Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad vilja Finewines.se?

Adamanko

Medlem
Alltså jag fattar det, det gör jag verkligen. Det som startade med att ett gäng köpstarka män från Sveriges rikemansgetton kom samman och diskuterade viner och sitt hat mot systembolaget har bara växt. Fler och fler män från samma sociala sammanhang anslöt. Det var en härlig klubb för köpstarka medelålders män. Visst kunde man gå off-topic ibland men då alla hade samma syn på livet och politiken så var det ingen som reagerade. Det blev en del av Finewineskulturen. Och medlemmarna strömmade till. Speciellt när två mycket kompetenta vinälskare började recensera systembolagssläppen. Det var då jag fann sidan.
Och trots att ingen just nu recenserar släppen så är det fortfarande den sidan jag mest besöker. Dom flesta andra trådar låter jag helt bli att besöka.

Och det är här som problemen börjar, antar jag. Den här härliga gruppen av köpstarka medelålders män började få nya medlemmar med andra bagage och andra synsätt. Homogeniteten försvann. Helt plötsligt fanns det människor som protesterade mot ursprungsklubbens jargong och åsikter. Som krävde saklighet.

Kanske en del ansåg att ett lands alkoholpolitik, i första hand, inte ska utformas för att tillse dom här männens begär efter exklusiva viner. Galet jag vet.

Extremåsikter som att ett lands alkoholpolitik kanske borde utformas för att rädda så många liv som möjligt och för att minska mänskligt lidande kunde helt plötsligt anas. Helt plötsligt fanns det människor som rent av var för ett alkoholmonopol! Sjukt, jag vet. Men det är ändå den nya realiteten vi måste förhålla oss till.

Det finns några sätt att förhålla sig till det här. Jag kommer på tre men det finns säkert flera.
1. Man kan låta konflikterna ta plats och låta en falang vinna genom att helt enkelt trötta ut den andra. På så sätt se till att gruppen återfår någon sorts homogenitet. I praktiken göra ingenting och låta politiken få mer plats på forumet på vinets bekostnad med förhoppningen att allt återgår till det gamla så småningom.
2. Man kan börja moderera off-topic och se till att vintrådarna handlar om vin. Och ev skapa politiktrådar för dom som vill diskutera det. Helt enkelt satsa hårt på att förändra kulturen och bli en sida för alla vinälskare. Inkluderande.
3. Man kan vara ärlig med att det här är en sida för köpstarka män med ett sunt hat för alkoholmonopolet. Så att vi andra förstår att för att ta del av den här sidans fördelar helt enkelt måste köpa ett sunt mått av SB-hat. Och allt som följer med.

Det finns i varje grupps utvecklingsfas en punkt där man måste besluta om man vill nå så många som möjligt, eller om man hellre är en liten homogen grupp där alla tycker samma. En liten klubb för inbördes beundran. Det är inte fel att vara för det senare. Alla kan nog se fördelarna med att ha ett sammanhang där man kan säga vad man vill utan att bli ifrågasatt. Jag kan det iaf. Men jag behöver veta vart den här gruppen är på väg. För jag är inte intresserad av alt 1 och 3.

Nu hoppas jag verkligen att ingen kände sig påhoppad av min text. För kände ni er det så var just den delen bara ironi.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Adamanko, jag ser att din medlemsprofil anger "Blev medlem: 1 november 2017". Eftersom det låter som att du vill bygga om det här forumet från grunden, så har jag tre frågor för att försöka förstå mer av ditt inlägg:
- Är det så länge du följt forumet eller har du följt med längre utan att vara inloggad?
- Är din historiebeskrivning avsedd att beskriva perioden sedan hösten 2017 eller en längre period, t.ex. genom att du läst igenom äldre trådar? Anledningen till att jag frågar är att jag tycker det sedan början av 2012 (då jag gick med) går att utskilja fler än två faser med olika profil på forumet. Och 2012 hade det redan funnits i några år.
- Ungefär hur många av de som är aktiva på forumet har du träffat i verkligheten och har provat vin med?
 

