Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad krävs för att sälja ett eget vin?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Igår träffade jag en gammal kompis, och vi gick direkt på djupa diskussioner och målsättningar. Vart vill du vara i ditt liv om tio år? Vad gör du i dagsläget för att nå dina mål? Vilket kapital är din styrka, kunskap eller pengar? Varför skulle du lyckas med dina mål om du inte gör arbetet först. I det tysta?

Så...Om några år så skulle jag vilja ha ett eget vin på systembolagets hyllor.
Vad är det egentligen som krävs för att detta ska vara genomförbart?

Jag vet att det finns många på forumet som sitter på mycket kunskap.

Vilka lagar och regler behöver jag lära mig?
Hur mycket kommer det att kosta?
Hur stor vinst tror ni att man kan göra per flaska?
Hur lång tid kommer det att ta?
Vilka är de största faktorerna som kommer att påverka mig negativt?

Jag hoppas att den här tråden kan ge mig en bättre inblick i allt arbete som ligger bakom flaskorna på vårat monopol!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det finns nog två vägar:

1.) Bli känd inom valfritt område. Etablera därefter kontakt med en importör som fixar ett "kändisvin" i ditt namn.

2.) Menar du ett egengjort vin eller ett eget importerat vin? Om ett eget vin; köp en vingård och lär dig allt om vinmakning (räkna med ett livskall!). Om du syftar på import så tror jag @chambertin kan ge dig alla de svar du behöver och jag är lika nyfiken som du hur det hela fungerar! :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det finns nog två vägar:

1.) Bli känd inom valfritt område. Etablera därefter kontakt med en importör som fixar ett "kändisvin" i ditt namn.
Inget alternativ för mig, sitter inte på några unika kunskaper som kommer göra mig känd.

2.) Menar du ett egengjort vin eller ett eget importerat vin? Om ett eget vin; köp en vingård och lär dig allt om vinmakning (räkna med ett livskall!). Om du syftar på import så tror jag @chambertin kan ge dig alla de svar du behöver och jag är lika nyfiken som du hur det hela fungerar! :)

1) Inget alternativ för mig, sitter inte på några unika kunskaper som kommer göra mig känd.

2) Att flytta till ett annat land och bo/leva på en vingård låter som en trevlig vardag. Tyvärr inte något som jag värderar högre än det jag har i hemma i Sverige i dagsläget. Så alla steg bakom att importera ett vin är vad jag är intresserad av. Framförallt kostnaderna och tiden som krävs för att genomföra det.
 

ChristianB

DipWSET
Så...Om några år så skulle jag vilja ha ett eget vin på systembolagets hyllor
Hit finns två vägar; antingen börjar du i BS precis som alla andra viner som dyker upp lite hux flux, eller så måste du vinna en offert som skickas ut av SB. Där tävlar du med övriga viner i samma stil. Fördelen är att du är garanterad en tid om minst sex månader på hylla, nackdelen är att du måste kunna leverera en viss volym/antal flaskor under den här tiden.
Vilka lagar och regler behöver jag lära mig?
Hur mycket kommer det att kosta?
Hur stor vinst tror ni att man kan göra per flaska?
Hur lång tid kommer det att ta?
Vilka är de största faktorerna som kommer att påverka mig negativt?
Lagar och regler? Inte så många, skulle jag tro. Det är ju inte så hemskt knepigt att få tillstånd till att importera alkohol i Sverige, men du måste som sagt ha en försäljningskanal sedan...
Vinst? Räkna med 0 kr först. Jag tror det är väldigt svårt att göra sig en hacka om man inte har ett berömt efternamn eller flottigt hår. :p
Tid? Flera år, så börja nu. :p Skämt åsido, beroende på hur du går tillväga för att ta fram själva vinet så kan det nog ta olika lång tid, men räkna med minimum på ett år.

Negativa faktorer? Jag skulle tro att det kommer krävas mycket arbete, mycket tid och detta till en ganska liten belöning. Du får nog se det som en "kul grej" och räkna med att inte göra någon större vinst på det hela.

