Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad lagar vi till nyår? -Stora inspirationstråden

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Snart är det nya året här och då får man ju en ypperlig chans att matnörda ordentligt och laga något sjukt bra.

Jag håller som bäst på och funderar över vad som hade varit kul att bjuda på och eftersom det finns ett stort matintresse och matkunnande samlat på forumet tänke jag det kunde vara kul med en inspirationstråd för nyår.

Så kom igen nu, "let it rip", Vad har ni för kul idéer? Förrätter, efterrätter desserter och viner förstås! Låt oss bygga en nyårsmeny för gudarna!

Mina tankegångar har inte kommit så långt ännu men jag är sugen på att laga något på and för det är så jäkla gott samtidigt som en annan del av mig är likaledes sugen på att åka ut till min lokala gård och hämta en fantastisk bit ko och lågtempa i all oändlighet... Så vad tänker Ni om saken?

Drycker då? Flaskor som jag har klara så här långt är:
Paul Déthune Cuvée Prestige NV, Paul Déthune NV, Pascal Doquet Le Mesnil Grand Cru Coeur de Terroir 1995, Pascal Doquet Horizon Magnum NV och Legras & Haas 2008.
På den röda sidan har jag en Château Barrail Meyney 2009 på dubbelmagnum som jag kanske inte har jättestora förväntningar på men som nog inte bör ligga längre och stora flaskor är kul när det är fest, resten av vinerna plockar jag ur källaren när maten börjar komma på plats...
 
Last edited:
Det är en intressant tråd. Vi har beslutat att köra ett Krug-tema så det blir endast champagne genomgående. Har inte börjat titta på meny men kan kanske övertala värdparet att smyga in ett rödvin eller så. Något sött på slutet lär vi väl behöva också.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Okej, jag börjar väl spåna lite försiktigt här, och med risk för att vara lite svenssontråkig;

Funderar på flera små förrätter serverade samtidigt, kanske en miniråraka med klassiska tillehör och rikligt med kalixlöjrom, en laxtartar på salmalax med en hemslagen dillcréme (a la @johan1279) och kanske en liten hummerterrine (bra recept och tillbehör efterfrågas)?

Sedan var det ju ett jäkla bra svampår i år, kanske man kan göra en hädisk svampcreme serverad som en shot med lite hyvlad tryffel över och en parmesan och västebottenkrutong till?
Fast det kanske riskerar att slå ut smakerna från de andra rätterna... Kanske bättre att köra den som en rolig aptitretare efter förrätten..?
 

MartinE

Medlem
Det är en intressant tråd. Vi har beslutat att köra ett Krug-tema så det blir endast champagne genomgående. Har inte börjat titta på meny men kan kanske övertala värdparet att smyga in ett rödvin eller så. Något sött på slutet lär vi väl behöva också.
Jag har också funderingar på ett Krug-tema. En liten vertikal med två eller tre årgångar! Mat kommer lite längre ner på prioriteringslistan men ska så klart också ordnas, så den här tråden uppskattas verkligen!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det är en intressant tråd. Vi har beslutat att köra ett Krug-tema så det blir endast champagne genomgående. Har inte börjat titta på meny men kan kanske övertala värdparet att smyga in ett rödvin eller så. Något sött på slutet lär vi väl behöva också.
Tatt-inger Nocturne? Perfekt på nattkröken. Om man kan hantera huvudvärken som den alltid ger så snart man luktar på den.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Att börja med ett antal smårätter innan förrätten är ett måste! Det blir en mycket trevlig mjukstart och man får anledning att dricka ytterligare en flaska. :)

Själv ska jag försöka återskapa Osterias Francescanas fantastiska amuse på kaffe, mandel kapris och bergamott eller åtminstone inspireras. Kanske kör på pumpakräm blandat med fryst tryffelsockerlag och hibiskus istället. Men detta kräver nog en hel del test innan... Förutom att smakerna var fantastiska och något av det bästa jag ätit så var det intressant med olika textur och temperatur i munnen samtidigt och det är framförallt det jag vill försöka återskapa. Till efterrätt blir det troligen havtornskräm med choklad, även här behövs det lite test innan då havtorn inte är något jag brukar jobba med. Men då passionsfrukt som har en syrlighet passa bra med choklad så borde det funka.

Dryck blir mousserande och passito, kan tyvärr inte avslöja vad då det finns risk att någon inbjuden läser detta och vi kör blint.

För inspiration kan ni läsa om vårt förra nyår här som slutade med 14 + rätter där efterrätterna kom in efter nyårsraketerna! Vi började kl 15 om någon undrar. :eek:

En annan bra sida för seriöst matintresserade är chefsteps.
 
Last edited:
Att börja med ett antal smårätter innan förrätten är ett måste! Det blir en mycket trevlig mjukstart och man får anledning att dricka ytterligare en flaska. :)

Själv ska jag försöka återskapa Osterias Francescanas fantastiska amuse på kaffe, mandel kapris och bergamott eller åtminstone inspireras. Kanske kör på pumpakräm blandat med fryst tryffelsockerlag och hibiskus istället. Men detta kräver nog en hel del test innan... Förutom att smakerna var fantastiska och något av det bästa jag ätit så var det intressant med olika textur och temperatur i munnen samtidigt och det är framförallt det jag vill försöka återskapa. Till efterrätt blir det troligen havtornskräm med choklad, även här behövs det lite test innan då havtorn inte är något jag brukar jobba med. Men då passionsfrukt som har en syrlighet passa bra med choklad så vore det funka.

