Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska man satsa på från vinåret 2013

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
under 2013 fick vi tillökning i familjen och självklart skall inte lilla Felicia behöva få en taskig barndom av att växa upp med oron att hennes födelseår inte är adekvat representerat i vinkällaren.

Problemet verkar dock vara att det med undantag för Champagne var det ett ganska mediokert år på många ställen, eller är jag fel ute?

Vad tror forumet att man skall köpa på sig när vinerna från 2013 nu snart börjar dyka upp på marknaden? Viner som Flisan kan njuta av om sådär 20 år?
(-Eller blanda sangria på i värsta fall:nagelbitare:)

Jag kommer förstås att satsa stort på Champagne från 2013 men de vinerna lär ju inte börja sippra ut på marknaden förens runt 2017 så i väntan på detta får det ju köpas lite annat...
Funderar även på om det är värt att satsa på någon flaska från det stora slotten för att det är "kula att ha" eller om jag istället ska lägga de pengarna och få en hel kundvagn BDX från mindre kända producenter..?

Tacksam för funderingar och strategier och glada tillrop gällande detta.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Europa är ett felfokus i detta sammanhang, ssk om du vill att ätteläggen skall ha att njuta av om drygt 20 år (oxå).
Vin är mer än EU, som bevisades redan för över 30år sedan :vägg:
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
...
Europa är ett felfokus i detta sammanhang, ssk om du vill att ätteläggen skall ha att njuta av om drygt 20 år (oxå).
Vin är mer än EU, som bevisades redan för över 30år sedan :vägg:
-Du glömde den kostruktiva delen där du snällt ger mig tips på vad jag skall satsa på utanför EU? :ängel:
 

chambertin

Medlem
under 2013 fick vi tillökning i familjen och självklart skall inte lilla Felicia behöva få en taskig barndom av att växa upp med oron att hennes födelseår inte är adekvat representerat i vinkällaren.

Problemet verkar dock vara att det med undantag för Champagne var det ett ganska mediokert år på många ställen, eller är jag fel ute?

Vad tror forumet att man skall köpa på sig när vinerna från 2013 nu snart börjar dyka upp på marknaden? Viner som Flisan kan njuta av om sådär 20 år?
(-Eller blanda sangria på i värsta fall:nagelbitare:)

Jag kommer förstås att satsa stort på Champagne från 2013 men de vinerna lär ju inte börja sippra ut på marknaden förens runt 2017 så i väntan på detta får det ju köpas lite annat...
Funderar även på om det är värt att satsa på någon flaska från det stora slotten för att det är "kula att ha" eller om jag istället ska lägga de pengarna och få en hel kundvagn BDX från mindre kända producenter..?

Tacksam för funderingar och strategier gällande detta.
Sauternes är väl det uppenbara svaret tycker jag. Klarar tidens tand med bravur och har en mkt modest prisutveckling pga klen efterfrågan ( funkar dåligt i LCHF -dieten kanske );)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Champagne 2013 känner du redan till - stötte på många imponerande vin clair i våras. Uppfattade det som en årgång med rätt hög druvmognad.
Tyskland verkar karaktäriseras av rätt hög mognad och en hel del botrytis vad jag hört, har också stött på några enkla viner med bra syra. Preliminärt skulle jag säga att det är ett bättre år för halvtorra och söta viner än för torra. Dessa viner har dessutom fördelen att de är mer långlivade än de torra. Så kanske lite Riesling Auslese från producenter med "track record" av att producera långlivade viner?
 

Vino fino

Medlem
Vad tror forumet att man skall köpa på sig när vinerna från 2013 nu snart börjar dyka upp på marknaden? Viner som Flisan kan njuta av om sådär 20 år?
Södra halvklotet var, för en gångs skull, unisont utmärkt under 2013. Så en australiensare av fin börd kunde väl vara en variant? Det är det säkra valet. Annars kan du vara tuff och satsa på något lagringsdugligt från Chile, NZ eller Argentina.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Både vit Bdx och sauternes är nog säkra kort 2013.
Med några få undantag så är ju toppslotten i dessa kategorier inte allt för dyra.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Södra halvklotet var, för en gångs skull, unisont utmärkt under 2013. Så en australiensare av fin börd kunde väl vara en variant? Det är det säkra valet. Annars kan du vara tuff och satsa på något lagringsdugligt från Chile, NZ eller Argentina.
Mitt problem är tyvärr att jag har för dålig koll på nya världen för att riktigt veta vad jag ska satsa på där som klarar att ligga länge... Några förslag?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mitt problem är tyvärr att jag har för dålig koll på nya världen för att riktigt veta vad jag ska satsa på där som klarar att ligga länge... Några förslag?
Är inte det mesta i de lite högre prisklasserna, från 300 kr och uppåt, mer eller mindre alltid lagringsdugliga (med vissa undantag där de mer eller mindre är gjorda för omedelbar konsumtion)? Det är nog bara att välja det du gillar kan jag tänka mig. Har själv inga konkreta exempel, då jag saknar erfarenhet att lagra vin överhuvudtaget.
 

Vino fino

Medlem
Mitt problem är tyvärr att jag har för dålig koll på nya världen för att riktigt veta vad jag ska satsa på där som klarar att ligga länge... Några förslag?
Penfolds brukar vara säkra kort. Och du behöver inte gå på ikon-serien (även om de är väldigt trevliga...). Bin 407 (Cab) och 389 (Cab - Shiraz) håller 20 år utan problem. Vissa här på forumet tycker säkert att Penfolds är lite tråkigt, men en fördel är att vinerna alltid går att få tag i och kvaliteten är väldigt jämn. Annars finns ju Yarra Yering, Tahbilk, m.fl. som gör lagringståliga viner. Cape Mentelle är (faktiskt) också väldigt långlivad.

