Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad förväntar du dig från en sommelier?

gece

Man vänjer sig.
För att vara tråkig och återgå on topic...

Den klassiskt snorkiga sommelieren tycker jag man sällan stöter på. Däremot har man väl fått en del rätt diskutabla rekommendationer, oftast kan de kokas ner till någon av:
  1. "Vi rekommenderar husets pang till vadsomhelst, för det är billigt (vilket borde passa en plebej som dig) men vi har ändå bra marginal på det!"
  2. "Jag är personligen less på den klassiska, välfungerande kombon till den här maträtten för att jag drack skitmycket sånt vin förra året, så varför inte prova den här nya stilen jag hittat som knappt är god och inte alls passar men som jag tycker är festlig!"
Jag är ganska svensk utav mig och har understundom svårt att komma igång att prata (speciellt om jag är hungrig och nykter, vilket man ofta är när man upprättar kvällens förhållande med sommelieren), så jag gillar att få öppna frågor - "vad gillar du?" är vanlig men "vad är du beredd att betala?" är bättre. Den frågan får man tyvärr ganska sällan, de rekommendationer man får brukar oftast ligga på "entry level" och ska man gå upp i pris & kvalitet brukar sommelieren vara klart blygare med förslag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tyvärr kan combon bli -3 och då får man låta bli det vinet till den maten och hoppas nästa vin funkar bättre.
Jag synar :cool:
Kan du ge ett exempel på ett vettigt rött vin (över 92p på CT med minst 5 olika betygsgivare) till en vettig restaurang med avsmakningsmeny där det skulle kunna bli ett problem?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För att vara tråkig och återgå on topic...

Den klassiskt snorkiga sommelieren tycker jag man sällan stöter på. Däremot har man väl fått en del rätt diskutabla rekommendationer, oftast kan de kokas ner till någon av:
  1. "Vi rekommenderar husets pang till vadsomhelst, för det är billigt (vilket borde passa en plebej som dig) men vi har ändå bra marginal på det!"
  2. "Jag är personligen less på den klassiska, välfungerande kombon till den här maträtten för att jag drack skitmycket sånt vin förra året, så varför inte prova den här nya stilen jag hittat som knappt är god och inte alls passar men som jag tycker är festlig!"
Jag är ganska svensk utav mig och har understundom svårt att komma igång att prata (speciellt om jag är hungrig och nykter, vilket man ofta är när man upprättar kvällens förhållande med sommelieren), så jag gillar att få öppna frågor - "vad gillar du?" är vanlig men "vad är du beredd att betala?" är bättre. Den frågan får man tyvärr ganska sällan, de rekommendationer man får brukar oftast ligga på "entry level" och ska man gå upp i pris & kvalitet brukar sommelieren vara klart blygare med förslag.
Det är alltid trist med relationer som inte funkar.
Om man tänker sig att du tar kommandot i relationsskapandet och helt krasst säger antingen: "Kan du komma tillbaka strax" eller "Vi skulle vilja att du rekommenderar ett klassiskt vin till xxxxxxxxx i prisklassen yyyyyyy" så hjälper ju du som gäst sommelieren till att göra ett riktigt bra jobb. Eller iaf ger hennom vassa verktyg.

Idag på L'Effervescence hade de två nya sommelierer iom att av de tre tidigare så slutade en för att börja på en vinbar och den andra fick ansvar över deras nya Brasseri: Le Bon Table. Båda mycket professionella och bra att tala med. Den ene med flytande franska och ok engelska. Den andre med ett blygsamt sätt, men med rejält med kunskap.

...dock är det ju så sällan som vi beställer vin på restaurang numera. BYOB är ett bra instrument för njutning. Dock ser jag stor skillnad mln hur en icke-självcentrerad-äkta-serviceminded sommelier beter sig och ... andra. En sommelier som verkligen försöker göra sitt bästa för kunden, hon gör det. Det må vara att understryka att, "nej, den är inte liten, du har en JÄTTESTOR" för att låta pojken impa på flickvännen. Det innebär också ett kunskapsdjup som tillåter er båda att försjunka i djupa samtal om vilken "deggning" som kommer passa bäst till sallad med vinaigrette. En riktigt bra sommelier gillar sina kunder. Tar väl hand om dem. Allihop.

happy.jpg


Den andra typen av sommelier använder ord som "jag", "min smak" eller "min är VÄLDIGT lång" och kanske en massa name-droppings... Hon kan också använda ord som är värdeladdade på ett sätt som knappast värnar kundens intressen: "ute, omodernt, enkelt, veeeerkligen?" osv. Eller vråla över restaurangen: "Hörru Benke, vi har ett till par som ska ha den där jävla Amaronen. Har vi kvar nån flaska, eller hur var det?"
 
Toppen