Vad ha till älgfärsbiffar?

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av thunberg, 28 oktober 2017.

1. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Jag kommer fixa älgfärsbiffar ikväll, kommer använda grädde i smeten och efter att de brynts låta dem puttra klart i sin skysås. Till det blir det CdP. Men vad ska jag ha till biffarna? Potatis är ett lika självklart som übergott val, kanske kokta morötter, lingon. Det känns som det saknas något, det där lilla extra. Kom gärna med förslag.

2. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Jag hade inte valt lingon men däremot en svartvinbärs- eller rönnbärsgele. Jag hade nog ungnsrostat potatisen med mycket timjan. Smörslungad brysselkål tillsammans med morötter är gott och passar bra till vilt!

Larseman och thunberg gillar detta.
  3. thunberg

Gelé låter som en bra idé, ska jag prova. Även att ugnsrosta potatisen något. Däremot hoppar jag kålen. Tack för tipset!

4. J.Lidman

J.Lidman Medlem

Hej, lite sent svar

klassiskt Potatismos(potatis, smör, gräddmjölk, vitpeppar, muskot), syrad rödlök eller syrad gurka, lingonsylt(!) serveras med det svenskaste ordet vi har, Brunsås :) alternativt en kanarellsås

5. KockJohan

KockJohan Cioccolato Catering Leverantör

Albatryffeln är fin just nu.. :ängel:

Elvis och Wintermute gillar detta.
  6. thunberg

Det blev enklast möjliga (hade inte tid att köpa hem saker som saknades). Älgfärsbiffar med potatis, gelé (mycket gott till), kokta morötter och en gräddig sås med sky från bryningen. Till och med barnen slevade i sig. Skulle haft mer örter dock för att matcha bättre med CdP, vinet tog över lite.

Pontus gillar detta.
  7. Patrik Rosén

Patrik Rosén Medlem

Som lite två på bollen så slänger jag iaf in ett annat tips!
    Äter en kolhydratsfattig kost, och hemmafavoriten nu är gratinerat blomkål.
    Skiva blomkålen i 1-2cm tjocka skivor, lägg i en rejält smord ugnsform. Blanda 300-500gr Philadelphiaost med vispgrädde, lite lök, vitlök, salt, peppar och nån sjukt god ost, tills du fått till en mysig creme. Häll över, och sen lite mer ost, in i ugnen. Blir sjukt krämigt och gott, passar fint till viltfärsbiffar (har kört det med vildsvin och älg själv)

Dela sidan