Mitt tips är väl att prata med en importör som du gillar och försöka komma fram till en lösning där. Att bli egen importör är som sagt inte omöjligt men det blir betydligt lättare att gå den vägen än att ta in vinet själv. De klassiska frågorna finns ju kvar: Vem ska köpa ditt vin? Varför ska de köpa det? Hur mycket beräknar du att sälja? Vad är marginalerna? Kostnaderna? osv.
Det är ju så här en del av kändisarna gör. Man pratar med en importör, hittar ett vin i deras samling alternativt tar in ytterligare ett i portföljen och så slänger man på en egen etikett. Beroende på syftet bakom så finns det kanske olika skäl till hur man gör. Lasse Stefanz valde ut Righetti's vanliga Ripasso-vin och bytte etikett. Blondinbellas man hittade en importör som kunde hjälpa honom att ta in ett nytt vin i importörens portfölj och därefter slängde de på en egen etikett. ;)
 
Sen finns ju alltid den långa och beprövade vägen att skaffa sig ett nytt yrke: lära dig så mycket det går på egen hand om vin och vinmakare och vinförsäljning i Sverige (säkert är du redan på god väg), ta kontakt med alla de vinimportörer som du tycker har spännande sortiment eller intressant business och fråga om du kan få jobb där, får du inget jobb så ber du om praktikplats och gör så bra från dig att de sen ger dig ett jobb, efter två-tre läroår så startar du eget. Om du inte trivs går du tillbaka till ditt gamla yrke efter ett halvår och har blivit minst en erfarenhet rikare. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
En viktig sak att tänka på om man ger sig in i vinbranschen: Det kan mycket väl ta död på det genuina intresset för vin. Speciellt om man utgår från att kunna livnära sig på verksamheten. Att importera mer som en hobby är nog det bästa om man inte skall börja tänka på vinster i för hög utsträckning och riskera att förstöra passionen.

Bara en tanke – många kan säkert förena nytta med nöje. :)
 
En viktig sak att tänka på om man ger sig in i vinbranschen: Det kan mycket väl ta död på det genuina intresset för vin. Speciellt om man utgår från att kunna livnära sig på verksamheten. Att importera mer som en hobby är nog det bästa om man inte skall börja tänka på vinster i för hög utsträckning och riskera att förstöra passionen.

Bara en tanke – många kan säkert förena nytta med nöje. :)
Kloka ord!
 

sunqan

Vinös
Vill man få en liten uppfattning kan man titta på årsbokslut på ratsit mfl... en liten firma som Bristly t.ex. har legat på en årsomsättning på runt 3,5-4 Msek i flera år. 2015 gjorde de en vinst på 6000 med en anställd (borde väl vara vd:n men är osäker på hur man räknar) och en snittlön på 300000. Tror gabriel har rätt kul men misstänker det är slitigt. En firma som tryffelsvinet hade 2015 33Msek i omsättning och en vinst på 2.2Msek, 4 anställda och snittlön på 444000
 

kayaker

Cyklist
En viktig sak att tänka på om man ger sig in i vinbranschen: Det kan mycket väl ta död på det genuina intresset för vin. Speciellt om man utgår från att kunna livnära sig på verksamheten. Att importera mer som en hobby är nog det bästa om man inte skall börja tänka på vinster i för hög utsträckning och riskera att förstöra passionen.

Bara en tanke – många kan säkert förena nytta med nöje. :)
Några jag vet som börjat importera vin som bisyssla, förutom @chambertin , är Vinsummum (även distanshandel genom Vinsummum France), Vinitor och Origo Wine, men det finns väldigt många fler. De flesta som är registrerade med importlicens har det nog som bisyssla.
http://www.bkwine.com/sv/reportage/mer/svenska-vinimportorer/ är en liten lista över importörer. Observera att den har fyra år på nacken.
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
Vill man få en liten uppfattning kan man titta på årsbokslut på ratsit mfl... en liten firma som Bristly t.ex. har legat på en årsomsättning på runt 3,5-4 Msek i flera år. 2015 gjorde de en vinst på 6000 med en anställd (borde väl vara vd:n men är osäker på hur man räknar) och en snittlön på 300000. Tror gabriel har rätt kul men misstänker det är slitigt. En firma som tryffelsvinet hade 2015 33Msek i omsättning och en vinst på 2.2Msek, 4 anställda och snittlön på 444000

Aktie utdelning och låg skattar istället, låter pengarna vara i bolaget, tror inte en liten företagare vill åka på värnskatter och dess avgifter, plus reser man mycket kan man plocka ut en del traktamenten för att försörja sig för tillfället.