Thirsty

Smygnykterist
Den enda möjligheten att köpa vin i butik är via SB. Rimligt att på ett vinforum att få utrycka synpunkter om SB. Att kräva att oliktänkande förbjuds är en klassisk strategi i diktaturer. Hur det hänger samman med "Helt enkelt satsa hårt på att förändra kulturen och bli en sida för alla vinälskare. Inkluderande." är obegripligt. :confused:
 

Wintermute

Medlem
Den enda möjligheten att köpa vin i butik är via SB. Rimligt att på ett vinforum att få utrycka synpunkter om SB. Att kräva att oliktänkande förbjuds är en klassisk strategi i diktaturer. Hur det hänger samman med "Helt enkelt satsa hårt på att förändra kulturen och bli en sida för alla vinälskare. Inkluderande." är obegripligt. :confused:
Det är en skillnad mellan "Jag har funnit att jag kan få tag på ännu bättre viner om jag handlar från internationella webbutiker" och "Om man handlar på Systembolaget har man ett förminskat människovärde". Samma budskap, men olika ton. Budskapet skall vi kanske inte styra, men tonen kan man ha synpunkter på.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är en skillnad mellan "Jag har funnit att jag kan få tag på ännu bättre viner om jag handlar från internationella webbutiker" och "Om man handlar på Systembolaget har man ett förminskat människovärde". Samma budskap, men olika ton. Budskapet skall vi kanske inte styra, men tonen kan man ha synpunkter på.
Jag tror det skulle underlätta diskussionen om du grävde fram lite citat från faktiska inlägg som verkligen hävdar något i stil med "Om man handlar på Systembolaget har man ett förminskat människovärde"! Jag känner inte riktigt igen att jag sett den typen av argumentation. Om man tror forumets sökmotor har det exakta begreppet "människovärde", före denna diskussion, förekommit endast 2009 i en lite märklig tråd. Så inget som diskuterat människovärde (såvida inte en synonym använts) på 12 år före du tog upp begreppet.
 

Wintermute

Medlem
Jag tror det skulle underlätta diskussionen om du grävde fram lite citat från faktiska inlägg som verkligen hävdar något i stil med "Om man handlar på Systembolaget har man ett förminskat människovärde"! Jag känner inte riktigt igen att jag sett den typen av argumentation. Om man tror forumets sökmotor har det exakta begreppet "människovärde", före denna diskussion, förekommit endast 2009 i en lite märklig tråd. Så inget som diskuterat människovärde (såvida inte en synonym använts) på 12 år före du tog upp begreppet.
Citaten är naturligtvis fabulerade, men ibland används en ton där den enskilda medlemmens agg mot Systembolaget betonas mer än den information som avsågs förmedlas. Exempel: "världens sämsta site"; "Systembolaget tar pris i efterblivenhet"; "dom som sköter bolagets hemsida är totalt inkompetenta"; "Stora Satan".
Nu kan det förstås vara så att jag missar någon ironisk glimt i ögat.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Citaten är naturligtvis fabulerade, men ibland används en ton där den enskilda medlemmens agg mot Systembolaget betonas mer än den information som avsågs förmedlas. Exempel: "världens sämsta site"; "Systembolaget tar pris i efterblivenhet"; "dom som sköter bolagets hemsida är totalt inkompetenta"; "Stora Satan".
Nu kan det förstås vara så att jag missar någon ironisk glimt i ögat.
Dessa citat känns mer rimliga. Men helt rättfärdigade, då "nya" siten har varit i Beta i drygt 6 månader, och att man ändå inte ens lyckats få webblanseringarna att ligga på nya sidan. Varför i h*vete släpper man en beta om man inte ordnar buggar och fel? Det är ju vad beta är till för :)
 

