Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vällagrad Parmigiano-Reggiano

Bastardo

Medlem
Finns det att köpa i affär eller beställa på nätet i Sverige litet högre kvalitet av Parmigiano-Reggiano? Jag menar främst kanske ostar som är lagrade längre än 24 månader eller 36 månader.
Nu har jag ingen som helst erfarenhet av så gammal Parmesan, men skulle gärna vilja veta ifall det lönar sig att gå upp i åldern, om man gillar mycket smakrika ostar? Har sett även 72 månader lagrat Parmigiano-Reggiano! Är smaken verkligen så fin att det ’lönar sig’ att betala vad den kostar?
Jag vet alla fall ett ställe, inte här hos oss, som man kan beställa fin ost för mycket bra priser. Även om man tar hänsyn frakten. Men vi kommer dit lite senare.
Nu frågar jag Er, vad har ni för erfarenhet av rejält länge lagrad Parmesanost?
Det borde finnas en riktig ostkonnässör här bland oss? Är det kanske just dig vi söker? :) Belysa oss i så fall.
 

The Wall

Medlem
Min erfarenhet är att det beror lite på vad du ska ha osten till. Om du ska ha osten i matlagningen räcker det ofta med ost med kortare lagring eftersom finstämdheten i mer lagrad ost lätt försvinner i tillagad mat, carpaccio undantaget. Om du vill äta enkom osten i små bitar (alternativt tillsammans med andra råa tillbehör, typ i en carpaccio) kan du gå upp i ålder. Ju längre lagring, desto kompaktare (och även "torrare") men intensivare i smaken.
Vill man lyxa till det lite kan man droppa över lite balsamico tradizionale på sin ostbit. Som på beställning uppkommer då frågan om balsamico tradizionale är värd att betala extra för jämfört med vanlig balsamico...
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Min erfarenhet är att det beror lite på vad du ska ha osten till. Om du ska ha osten i matlagningen räcker det ofta med ost med kortare lagring eftersom finstämdheten i mer lagrad ost lätt försvinner i tillagad mat, carpaccio undantaget. Om du vill äta enkom osten i små bitar (alternativt tillsammans med andra råa tillbehör, typ i en carpaccio) kan du gå upp i ålder. Ju längre lagring, desto kompaktare (och även "torrare") men intensivare i smaken.
Vill man lyxa till det lite kan man droppa över lite balsamico tradizionale på sin ostbit. Som på beställning uppkommer då frågan om balsamico tradizionale är värd att betala extra för jämfört med vanlig balsamico...
Tack så mycket, The Wall!
Det ska bli bara som själva njutning med passande vin. Hade tänkt dricka en hyfsad god Amarone till den.
Om jag har tur, kan jag kanske lyckas med att övertala min vinvän på affären också.
Är det någon särskild ålder som är godast, eller går man helt enkelt efter åldern? Jag är mest intresserad av spannet mellan 48 och 72 månader. Det skulle vara kul att få uppleva, speciellt när priserna är överraskande bra på den sajten som jag tänker. ;) Men det finns säkert flera. Fick tipset av min high-end vän i Finland.
 

The Wall

Medlem
Tack så mycket, The Wall!
Det ska bli bara som själva njutning med passande vin. Hade tänkt dricka en hyfsad god Amarone till den.
Om jag har tur, kan jag kanske lyckas med att övertala min vinvän på affären också.
Är det någon särskild ålder som är godast, eller går man helt enkelt efter åldern? Jag är mest intresserad av spannet mellan 48 och 72 månader. Det skulle vara kul att få uppleva, speciellt när priserna är överraskande bra på den sajten som jag tänker. ;) Men det finns säkert flera. Fick tipset av min high-end vän i Finland.
Det är en smaksak vad man föredrar. Bara att shoppa loss och testa. I värsta fall kan du alltid använda den/de ostar som du inte föredrar i matlagningen.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Du får köpa ett gäng med olika ålder och testa låter det som. Äta parmesan är ju inte så jättejobbigt. Sen komma tillbaka och berätta vad du gillade mest.
Det är ett bra tips, som jag själv har också funderat på lite grand. Om man skulle välja 48, 60 och 72 månader lagrade ostar, så blir det sammanlagt tre kilo ost, då får jag försöka få med min vinvän, han brukar haka på med det mesta som jag föreslår … ;)
De äldsta Parmigiano Reggiano som jag har sett nämnas är 90 och 100 månader gamla. Sådana kan vara kanske lite svårt att hitta och priset kan vara ganska högt också. Vi får se hur det blir, min nyfikenhet är det alla fall inget fel på. :) Tror att jag börjar med lite mer vanliga sorter från 24 månader och uppåt först som jag hittar i affärerna.
Jag läste nånstans att just den här osten håller sig bra i kylskåpet upp till sex veckor, men så klart blir den lite hårdare under tiden. Ett kilo äter man ganska lätt på ungefär tio dagar. Det är lite lättare för de som lever tillsammans med någon. :)
 