Generellt brukar det löna sig att se upp för överextraherade alkoholmonster--- den där fruktbomben som ska vinna Parker's gunst brukar inte bli så kul med åren. Jag har tyvärr upplevt det själv alldeles för många gånger.

NZ har ju sin Pinot Noir, och en gissning är att de bästa håller 20 år. Det äldsta jag druckit var en 15-åring från Martinborough Vineyard och den var i toppform.

Chile och Argentina: här skulle jag satsa på Cab-dominerade viner. Malbec har jag dåliga erfarenheter av vid längre lagring. Almaviva, Seña, Nicolas Catena. Eller varför inte Santa Rita Casa Real. I Decanter provade de förra året en 89:a som var helt vital.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är inte det mesta i de lite högre prisklasserna, från 300 kr och uppåt, mer eller mindre alltid lagringsdugliga (med vissa undantag där de mer eller mindre är gjorda för omedelbar konsumtion)? Det är nog bara att välja det du gillar kan jag tänka mig. Har själv inga konkreta exempel, då jag saknar erfarenhet att lagra vin överhuvudtaget.
Hmmm, njae, vet inte om jag bara vill kasta in lite "random" 300+ nya världen i källaren utan att först låta mig vägledas av forumet vise nya-världen-män.
Enligt vinuppenbarelseboken skola de komma i sina långa skägg och lustiga hattar och giva tips på stora framtida vinupplevelser från det nya landet.

Hur gick det för spanien 2013 förresten?

EDIT:
@Vino fino hann komma med lite kloka tips medans jag skrev denna posten.
Jag har tänkt lite i den riktningen som du skriver, bara att jag kan för lite om Sydamerika för att kunna känna att jag kan göra ett vettigt urval...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hmmm, njae, vet inte om jag bara vill kasta in lite "random" 300+ nya världen i källaren utan att först låta mig vägledas av forumet vise nya-världen-män först.
Enligt vinuppenbarelseboken skola de komma i sina långa skägg och lustiga hattar och giva tips på stora framtida vinupplevelser från det nya landet.

Hur gick det för spanien 2013 förresten?
Självklart bör man välja med omsorg, det är förolämpande att tro annat, men kvalitetsvin är generellt lagringsdugliga, vilket är min poäng. ;)

Olämpliga lagringsviner finns i alla regioner och prisklasser oavsett årgång.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Självklart bör man välja med omsorg, det är förolämpande att tro annat, men kvalitetsvin är generellt lagringsdugliga, vilket är min poäng. ;)
Var förstås inte meningen att trampa på några nätta små tår med min post :ängel:
Problemet är väl att det ofta känns väldigt "random" när jag hadlar nya världen på grund av min bristande kunskap, känns lixom tryggare att hiva in en gammal välkänd BDX i källaren och låtsas som att jorden fortfarande är platt :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var förstås inte meningen att trampa på några nätta små tår med min post :ängel:
Problemet är väl att det ofta känns väldigt "random" när jag hadlar nya världen på grund av min bristande kunskap, känns lixom tryggare att hiva in en gammal välkänd BDX i källaren och låtsas som att jorden fortfarande är platt :)
Jag förstår. @Vino fino listar en hel del ovan som jag lätt kan tänka mig är bra val. Rejäla sydafrikaner Eben Sadie med mera är också erkända lagringsviner. Senare årgångar i SA verkar dessutom leverera rejält, rent generellt. Just 2013 har jag dock ingen större erfarenhet av.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var förstås inte meningen att trampa på några nätta små tår med min post :ängel:
Problemet är väl att det ofta känns väldigt "random" när jag hadlar nya världen på grund av min bristande kunskap, känns lixom tryggare att hiva in en gammal välkänd BDX i källaren och låtsas som att jorden fortfarande är platt :)
Viktigaste urvalet är ju din personliga smak. Utforska lite själv så ökar du dina kunskaper och kan således bedöma lite själv vad du tror borde klara längre lagring?

Svårt att generalisera, tror jag. :)
 

Vino fino

Medlem
EDIT:
@Vino fino hann komma med lite kloka tips medans jag skrev denna posten.
Jag har tänkt lite i den riktningen som du skriver, bara att jag kan för lite om Sydamerika för att kunna känna att jag kan göra ett vettigt urval...
Det finns en lagrad Alta Cima 2003 på Bolaget för 149 bagis. Drack den för inte så länge sedan med ett brett leende. Köp och testa! Se om du gillar hur 11-årig chilensk Cab smakar och om du tror att det finns andra kandidater.

Escudo Rojo (från Mouton-pöjkarna) är ett vin som jag utan tvekan skulle våga lagra i 20 år. Kostar 110 kr... Och om du köper en sådan och gillar den, då får du också en inblick i vad prestigevinet (Almaviva) går för.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det finns en lagrad Alta Cima 2003 på Bolaget för 149 bagis. Drack den för inte så länge sedan med ett brett leende. Köp och testa! Se om du gillar hur 11-årig chilensk Cab smakar och om du tror att det finns andra kandidater.

Escudo Rojo (från Mouton-pöjkarna) är ett vin som jag utan tvekan skulle våga lagra i 20 år. Kostar 110 kr... Och om du köper en sådan och gillar den, då får du också en inblick i vad prestigevinet (Almaviva) går för.
Nu snackar vi konkreta tips, tackar! -Skall med stor entusiasm genast börja göra min nyavärldenhemläxa, eller, ja så fort jag kommer hem får den här helnyktra nordsjön då :raseri:
Kul!
 
Toppen