Silenos

Medlem
Den enda möjligheten att köpa vin i butik är via SB. Rimligt att på ett vinforum att få utrycka synpunkter om SB. Att kräva att oliktänkande förbjuds är en klassisk strategi i diktaturer. Hur det hänger samman med "Helt enkelt satsa hårt på att förändra kulturen och bli en sida för alla vinälskare. Inkluderande." är obegripligt. :confused:

Det blir bara kongruent om man ser det som en omöjlighet att vistas tillsammans med människor som har en avvikande åsikt än den egna. Det är en ståndpunkt som verkar vara på frammarsch på flera områden (nu har turen tydligen kommit till vinforum). Paradexemplet är väl anglosaxiska universitet med deras ”triggervarningar”, "safe spaces" och studentprotester mot föreläsare som inte håller sig inom den för tillfället rådande åsiktskorridoren. Hur man först kan hävda en rätt att slippa bli exponerad för andra tankegångar, och sedan ha mage att kalla en sådan miljö ”inkluderande”; det är sannerligen obegripligt!
 

matage

Medlem
Citaten är naturligtvis fabulerade, men ibland används en ton där den enskilda medlemmens agg mot Systembolaget betonas mer än den information som avsågs förmedlas. Exempel: "världens sämsta site"; "Systembolaget tar pris i efterblivenhet"; "dom som sköter bolagets hemsida är totalt inkompetenta"; "Stora Satan".
Nu kan det förstås vara så att jag missar någon ironisk glimt i ögat.
Jag kan villigt erkänna att jag förmodligen uttryckt mig verbalt i liknande termer i frustration även om jag brukar göra mitt bästa att hålla mig från Ad Hominem och vara mer faktabaserad - exempelvis:
Jag tror inte de som sköter Systembolagets hemsida är helt inkompetenta MEN jag kan ärligt säga att jag anser att den som till syvende och sist ansvarar för sidans utformining/funktion INTE gör ett bra jobb och endera förhindras göra det av oklara skäl eller helt enkelt saknar nödvändig kompetens för sitt uppdrag.

Det har inget med alkoholpolitik eller utbud att göra utan att deras site rent objektivt är dålig avseende både funktion och utformning. Och jag förbehåller mig rätten att tycka att det är lite extra upprörande för ett monopol om man nu inte aktivt vill bjuda på öppna dörrar att sparka in..

Jag köper de flesta av mina flaskor från Systembolaget men jag kan fortfarande tycka att de gör ett dåligt jobb - helt oaktat alkoholpolitiken.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Exempel: "världens sämsta site"; "Systembolaget tar pris i efterblivenhet"; "dom som sköter bolagets hemsida är totalt inkompetenta"; "Stora Satan".
Skrivna av kränkta via män (eller kränkta män i allmänhet)?
2. Man kan börja moderera off-topic och se till att vintrådarna handlar om vin. Och ev skapa politiktrådar för dom som vill diskutera det. Helt enkelt satsa hårt på att förändra kulturen och bli en sida för alla vinälskare. Inkluderande.
Jag kan hålla med om modereringen, ska ta upp det med andra i admingruppen. Flyttar denna tråd till Övrigt.
Adamanko, jag ser att din medlemsprofil anger "Blev medlem: 1 november 2017". Eftersom det låter som att du vill bygga om det här forumet från grunden, så har jag tre frågor för att försöka förstå mer av ditt inlägg:
- Är det så länge du följt forumet eller har du följt med längre utan att vara inloggad?
Vad spelar det för roll hur länge han varit medlem eller följt forumet? Han har upplevt en sak och sedan skrivit ner sina tankar.
- Ungefär hur många av de som är aktiva på forumet har du träffat i verkligheten och har provat vin med?
Måste man träffa andra medlemmar för att få yttra sig om saker man finner olustigt? Sen, provning av vin, vad har det med Systembolagets vara eller inte vara att göra (förutom att det kan vara svårt att hitta just det där superspeciella vinet)?
Varför skapade du tråden i "Vin" om vi ska hålla politik borta?
Japp, flyttat.
 

