Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad i helsike är 2014 La Traviesa Sin Burbujas för vin och hur smakar det?

Mattias Schyberg

Administratör
Nu behöver jag lite experthjälp. Har en kollega som stötte på detta vin på restaurang Relae i Köpenhamn – som hon för övrigt rekommenderar starkt. Mycket naturvin, vilket även detta vin verkar vara. Finns att hitta på vinnatur.se.

Hon beskrev det som lätt porlande och "skitgott" (hon är ingen vinnörd utan mer livsnjutare rent allmänt) och frågade mig om det fanns något liknande att hitta utan att behöva köra privatimport. Som ni förstår så räckte inte min kompetens till för fem öre här, så jag vänder mig till er. Nu tänker hon visserligen importera en låda och erbjöd mig en flaska för studiesyfte, men ändå – jag blir så jäkla nyfiken!

Vad säger det allsmäktiga forumet?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Producenten heter Barranco Oscuro. Har druckit deras mousserande och deras Syrah. Väldigt snygga och välgjorda viner. Ganska svala och klassiska i stilen, men absolut inte överdrivet "naturviniga". Burbujas har jag inte provat.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Inte världens vanligaste druva direkt. Har aldrig hört talas om vigiriega förut. Verkar numera mest finnas på kanarieöarna på grund av vinlusens härjningar, men var klart "vanligare" i Andalusien förr.
 
Två tummar upp för Barranco Oscuro! Har provat Varetuo och Rubaiyat (såklart!) tempranillo resp Syrah. Har köpt några Garnata (garnacha) men ännu inte provat. Årets upptäckt. Köp allt du hittar. Mycket rimligt prissatt.
 

Gurto

Medlem
Har provat vid ett tillfälle och vill minnas att det låg till så här: Sin Burbujas betyder "utan bubblor" och det heter så (svaga bubblor till trots) eftersom det är tänkt att vara MED bubblor men detta år gick något tokigt i flaskjäsningen och det blev i stort sett inga bubblor. Kronkapsyl på vinet (ev även jästfällning, dvs odegorgerat) om jag minns rätt.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Skickade frågan vidare till importören och fick följande svar:

Hej,

Vinet är gjort på druvan Vigiriega, kort jäsning på tank sen buteljerades det tidigt med målet att göra en petillant naturel (pet´nat). Dock misslyckades det lite, vinet buteljerades lite för sent, för lite socker kvar för att producera ordentligt med kolsyra... men vi tyckte det smakade väldigt gott ändå.

Vinet har en massiv fällning, tanken var att det skulle degorgeras, men pga det låga trycket gick det ej. Antingen får man dekantera den eller dricka med fällning (ej farligt). Du kan läsa mer om producenten via vår hemsida. Vill man privatimportera det kostar det 140:- flaskan. Levereras fraktfritt till Hansa compagniet i Malmö.

Trevlig helg!

Bästa hälsningar,
Emil
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu kan jag snart stilla min nyfikenhet. Två flaskor har anlänt. Vi får se hur länge det tar innan jag poppar. Härligt med kapsyl för övrigt!

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

image.jpeg


2014 La Traviesa Sin Burbujas
Kul vin måste jag säga, klart roligare än ishockeymatchen mot Ryssland där vi blev totalt utspelade dessvärre. Vi var inte ens nära, tyvärr. :(

Lite lagom med naturvinskänsla. Jag menar, rent visuellt så påminner det mer om äpplemust än vin. Inte överdrivet smutsigt i aromen, men lite svettig ost och lite blommig honung vill jag nog få in i ekvationen i brist på vokabulär att beskriva den funkiga inramningen. I övrigt bjuds det på mycket ciderkänsla med röda mjöliga äpplen, passionsfrukt, våt sten samt lite sköna finotoner med bröd, jäst och mandel. Komplext och delikat! Torrt och härligt syrligt med duglig intensitet. Lite skön skalbitterhet och tanninstruktur tycker jag mig känna. Lite lätt spritsigt, men jag hade nog förväntat mig mer med tanke på att det har fått en andra jäsning i flaskan och ursprungligen var tänkt att bli ett mousserande vin.

Jag är glad för att jag har en flaska till. 88 poäng får jag åtminstone dela ut här. :)
 
Toppen