Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag dricka?

Följer med stort nöje tråden "Idag dricker vi".

Men ibland behöver man hjälp från förstående medmännsikor, så därför startar jag ämnet "Vad ska jag dricka?". Sitter ensam hemma en fredagkväll, när mina vänner är ute på krogen, gosar med sina respektive eller röjer på andra sidan jordklotet. Så vad ska jag dricka? Bruno Paillard Brut Assemblage 1996, som nån tyckte hade passerat bäst-före i en annan tråd? Har ett knippe hemma, så man ska kanske hugga in...

Tar gärna emot tips!

LB
 
SV: Vad ska jag dricka?

Lambrusco Cowboy skrev:
Följer med stort nöje tråden "Idag dricker vi".

Men ibland behöver man hjälp från förstående medmännsikor, så därför startar jag ämnet "Vad ska jag dricka?". Sitter ensam hemma en fredagkväll, när mina vänner är ute på krogen, gosar med sina respektive eller röjer på andra sidan jordklotet.

Alltiid kul att få tips om vad man dricka ur källaren. 22:30 en fredagskväll kan det dock låta lite desperat, men bara lite förstås ::)

Så tänkte fortsätta teamat. Flickvännen har begärt fram champagne ikväll. Tänkte gräva mig lite längre bakåt i tiden (men funderade också på en rosé) Vad skulle ni bjuda på?

1990 Guy Charlemagne Mesnillésime BdB
1976 Diebolt-Vallois Blanc de Blancs
1985 Delamotte Blanc de Blancs
1996 Jacquesson Signature Rosé (kanske inte så tanninrik så att Krug88 går igång men han är ju inte målgruppen här ;D )

Diebolt och Delamotte har jag bara en av, de andra fyra av varje.
 
SV: Vad ska jag dricka?

kayaker skrev:
Jag skulle ta någon av dessa.

Det bidde en 1990 Mesnillésime. 258 väl värda kronor. Vinet är förvånadsvärt friskt, börjar mörkna lite i fägen och antar lite honung och nötighet. Öppnar upp sig efter ett tag då det är lite slutet i början. Kommer nog inte utvecklas mycket mer utan ligger nog på sin peak. Som alltid, varför köpte jag inte fler, nu bara tre kvar.

Passade också på att öppna en Launois Blanc de Blancs. Prisvärt vin med fina toner, oljighet (lite åt olivhållet) och kraftig mousse. En nyhet som jag faktiskt aldrig sett förut var att den nedre delen av korken var täckt med en löstagbar "plasthinna". Troligen för att skydda mot eventuella problem med kork. Vet inte hur det påverkar vinet på sikt dock. Kanske inte alls? Några idéer?
 

Krug88

Medlem
SV: Vad ska jag dricka?

shorepower skrev:
Det bidde en 1990 Mesnillésime. 258 väl värda kronor. Vinet är förvånadsvärt friskt, börjar mörkna lite i fägen och antar lite honung och nötighet. Öppnar upp sig efter ett tag då det är lite slutet i början. Kommer nog inte utvecklas mycket mer utan ligger nog på sin peak. Som alltid, varför köpte jag inte fler, nu bara tre kvar.

Passade också på att öppna en Launois Blanc de Blancs. Prisvärt vin med fina toner, oljighet (lite åt olivhållet) och kraftig mousse. En nyhet som jag faktiskt aldrig sett förut var att den nedre delen av korken var täckt med en löstagbar "plasthinna". Troligen för att skydda mot eventuella problem med kork. Vet inte hur det påverkar vinet på sikt dock. Kanske inte alls? Några idéer?
Det var typ 2 år sedan jag provade 90.an senast, redan då var den nästan över peaken.
Gott och moget men det är helt klart dags att avsluta sina flaskor...

Launois började med det när de släppte 97:an.
De påstår att det ska hindra korkskador, sen om det blir skillnad på vinet pga kontakt med silikonet ???
Tiden kommer väl att utvisa om de har rätt eller om det inte blir någon skillnad alls.
 
SV: Vad ska jag dricka?

Krug88 skrev:
Det var typ 2 år sedan jag provade 90.an senast, redan då var den nästan över peaken.
Gott och moget men det är helt klart dags att avsluta sina flaskor...

Avsluta flaskorna, känns alltid konstigt, är det bara jag som håller på en allt för länge?
 
Toppen