Boletus

Medlem
Jag anser att två ämnen blandas ihop här. Det ena är svensk alkoholpolitik. Det tycker jag inte diskuteras särskilt aktivt på forumet.
Det andra är de praktiska konsekvenserna av att ha ett vinintresse i ett land med svensk alkoholpolitik. Där finns det i mitt tycke rejält med utrymme för frustration. Även de som ser övervägande fördelar med svensk alkoholpolitik kan ha skäl för den frustrationen - och var bättre att ventilera den än på ett forum för vinintresserade?
Sen tycker jag personligen att det är lika orimligt att jämföra svensk alkoholpolitik med totalitära stater som det är att utgå ifrån att alla vinintresserade är köpstarka vita män i överklassreservat.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Där finns det i mitt tycke rejält med utrymme för frustration. Även de som ser övervägande fördelar med svensk alkoholpolitik kan ha skäl för den frustrationen - och var bättre att ventilera den än på ett forum för vinintresserade?
Trots att man känner frustration över att vi har monopol blir jag ändå tacksam för det, då vi kan fynda väldigt mycket billigare än övriga Europa på vissa viner och champagner. Sen är jag tacksam över att vi kan importera de viner vi inte får tag i här.
Vi får även slå ett slag för de importörer här i Sverige som hjälper oss att öka sortimentet med hjälp av PI (trots att det är ruskigt drygt steg att gå via SB åter igen).
Jag är bara glad över att inte vara den som springer till bolaget fredag kl 16.59 för att köpa ett 6-pack Pripps till kvällens middag. :D
 

Peder

Medlem
Jag tycker det är viktigt att politik inte blandas in i dom renodlade vintrådarna, men tycker det är synd om man inte ska få yttra sina politiska åsikter kring politik som rör ett försämrat utbud av viner.

Själv får jag intrycket av att du @Adamanko inte gillar att folk handlar vin från andra källor och det baseras att du i ett inlägg i en låst tråd 2018 bestämde dig att avsky privata aktörer och hylla Systembolaget.

Screenshot_20210311-180724.png
 

Vingubben

Medlem
Extremåsikter som att ett lands alkoholpolitik kanske borde utformas för att rädda så många liv som möjligt och för att minska mänskligt lidande kunde helt plötsligt anas. Helt plötsligt fanns det människor som rent av var för ett alkoholmonopol! Sjukt, jag vet. Men det är ändå den nya realiteten vi måste förhålla oss till.
Endast ett fåtal länder (motsvarande 2% av jordens befolkning) i världen har valt att monopolisera sin alkoholdistribution. Varför övriga länder inte har gjort det kan ju vara att dom skiter i sin befolknings bästa, men också för att det saknas samband mellan monopol och konsumtion. Finnarna med monopol konsumerar mer alkohol än danskarna utan monopol. Sverige som, ligger på 53 plats av 189 länder enligt WHO, konsumerar mer alkohol än italienarna. Norge konsumerar mindre alkohol än Sverige trots avsaknad av monopol på ölförsäljning, osv. Den absolut starkaste kopplingen till konsumtion är priset, som till stor del styrs av staten genom skatter. Andra faktorer som har påverkan är öppettider och åldersgränser, som hanteras i de flesta länder som saknar monopol. Med andra ord skulle det kunna vara så att skatter, tillgänglighet och åldersgränser är det som har påverkan på konsumtionen, och inte monopolet i sig. Att tycka så är inte samma sak som att inte bry sig om det lidande som missbruk av alkohol ger upphov till.
 

Per Stade

Lege artis
Jag gillar att det är högt i tak och att alla kan få ge uttryck för vilka åsikter som helst.
Och som jag har förstått så är det inte bara i det här forumet som diskussionerna flyter ut helt off-topic.
Det finns väl egentligen ingen anledning att bli upprörd för det.
Ta inte alla saker på allvar.
Bli inte kränkt för raljanta inlägg som strider mot din värdegrund.

Men personangrepp ska vi aldrig acceptera!
 
