös här men fick ingen träff.

MVH Marcus Dimholt
 

kayaker

Cyklist
Hur är gösen tillagad? Smetana och smörstekta kantareller är snälla mot alla viner så jag skulle fästa ganska stor vikt vid hur gösen är tillagad. Chablis eller någon annan Bourgogne funkar nog fint, men välj något åt det kraftigare hållet om den är grillad eller stekt.
En bra Riesling lär förstås inte vara fel heller. :)
 
Trådskapare
Marcus Dimholt
Ok, då blir det ganska milda smaker så då hade jag nog valt en Chablis 1er Cru snarare än en mer fatad Bourgogne, alternativt en bra tysk Riesling.
Tack, ja har ett par Montagny Premier Cru Les Coeres 2012 och 2013 liggandes i källaren som kanske kan fungera.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
En annan väg man kan gå är att titta på en bra bourgogne blanc som har lite fat men ganska låg malo. Gamla ekfat och låg malo är en riktigt skön kombo till smörstekta kantareller, det kan också möta upp syran från smetanan. Kan inte på rak arm komma på vilka som finns på BS, men det kan vara värt att kolla upp.
 
Trådskapare
Marcus Dimholt
En annan väg man kan gå är att titta på en bra bourgogne blanc som har lite fat men ganska låg malo. Gamla ekfat och låg malo är en riktigt skön kombo till smörstekta kantareller, det kan också möta upp syran från smetanan. Kan inte på rak arm komma på vilka som finns på BS, men det kan vara värt att kolla upp.
Tack Jimmy! Måste testa! Kanske får göra en provning runt kantareller för att se hur det skiljer sig.
 

Per Stade

Lege artis
Det är gott med kantareller.

image.jpeg
 

grappa

Medlem
Varför inte ha en liten provning med tre olika viner och testa vad som blir bäst? Jag skulle testat en Chablis mot en Bourgogne och varför inte slänga in en vit Bordeaux som en joker? Mest intressant vore att ta en ofatad Bdx och en fatad Bdx så att det blir 4 viner totalt.
 
Toppen