Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad dricker vi till alla stundande grillkvällar i sommar?

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, som forumet redan vet, så är det smått bortkastade pengar att öppna upp den där supereleganta bourgognen när det vankas grillning utomhus. Alla dofter, grillos och vind tar helt enkelt udden av upplevelsen. En sådan bagatell bör dock inte hindra oss från att dricka trevliga viner, eller hur? Allt som krävs är lite kraftigare doningar som helt enkelt klarar av att leverera även under de mest sensoriskt krävande situationer!

Låt oss därmed tipsa varann om lite roliga viner anpassade för detta ändåmål – alternativt delge oss era tips och/eller erfarenheter rent allmänt. :)
 

kayaker

Cyklist
Jag hade länge en ganska kraftig övervikt av viner från Rhône och södra Frankrike. Numera så är detta i princip åtgärdat, men jag har fortfarande en hel del av dessa viner - bl.a. Châteauneuf-du-Pape - kvar som får rycka in till diverse grilltillställningar. De brukar falla i god jord även hos mindre nördiga vinkonsumenter.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Här kommer några tips från mig:

2014 Wallace Ben Glaetzer, Barossa Valley (90292)
Släpps i små partier i juni och brukar alltid leverera mycket frukt, kraft och alkohol. Har inte provat aktuell årgång, men tycker nog att det är ett riskfritt val i denna kategori.

2012 Côtes-du-Rhône Guigal (2011)
Löjligt billigt vin som ändå levererar klass. Härligt kryddigt med mörk, fin och nyanserad frukt. Perfekt husvin att alltid ha tillhands när det vankas grillning!

2013 Black Stallion Cabernet Sauvignon, Napa Valley (6207)
Härligt mörkfruktig Napa-cab med rejält stryktålig frukt och fin struktur. Borde rimligtvis klara förutsättningarna utmärkt!

2013 Sijnn Touriga Nacional, Sydafrika (91129)
Hyfsat varmfruktig och rejäl sydafrikan med lagom med hull. Borde passa perfekt till grillen.

Utöver de konkreta tipsen så kan jag tycka att många malbec-viner från Argentina gör jobbet bra och likaså en del zinfandel från USA. Södra Frankrike är också gångbart väldigt ofta. Bandol, Langeudoc och Gigondas samt självklart tipset ovan, dvs Chateauneuf-du-pape. Spanien (Ribera/Priorat) och Portugal (Douro) kan även de vara alldeles lysande om de inte är de mest finstilta och mogna varianterna.
 

Johan_L

Medlem
Tycker att Zinfandelvinerna från Seghesio är bra sällskap när det ska grillas. Deras Seghesio Sonoma Zinfandel har blivit lite av husvin här när det ska grillas. Det bästa av deras viner som jag har provat är Seghesio Cortina Zinfandel.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag vill gärna ha någonting med lite mer syra när jag har grillat. Ofta har man en massa tillbehör som spretar; såser, sallader, dressingar och så vidare. En sval Langhe Nebbiolo är grymt, även så en Dolcetto d'Alba, en enklare pinot fungerar ofta utmärkt eller en bra, enklare Bordeaux med mycket Merlot, gärna från Entre-deux-mers. Men som vanligt gäller det att inte tänka för mycket. Det blir bara jobbigt.
 

Håkan

Medlem
Vad gäller kött grillar jag mest fågel (anka och kyckling) så det blir rätt många eleganta Bourgogner på sommaren. Fast numera ganska mycket konkurrens av amerikanska pinoter. Pinot har fördelen att passa även till lite kryddstarkare inrättningar som ofta tar fram kärvheter i andra druvor. Pinot funkar också utmärkt till grillad fisk, även om jag ofta tycker att torr Riesling och oekad Chardonnay funkar bättre. Ofta har jag kryddningar med chili, lime och koriander i marinad/tillbehör och ekade viner har en tendens att skära sig med den kryddningen. Grillade skaldjur och Muscadet är också fint.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag kommer att köra tre viner från Franska vinlistan, provade dessa på Winjas och tyckte att de höll måttet.