Dryck blir mousserande och passito, kan tyvärr inte avslöja vad då det finns risk att någon inbjuden läser detta och vi kör blint.

För inspiration kan ni läsa om vårt förra nyår här som slutade med 14 + rätter där efterrätterna kom in efter nyårsraketerna! Vi började kl 15 om någon undrar. :eek:

En annan bra sida för seriöst matintresserade är chefsteps.

Du glömde bara adressen till där ni ska vara i år :)
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Okej, nu har jag börjat få ihop en lite draft på nyårsmeny.
Hur gärna jag än hade gett mig in på en lika galen meny som @Crist(al)ian 77 så vill jag hålla det enkelt för att jag även skall hinna med att umgås lite med gästerna. Kvalite på råvarorna, enkelhet och en preussisk misse är således planen.


Första Flighten - Välkomstskål
Breasolabakelse
– Champagne Legras & Haas 2008 BDB Grand Cru


Andra flighten – Dans från havet
Laxtartar på salmalax, dillcréme
Råraka med kalixlöjrom, klassiska tillbehör

-Champagne Pascal Doquet Horizon Blanc de Blancs Brut NV Magnum


Tredje flighten -Hummer din dummer!
Hummer med smör och vanilj
Gratinerad spindelkrabba med konjak och dragon
-Champagne Paul Déthune Cuvée Prestige Grand Cru NV BDN

Fjärde flighten - Ankan och skogen
Minirsotto med ankbröst
Amuse buche på skogssvamp
Parmesan & västerbottenkrutong

-2006 Chateau de Nages Magnum

Femte Flighten - Den glade oxen

Lågtempad oxe
smörad haricouverts
Picklade polkabetor & syrad lök
Rödvinssky och pomme de Oliver

-2009 Château Barrail Meyney dubbelmagnum

Sjätte flighten - Grevinnans symfoni
vaniljparafait med hallon och jordgubbscréme

-2011 Château Suduiraut

Sjunde flighten - Kronan på verket och spiken i kistan
Chokladtryffel, kaffe, cigarr, konjak



-Nå, vad tror forumet om saken?
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Okej, nu har jag börjat få ihop en lite draft på nyårsmeny.
Hur gärna jag än hade gett mig in på en lika galen meny som @Crist(al)ian 77 så vill jag hålla det enkelt för att jag även skall hinna med att umgås lite med gästerna. Kvalite på råvarorna, enkelhet och en preussisk misse är således planen.


Första Flighten - Välkomstskål
Breasolabakelse
– Champagne Legras & Haas 2008 BDB Grand Cru


Andra flighten – Dans från havet
Laxtartar på salmalax, dillcréme
Råraka med kalixlöjrom, klassiska tillbehör

-Champagne Pascal Doquet Horizon Blanc de Blancs Brut NV Magnum


Tredje flighten -Hummer din dummer!
Hummer med smör och vanilj
Gratinerad spindelkrabba med konjak och dragon
-Champagne Paul Déthune Cuvée Prestige Grand Cru NV BDN

Fjärde flighten - Ankan och skogen
Minirsotto med ankbröst
Amuse buche på skogssvamp
Parmesan & västerbottenkrutong

-2006 Chateau de Nages Magnum

Femte Flighten - Den glade oxen

Lågtempad oxe
smörad haricouverts
Picklade polkabetor & syrad lök
Rödvinssky och pomme de Oliver

-2009 Château Barrail Meyney dubbelmagnum

Sjätte flighten - Grevinnans symfoni
vaniljparafait med hallon och jordgubbscréme

-2011 Château Suduiraut

Sjunde flighten - Kronan på verket och spiken i kistan
Chokladtryffel, kaffe, cigarr, konjak



-Nå, vad tror forumet om saken?
Inväntar inbjudan :D
 

gece

Man vänjer sig.
Suck, själv blir jag nöjd om jag får nåt roligare än kokt kycklingfilé till nyårsmiddagen. Mina vänner är fina på många sätt men ligger i bästa fall på mellanstadienivå gastronomiskt sett ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Okej, nu har jag börjat få ihop en lite draft på nyårsmeny.
Hur gärna jag än hade gett mig in på en lika galen meny som @Crist(al)ian 77 så vill jag hålla det enkelt för att jag även skall hinna med att umgås lite med gästerna. Kvalite på råvarorna, enkelhet och en preussisk misse är således planen.


