Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens bästa vinkurs?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Screenshot 2015-04-24 at 22.15.52.png


Världens Bästa SB har sannolikt också världens bästa vinkurs för dem som vill förkovra sig.
Sannolikt skriven av Världens Bästa Vinkänare med ett utsökt fokus på vissa delar av vinvärlden:
Bourgogne (9 ggr)
Languedoc-Roussillon (8ggr)
Rhône (5ggr)
Amarone (5ggr)

Men, man nämner också lite i förbifarten följande:
Australien (3 ggr)
Portugal (2 ggr)
Bdx (2 ggr)
Rioja (1 gg)
Toscana (1 gg)
USA (1 gg)
Napa (1 gg)
Piedmont (0 ggr ! ! !)

...man nämner också druvorna:
Syrah (19 ggr)
pinot noir (13 ggr)
Nebbiolo (7 ggr)
CF och CS (inalles 6ggr)
carmenère (2 ggr!)
Merlot (2 ggr)
Sangiovese (1 gg)
gamay och garnacha (2 ggr vardera)
Tempranillo (0 ggr)

Handlar överallt om viner: "främst från norra Italien, Bourgogne och Languedoc-Rousillon."

Det här visste iaf inte jag om aromordet: "Bärig":
Aromordet används för lätta till medelfylliga rödviner av druvor som oftast härstammar från norra Italien och Frankrike.

Håller du med?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 3884

Världens Bästa SB har sannolikt också världens bästa vinkurs för dem som vill förkovra sig.
Sannolikt skriven av Världens Bästa Vinkänare med ett utsökt fokus på vissa delar av vinvärlden:
Bourgogne (9 ggr)
Languedoc-Roussillon (8ggr)
Rhône (5ggr)
Amarone (5ggr)

Men, man nämner också lite i förbifarten följande:
Australien (3 ggr)
Portugal (2 ggr)
Bdx (2 ggr)
Rioja (1 gg)
Toscana (1 gg)
USA (1 gg)
Napa (1 gg)
Piedmont (0 ggr ! ! !)

...man nämner också druvorna:
Syrah (19 ggr)
pinot noir (13 ggr)
Nebbiolo (7 ggr)
CF och CS (inalles 6ggr)
carmenère (2 ggr!)
Merlot (2 ggr)
Sangiovese (1 gg)
gamay och garnacha (2 ggr vardera)
Tempranillo (0 ggr)

Handlar överallt om viner: "främst från norra Italien, Bourgogne och Languedoc-Rousillon."

Det här visste iaf inte jag om aromordet: "Bärig":
Aromordet används för lätta till medelfylliga rödviner av druvor som oftast härstammar från norra Italien och Frankrike.

Håller du med?
Väldigt märkliga indelningar och fokusområden. Ordet "bärig" är i min värld en av de mest generiska beskrivningar man kan hitta på ett vin, vanligtvis är det ett ord som brukar känneteckna väldigt enkla och unga viner oavsett druva och ursprung.

Systembolaget brukar annars vara hyfsat pedagogiska i sina "skolor".

Edit: Har nu tittat lite tydligare och inser att beskrivningarna är så förenklade och fördomsfulla att jag baxnar. Det är dock inte lätt att generalisera på ett konsekvent sätt, men att referera så onyanserat som de har gjort till ursprung är löjeväckande.

Beskrivningen av "Dill" gillar jag dock:

Dill
Detta aromord används som ett ord kopplat till mognad i viner. Det är främst associerat till Rioja, men kan även figurera för andra mogna viner. Det är främst ett aromord för mogna röda viner, men även en gammal riesling kan få dessa toner.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Edit: Har nu tittat lite tydligare och inser att beskrivningarna är så förenklade och fördomsfulla att jag baxnar. Det är dock inte lätt att generalisera på ett konsekvent sätt, men att referera så onyanserat som de har gjort till ursprung är löjeväckande.
Löjeväckande är ett bra ord. Kanske lite så att man gärna skulle vilja veta vilket gäng som skrev ihop detta. #tjärafjäderparty
Sannolikkt skrivet av en person som inte är ssk välbevandrad i verkligheten. Snarast en person som mestadels lever i en Eurotrash-centrerad Syrah-dominerad värld där Norra Italien (Toscana=ja, Piedmont=nej) samt Bgn också har en plats i solen.

Kufiskt, insnöat och låååååånga vägar från världens bästa. Vill inte Världens Bästa hålla någon form av Ambitiös högsta lägsta nivå?

Tom lilla jag skulle kunna skriva ihop en mer nyanserad lista.