2014, Château de Manissy Lirac
2013, Lucien et André Brunel Les Cailloux Côte du Rhône Cuvée Sommelongue
2012, Féraud-Brunel Côtes du Rhône Villages AOC

Alla är grenachedominerade.
 

Alpha

Medlem
Nedan flaskor gör mig alltid glad till grillat. Tycker framförallt att de två första är bisarrt lågt prissatta för kvalitén de håller. Samtliga finns i BS på bolaget om jag inte missminner mig. Druvor efter mängd inom parantes.

Domaine Grand Veneur Les Champauvins (Södra Rhône - Grenache/Syrah/Mourvèdre)
Mas de Boislauzon Côtes du Rhône Villages (Södra Rhône - Grenache/Carignan/Syrah)
Château Vignelaure Coteaux d'Aix-en (Provence - Cabarnet Sauvignon/Syrah) svensk ägare!
Château Fourcas Hosten (Bordeaux - Cabarnet Sauvignon/Merlot lika delat + en skvätt Cab Franc)
M. Chapoutier Crozes-Hermitage Petite Ruche (Norra Rhône - Syrah)
Paul Dolan Zinfandel (listar ni nog ut själva)
Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Cuvée Tradition (Södra Rhone - Grenache/Syrah/Mourvèdre etc)
Château La Nerthe Châteauneuf-du-Pape (se föregående)
 

Alpha

Medlem
Skulle själv gärna mottaga förslag på några franska 100% Merlot-viner. Om någon/några känner sig manade.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Skulle själv gärna mottaga förslag på några franska 100% Merlot-viner. Om någon/några känner sig manade.
Det är ju onekligen inte lätt att hitta en fransk 100-procentare när det gäller merlot, men som tur är så har bolaget säkrat åtminstone EN höjdare för en billig peng! ;)

image.jpeg
 

kayaker

Cyklist
Skulle själv gärna mottaga förslag på några franska 100% Merlot-viner. Om någon/några känner sig manade.
Spontant så skulle jag leta i Fronsac. Där verkar det finnas hyfsat många producenter som gör åtminstone någon cuvée på 100% Merlot, även om de flesta naturligtvis är uppblandade med andra druvor - det är ju trots allt Bordeaux. Det enda franska vin på 100% Merlot jag på rak arm kommer på att jag provat är Michel Rollands Le Défi de Fontenil (2005). Det är gjort på 100% Merlot. Enklaste sättet att få tag på den är förmodligen privatimport genom Vinovativa.
Andra ställen där jag vet att det går att hitta 100% Merlot är väl Saint-Emilion och dess satelliter samt Languedoc-Roussillon.
 

Alpha

Medlem
Spontant så skulle jag leta i Fronsac. Där verkar det finnas hyfsat många producenter som gör åtminstone någon cuvée på 100% Merlot, även om de flesta naturligtvis är uppblandade med andra druvor - det är ju trots allt Bordeaux. Det enda franska vin på 100% Merlot jag på rak arm kommer på att jag provat är Michel Rollands Le Défi de Fontenil (2005). Det är gjort på 100% Merlot. Enklaste sättet att få tag på den är förmodligen privatimport genom Vinovativa.
Andra ställen där jag vet att det går att hitta 100% Merlot är väl Saint-Emilion och dess satelliter samt Languedoc-Roussillon.

Tack för förslag!
 

chambertin

Medlem
Skulle själv gärna mottaga förslag på några franska 100% Merlot-viner. Om någon/några känner sig manade.
Njae inte 100% Merlot men om du kan tänka dig 60% Merlot 30% CF och 10% CS så är Ch Monbousquet ett väldigt bra val och du kommer garanterat att uppleva ett Merlot-dominerat vin. 2009 Ch Haut-Condissas upplevde jag ckså senast som ett väldigt Merlot-dominerat vin så det kan vara ett brs alternaitiv.
 
Toppen