Första Flighten - Välkomstskål
Breasolabakelse
– Champagne Legras & Haas 2008 BDB Grand Cru


Andra flighten – Dans från havet
Laxtartar på salmalax, dillcréme
Råraka med kalixlöjrom, klassiska tillbehör

-Champagne Pascal Doquet Horizon Blanc de Blancs Brut NV Magnum


Tredje flighten -Hummer din dummer!
Hummer med smör och vanilj
Gratinerad spindelkrabba med konjak och dragon
-Champagne Paul Déthune Cuvée Prestige Grand Cru NV BDN

Fjärde flighten - Ankan och skogen
Minirsotto med ankbröst
Amuse buche på skogssvamp
Parmesan & västerbottenkrutong

-2006 Chateau de Nages Magnum

Femte Flighten - Den glade oxen

Lågtempad oxe
smörad haricouverts
Picklade polkabetor & syrad lök
Rödvinssky och pomme de Oliver

-2009 Château Barrail Meyney dubbelmagnum

Sjätte flighten - Grevinnans symfoni
vaniljparafait med hallon och jordgubbscréme

-2011 Château Suduiraut

Sjunde flighten - Kronan på verket och spiken i kistan
Chokladtryffel, kaffe, cigarr, konjak



-Nå, vad tror forumet om saken?
intresserad utav din tredje flight där - hur får du ihop smakerna hummer med vanilj?
och vad är en spindelkrabba ??
Och så vinet..Dethune gör ingen cuvée prestige som är 100% blå druvor, du måste mixa ihop det vinet med den vanliga cuvée prestige - eller ?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Okej, nu har jag börjat få ihop en lite draft på nyårsmeny.
Hur gärna jag än hade gett mig in på en lika galen meny som @Crist(al)ian 77 så vill jag hålla det enkelt för att jag även skall hinna med att umgås lite med gästerna. Kvalite på råvarorna, enkelhet och en preussisk misse är således planen.


Första Flighten - Välkomstskål
Breasolabakelse
– Champagne Legras & Haas 2008 BDB Grand Cru


Andra flighten – Dans från havet
Laxtartar på salmalax, dillcréme
Råraka med kalixlöjrom, klassiska tillbehör

-Champagne Pascal Doquet Horizon Blanc de Blancs Brut NV Magnum


Tredje flighten -Hummer din dummer!
Hummer med smör och vanilj
Gratinerad spindelkrabba med konjak och dragon
-Champagne Paul Déthune Cuvée Prestige Grand Cru NV BDN

Fjärde flighten - Ankan och skogen
Minirsotto med ankbröst
Amuse buche på skogssvamp
Parmesan & västerbottenkrutong

-2006 Chateau de Nages Magnum

Femte Flighten - Den glade oxen

Lågtempad oxe
smörad haricouverts
Picklade polkabetor & syrad lök
Rödvinssky och pomme de Oliver

-2009 Château Barrail Meyney dubbelmagnum

Sjätte flighten - Grevinnans symfoni
vaniljparafait med hallon och jordgubbscréme

-2011 Château Suduiraut

Sjunde flighten - Kronan på verket och spiken i kistan
Chokladtryffel, kaffe, cigarr, konjak



-Nå, vad tror forumet om saken?
Jag tycker att du hade kunnat ha lite mer variation bland vinvalen (har dock inga konkreta tips), men visst ser det trevligt ut. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
En city-hipster som dig hittar väl inte utanför tullarna ;)

image.jpg
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
intresserad utav din tredje flight där - hur får du ihop smakerna hummer med vanilj?
och vad är en spindelkrabba ??
Kärt barn har många namn, Alaskan king crab, Kamtjacka-krabba... Eller spindelkrabba... Från amerikanska Spider-crab vad jag förstår?
vad heter det på ren svenska?
Vad gäller såsen så avser jag smör och vanilj är i form av en Beurre blanc smaksatt med vaniljstång, idén har jag stulit från ett recept av Mannerström som han rekommenderar varmt så jag tänkte att det lät lite kul med en annorlunda smakkombination.
Får väl se hur det faller ut... Han brukar ju få till det...
Exakt. Cuvée Prestige är 50/50 Pinot Noir och Chardonnay.
Så, sant, vet inte vad som hände där... Lite mycket Ctrl-C-X-V


Jag tycker att du hade kunnat ha lite mer variation bland vinvalen (har dock inga konkreta tips), men visst ser det trevligt ut. :)
Jag är inte helt nöjd med vinvalen heller, särskilt inte på den röda sidan men det råkar vara så att jag har några magnum liggandes som det är hög tid att dricka upp så jag tänkte passa på "att bli av med dem" när jag har fullt med folk... Funderar dock stark på att servera 2011 Etna Prephylloxera La Vigna di Don Peppino till risotton istället, italien känns som det självklara valet... 2011 Renato Ratti Nebbiolo d'Alba Ochetti har också varit på förslagslistan och diverse Barolo.
Vad gäller Champagnerna så önskar jag förstås att jag hade några riktiga rökare från 90-talet liggandes i källaren men man var ju för sen in i gejmet och får nöja sig med det som man lyckats skrapa ihop...
Fast det är förstås, borde få med en rosé-skumpa någonstans... Har ju en låda 2009 Vilmart & Cie Champagne Grand Cellier Rubis och några 2005 Comtes rosé liggandes men det känns lite tidigt att peta på dem än...
 
Last edited:
Toppen