The Wall

Medlem
Jag läste nånstans att just den här osten håller sig bra i kylskåpet upp till sex veckor, men så klart blir den lite hårdare under tiden. Ett kilo äter man ganska lätt på ungefär tio dagar. Det är lite lättare för de som lever tillsammans med någon. :)
Har man väl börjat knapra lite god parmesan och "bara ska justera till formen på osten lite" dröjer det inte länge förrän osten är borta.
Tips; hela osten går att äta så när det bara är kant kvar, riv den och skicka i den i tex en vildsvinsgryta.
 

Johan L

Medlem
Långlagrad parmesan behöver inte ligga i kylskåp. De är så torra att inget växer på dem ändå. Just att de är så torra tycker jag själv är det som talar emot något sorts "ju längre, ju bättre"-tänk kring lagringstiden.

Äldsta ost jag smakat var en 10-årig Reypenaer som var magiskt bra och en stor upplevelse i sig. Gamla Amsterdam vid Mariatorget i Stockholm har den ibland om någon vill försöka sig på att införskaffa en bit.

Instämmer med The Wall, skalken på parmesan är utmärkt att låta koka med i någon gryta eller soppa som smakgivare (sen kan man fiska upp den när det puttrat klart).
 

The Wall

Medlem
Instämmer med The Wall, skalken på parmesan är utmärkt att låta koka med i någon gryta eller soppa som smakgivare (sen kan man fiska upp den när det puttrat klart).
Våra 9- och 11-åriga döttrar älskar parmesan och "kanten är det bästa på hela osten". Vi har uppenbarligen lite olika texturpreferenser i vår familj.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det beror på om man bor tillsammans med någon som äter ost med en, eller om man bor tillsammans med någon som säger att man är helt sjuk i huvudet för att man bara äter en massa ost hela tiden.
Eller med någon som över huvud taget inte dricker vin alls! Ännu värre, om man var ihop med en som äter bara frukt och grösaker som också är nykterist! ;) Men de olika grupper rör sig inte nog i samma kretsar, kan jag tänka.
 

Per Stade

Lege artis
Långlagrad parmesan behöver inte ligga i kylskåp. De är så torra att inget växer på dem ändå. Just att de är så torra tycker jag själv är det som talar emot något sorts "ju längre, ju bättre"-tänk kring lagringstiden.

Äldsta ost jag smakat var en 10-årig Reypenaer som var magiskt bra och en stor upplevelse i sig. Gamla Amsterdam vid Mariatorget i Stockholm har den ibland om någon vill försöka sig på att införskaffa en bit.

Instämmer med The Wall, skalken på parmesan är utmärkt att låta koka med i någon gryta eller soppa som smakgivare (sen kan man fiska upp den när det puttrat klart).

Annars är det ju inte raketforskning att lagra ost själv. Det största problemet är att de tar plats i kylskåpet. Jag har för mig att det för länge sedan var en diskussion om lagrad hushållsost i forumet men jag kan inte hitta den.
Ostar som är vacuumpackade i tjock plast eller vaxade brukar det inte vara några problem med.
För några år sedan la jag upp en vertikalprovning på Instagram av den där ölcheddaren, som brukar säljas till jul, och som ser ut som en svullen ishockeypuck:
https://www.instagram.com/p/BUPqFLoFPbB/?igshid=1assg7bxy3mgb
Edamerost, som också säljs till jul, blir också mycket bättre om den får ett års lagring.
En rolig episod hände för några år sedan, när jag hade en amerikansk gäst, som tog fram en ost ur kylskåpet till frukosten och såg att bäst-före-datumet hade passerats för länge sedan.
Han ville slänga osten men jag fick förklara för honom att lagrad ost får man betala extra för.
 
Last edited:
Toppen