@Deppodi
Sen tror jag det bästa är ett AB. Startkapital 50,000 plus nån avgift, så slipper man det personliga ansvaret juridiskt, och det är där du bör börja först, man behöver inte ett AB, men det underlättar en hel del. Så länge du har lön från annat håll så är du trygg i starten, en bisyssla som sagt. Börja med att läsa detta. Kontakta de myndigheter du behöver papper ifrån och glöm inte bort momsen. Sen är det bara att leta ditt vin, en försäljningskanal är ju detta forum om du lyckas övertyga.

Det är inte svårt att börja då det mesta går att göra via internet så länge du har person nummer och ett bank-id, men sen får man ju påpeka är man inte född säljare i blodet så är det svårt att leva på det.
 

Håkan

Medlem
Börja med den byråkratiska delen, dvs myndighetskontakten. Kolla med vad du behöver för att importera, jag tror att det behövs en lagerlokal bland annat. Räkna med att ingen vet någonting om dina viner och att ingen vill köpa. Systembolagets inköpsavdelning ligger ca 10 år efter alla andra och har ingen koll. Har fått höra hårresande historier om den totala okunnigheten (men det är ojämt, vissa är kompetenta). I BS är det väldigt svårt att visa sina viner, vem vill köpa en Chablis från okänd producent tex. Även om vissa producenter verkar saknas på Svenska marknaden så har de säkert en importör, det är bara det att importören struntar i Systembolaget alternativt enbart blockerar vinerna. Andra producenter kan ha flera importörer i Sverige och spelar ut importörerna mot varandra (jag tror Sandrone hade minst 3 importörer ett tag och Keller har iallafall två). Det enklaste tror jag är att nischa in sig, titta exempelvis på de små importörerna, där de enbart täcker vissa områden. Ibland måste man nog tyvärr även sälja sin själ och inse att för att göra en hacka måste det till viner som den stora massan gillar, annars blir det lätt ett 200% jobb för 50% av lönen. Lycka till!
 

Kalle A

Medlem
Hej
Jag har ju nu varit importör i ca 2,5 år och har gått hela vägen själv med alla myndighetskontakter osv. Det blir långt och svårt att skriva ner allt här så om du vill veta lite mer så säg till så tar vi ett telefonsamtal Då är det nog lättare att ge dig en någorlunda bild av vad som krävs för att börja sälja vin.
 

chambertin

Medlem
Några reflektioner utöver övrigas kommentarer:
Skaffa en bra lagerhållare för dina produkter och som passar dina behov.
Skall du ha försälning till både SB och HORECA eller bara en av dom.
Risk (SB betalar alltid men är generös med dina kostnader vg returer, restauranger kan konka).
Vin kostar pengar och binder kapital. Hög och snabb omsättning är ju bra att få men svårt. Räkna med minst 500kSEK i kapitabehovl för ett mindre sortiment. Produkter som inte finns på lager är svåra att sälja. Producenter som kan erbjuda längre krediter är ju guld men inte så lätt att hitta när man är ny.
Nischa dig och gilla och tro på dina produkter annars är det svårt att synas.
Skaffa en referensgrupp som kan prova dina kandidatviner.
Det är ganska mkt administrativa sysslor även för små volymer och en del snåriga (men inte omöjliga) regler som ändras hela tiden.
Transporter äter snabbt upp marginaler så försök samskeppa så mkt som möjligt vid så få tillfällen som möjligt.

Lycka till !
 
Toppen