Först till admin: tycker det här ämnet bör ligga under: Nyheter och förändringar då det berör forumet i sig själv.

Funderade först på om jag skulle ge mig in i den här debatten då det ursprungliga inlägget är skrivet i en sann kollektivistisk anda och är fullt med plattityder. Ointressant och menat till provokation.

Men för resten av forumets medlemmar och potentiella medlemmar då inlägget är så pass skruvat, varför finns finewines.se? Egentligen den som ska besvara det är forumets grundare @Jimmy Forsman men låt mig som varande medlem under ett antal år ge det ett försök. Grunden var att inte exkludera, något som var mycket vanligt då forumet grundades, ett fåtal personer dominerade den publika debatten kring vin via plattformar som tidningar och i viss mån nätet. De var tydligt kopplade till Systembolaget och Sveriges vindistributörer. Få svenskar om några köpte utomlands och lanseringar på Systembolaget krävde timslånga köanden. Det fanns några digitala plattformar som Flashback och andra, ingen egentligen lämplig för att diskutera vin. Några försök gjordes att skapa forums men ingen lyckades.

I augusti 2007 såg finewines.se ljuset, trevande, försöker hitta rätt, attrahera medlemmar, se till att inte vara exkluderande. Då vin (fortfarande idag) sågs lite snobbigt och styrkan hos de traditionella skribenterna var starkt så attraherade forumet först sådana med djupare kunskap och erfarenhet av vin inklusive personer som tillhör den absoluta världseliten inom vinområdet.


upload_2021-3-11_20-18-26.png


Gradvis byggdes medlemsbasen ut, nya krafter tillkom, den tekniska plattformen förbättrades, en ny generation av administratörer och moderators tog över och forumet utvecklades. Det har hela varit kostnads och reklamfritt där ett fåtal har tagit både från egen tid och egen ficka för att ett flertal ska kunna fortsätta diskutera.

Forumet är så inkluderande som det ska vara, dvs det är inte exkluderande. Eventuella begränsningar i vilka viner eller relaterade områden som diskuteras finns mer hos den som skriver eller inte skriver egen uppfattning än hos forumets medlemmar.

Att ha synpunkter på Systembolaget, dess oheliga allians med organisationer som IOGT-NTO och liknande, dess inom många vinområden mediokra utbud, blockerande av mindre producenter och massiva resurser som spenderas på politiska utspel, pr-kampanjer och legala aktioner grundar sig i en frustration och inte hat. En frustration att mindre odlare som inte har ekonomiska resurser att följa alla regler eller inte fyller kraven på volym eller för den delen har fel namn eller etikett inte haft möjlighet att sälja i Sverige. En frustration i att vissa distributörer kan sälja viner för priser långt över andra marknader och en frustration i att attraktiva viner i allt mindre grad allokeras till Sverige eller om det så görs säljs till restauranger istället för till konsument. Och kritiken bör fortsatt finnas, Systembolaget är en stor massiv organisation, att de granskas och kritiseras är bra och nödvändigt.

Forumet har också bidragit till att exponera skribenters beteenden (Claude Val), arrangerade Sveriges första ”ej-kommersiella” (naturligtvis de som säljer vinet är kommersiella men inte arrangemanget, agerat remissinstans, lanserat virtuell vinprovning (låt oss dela en pava) långt innan Covid, med mera med mera med mera.

Medlemmar har kommit och gått men forumet har bestått. Forumet attraherar individer, personer som kommer från olika delar av landet eller utlandet för den delen, som har olika politiska åsikter, värderingar, gillar olika sorters vin, musik eller vad det nu må vara. Det bygger på en ömsesidig respekt vilket man får konstatera att det första inlägget i den här tråden saknar helt och hållet. Därav har det bestått i snart 14 år med snart 3000 medlemmar. Tror och hoppas på 14 år till i en värld som förändrats radikalt sedan forumet grundades.

Skål medlemmar.
 
Last edited:
Toppen