Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Välja vin till avsmakningsmeny

MB2014

Medlem
Hur kan/bör man tänka vad gäller dryck till sk avsmakningsmenyer eller andra menyer med med många varierande rätter?

Bara gå på rekommenderat dryckespaket?
Ta in en eller ett par flaskor av något som funkar till det mesta?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur kan/bör man tänka vad gäller dryck till sk avsmakningsmenyer eller andra menyer med med många varierande rätter?

Bara gå på rekommenderat dryckespaket?
Ta in en eller ett par flaskor av något som funkar till det mesta?
Dryckespaket är vanligtvis skräddarsytt av en kunnig sommelier och är således vanligtvis det "bästa alternativet" ur ett matchningsperspektiv, men vinerna är inte alltid valda för att göra en vinnörd nöjd. Bäst är att i samspråk med någon kunnig på golvet välja ett par lämpliga flaskor, typ rött, vitt och en halvflaska sött alternativt ett bubbel i smeten om det är att föredra.

Oftast blir det roligare så och i min värld är det inte jätteviktigt att matchningen blir perfekt till varenda rätt. Även mindre bra matchningar ger underlag för diskussion och tillfredställelse. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Dryckespaket är vanligtvis skräddersytt av en kunnig sommelier och är således vanligtvis det "bästa alternativet" ur ett matchningsperspektiv, men vinerna är inte alltid valda för att göra en vinnörd nöjd. Bäst är att i samspråk med någon kunnig på golvet välja ett par lämpliga flaskor, typ rött, vitt och en halvflaska sött alternativt ett bubbel i smeten om det är att föredra.

Oftast blir det roligare så och i min värld är det inte jätteviktigt att matchningen blir perfekt till varenda rätt. Även mindre bra matchningar ger underlag för diskussion och tillfredställelse. :)

-Jag kan känna en viss fara med dessa vinpaket då somliga sommelierer ibland är så förblindade av sin hipstrighet och trendighet att det riskerar att dyka upp viner som en vinnörd egentligen kanske inte tycker är så himla fantastiska om man bortser från hipsterfaktorn i sommeliersvängen...
-Det kan ju likaväl vara så att jag bara inte har en tillräckligt raffinerad gom för att inse storheten i vissa naturviner och liknade...
Men trots detta brukar jag hamna på vinpaket av praktiska skäl, är man bara två så blir det lätt lite mycket om man ska ta in helflaskor.
Är man fyra eller fler brukar jag försöka plocka från vinlistan med hjälp från Sommelieren.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Min erfarenhet är typ samma som Emanuels och ska man generalisera så brukar avsmakningsmenyer vara av det elegantare slaget vilket gör att rött ofta bara passar till någon enstaka rätt medan någon typ av vitt kan funka ok rakt igenom. Med andra ord är det som vanligt mest safe att beställa in lite bättre Champagne :)
 
En variant är ju att ta nått på glas till nån/några rätter och sen ta en flaska av nått intressant.

Är man två blir det lätt mycket redan vid 2 flaskor, sen börjar man gärna med lite bubbel och ev nått dessertvin och/eller avec - rätt substantiell mängd till slut. Klart, man kan ju alltid börja med en flaska bubbel ända tills rödvinsrätterna och då kan man ta en till :) alternativt byta då.

Beroende på storlek på menyn, antalet i sällskapet mm, men överlag väljer jag nog paketet. Man kan ju alltid diskutera om det är nått man absolut vill byta ut av olika anledningar.
 
Skulle säga att vinpaket nästan alltid är det sämsta alternativet då påslaget brukar vara ohemult högt och vinerna ofta av sämre kvalitet. Undantag finns så klart.
Jag brukar resonera så här:
1) Försök planera så att ni är sex till åtta personer som går till restaurangen. Det gör det enklare att köpa flaskor och är dessutom mycket trevligare.
2) Mejla om senaste vinlistan några veckor innan och gå igenom den. Ta fram en bruttolista på runt 20 viner som ni vill dricka. Skicka listan till sommelieren och be hen välja ut fem-sex viner som passar bäst till menyn. Bruttolistan kan inspireras av vinpaketet eller så gör du en schablonlista med några mousserande, några lätta vita, tunga vita, lätta röda, tunga röda, dessertvin etc.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dryckespaket är vanligtvis skräddarsytt av en kunnig sommelier och är således vanligtvis det "bästa alternativet" ur ett matchningsperspektiv, men vinerna är inte alltid valda för att göra en vinnörd nöjd. Bäst är att i samspråk med någon kunnig på golvet välja ett par lämpliga flaskor, typ rött, vitt och en halvflaska sött alternativt ett bubbel i smeten om det är att föredra.

Oftast blir det roligare så och i min värld är det inte jätteviktigt att matchningen blir perfekt till varenda rätt. Även mindre bra matchningar ger underlag för diskussion och tillfredställelse. :)

Delar denna inställning med reservation för att champagne måste vara med så klart! ;) Bra vin och bra mat slår bra matchande vinpaket som utgångspunkt. Visst kan man få några bra och oväntade kombinationer med vinpaket men oftast blir jag besviken på kvaliten när allt summeras. På Fat Duck tog jag en flaska Vilmart Cellier d´or 2009 helt själv istället för vinpaket och det är inget jag ångrar.
 
Brukar kolla vinlistan i förväg - inte sällan är det jag som väljer restaurang och då är just vinlistan ibland det som fäller avgörandet... finns det intressanta grejer på glas tar jag in dessa, annars gärna skumpa rakt igenom plus ett glas rött till kötträtt. På mer vinkunniga ställen så finns det ibland något roligt öppnat som ej står på listan, brukar fråga sommeliern.
 

gece

Man vänjer sig.
Är sällan ute i större sällskap än två, så mer två flaskor blir lite mycket. Fylligt vitt åt det det lite elegantare hållet funkar rätt bra till det mesta, tycker jag, och jag är inte så fixerad vid att det måste vara bubblor i. En flaska Nånting-Montrachet brukar vara ett säkert kort, och rött på glas om det behövs.
 

Daniel A

Administratör
Är sällan ute i större sällskap än två, så mer två flaskor blir lite mycket. Fylligt vitt åt det det lite elegantare hållet funkar rätt bra till det mesta, tycker jag, och jag är inte så fixerad vid att det måste vara bubblor i. En flaska Nånting-Montrachet brukar vara ett säkert kort, och rött på glas om det behövs.

Eller bara Montrachet!
 
Trådskapare
MB2014

MB2014

Medlem
Många bra svar
Vad gäller antalet i sällskapet så är vi sällan mer än 2 som delar detta intresse, blir vi flera så blir det istället inte avsmakningsmeny eller bättre viner.
Mailade och fick svar på vad paketet innehåller på kommande restaurangbesök och det lutar nog åt att gå på paketet.

Fäviken Mjöd
2015 Emmanuel Giboulot, Combe d'Eve, Bourgognehttps://www.finewines.se/geo:0,0?q=...ve Bourgogne 2012 Alexandre Bain Mademoiselle
2012 Alexandre Bain, Mademoiselle M, Loire
2014 Heymann Lowenstein, Riesling Rottger, Mosel
2005 Tardieu Tabaud, Hermitage, Rhône Valley Äpplemust
 
Toppen