...men, det kanske ligger i linje med deras TV-reklam-jippo som lite lagom förljuget höftar fram en förklaring till hur de aktivt försöker minska försäljningen? Typ? För om SB anammade konsulten bakom följande affär istf att avfärda TV-reklam-amerikanen (var är alla kränkta amerikaner i kölvattnet av SB:s fördomsfulla reklamfilm? Tur de inte valde att håna några vidskepliga konsulter!) så skulle absolut försäljningen minska.

image.jpg


Andra enkla tips till minskad försäljning inbegriper:
Smörj in alla flaskor med ansjovis.
Utöka alla SB-butikers serviceutbud till att inbegripa: rastplats.
Städa aldrig golv/hyllor.
Ställ allt i oordning.
Hyr in fyra stora killar utan humor och som heter Boris som utkastare till varje butik.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Jag ser ärligt talat inte problemet här? Såvida du inte vill ha en förklaring till vad Brett och 4-ethylguiacol ger för toner i vin, med det lite diffusa sambandet kring 4-ethylphenol (ursäkta de engelska termerna)? Just de lite stalliga bitarna och 4EG är ju känt i samband med en Brett-infektion/-inokulering.

Är det bristen på detaljer du vänder dig emot eller håller du helt enkelt inte med om orterna i listan? ^^
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@vintomas Kan inte du se till att Munskänkarna lämnar in en protest mot domaren i denna match?
Nej, emedan jag endast är styrelseersättare i Stockholmssektionen, och emedan Munskänkarna på riksnivån inte är särskilt bra på att ha åsikter om saker och ting. Det Munskänkarna är bra på är att ordna grundläggande vinkurser...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag ser ärligt talat inte problemet här? Såvida du inte vill ha en förklaring till vad Brett och 4-ethylguiacol ger för toner i vin, med det lite diffusa sambandet kring 4-ethylphenol (ursäkta de engelska termerna)? Just de lite stalliga bitarna och 4EG är ju känt i samband med en Brett-infektion/-inokulering.

Är det bristen på detaljer du vänder dig emot eller håller du helt enkelt inte med om orterna i listan? ^^
Du är ju jävig :)
...men, tycker du allvarligt att denna sida reflekterar attribut som "Världens Bästa"?
...och att sidan ger en balanserad syn på världens rödviners olika uttryck?
...eller att du kanske bara tycker att Det faktum att Bgn nämns nio ggr och Piedmont inte en enda gång är ett relevant tvärsnitt?
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Du är ju jävig :)
...men, tycker du allvarligt att denna sida reflekterar attribut som "Världens Bästa"?
...och att sidan ger en balanserad syn på världens rödviners olika uttryck?
Tro mig, jag är nästan ohälsosamt kritisk tilll SB när det kommer till sådant här. Om jag bara håller tempot uppe så kanske mitt namn rentav blir en förbannelse på Huvudkontoret. :p

Sidan känns lite tagen ur sin kontext tyvärr, för det är ju ändå korrekt i huvudsak kring brettanomyces och biffen där... Däremot undrar jag absolut över beskrivningen kring "bärigt"; det känns som att någon har generaliserat in absurdum och sedan glömt bort att uppdatera texten. Men nu börjar jag kanske förstå vad du menade, var det själva länken du syftade på i frågeställningen kring vinkursen?
I så fall får jag krypa till korset och säga att jag missförstod dig, jag trodde du menade den urklippta bilden. :)

Generellt sett så håller jag dock med. Vissa sidor är bra i både information och pedagogik, medan somliga, (de äldre skulle jag tro) är lite så där pinsamt utdaterade. Druvsorterna är ju numer rätt många att hålla reda på och somliga i listan tror jag inte alls är särskilt intressanta för gemene man.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Valde en bild (tyvärr utan valpar och kattungar) för att göra inlägget lite mer attraktivt.
Bra du är en pest på SB, de är (precis som alla andra monopol) väldigt förlatade och självgoda.
De kan BaRA bli bättre :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nej, emedan jag endast är styrelseersättare i Stockholmssektionen, och emedan Munskänkarna på riksnivån inte är särskilt bra på att ha åsikter om saker och ting. Det Munskänkarna är bra på är att ordna grundläggande vinkurser...
Det var ju lite oväntat platt. Men, ingen kan ju ålägga någon annan att brottas med idioti.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ser ärligt talat inte problemet här? Såvida du inte vill ha en förklaring till vad Brett och 4-ethylguiacol ger för toner i vin, med det lite diffusa sambandet kring 4-ethylphenol (ursäkta de engelska termerna)? Just de lite stalliga bitarna och 4EG är ju känt i samband med en Brett-infektion/-inokulering.

Är det bristen på detaljer du vänder dig emot eller håller du helt enkelt inte med om orterna i listan? ^^
Allt som är animaliskt i vin bedömer inte jag som brett (även om brett ofta ger upphov till läder, hästbak och liknande). Mourvedre är ju en druva som brukar ge animaliska drag oavsett jästsvamp. Jag tycker det är fel att härleda allmänna aromord till specifika områden, komponenter osv. Animalisk är ju ett nästan lika allmänt ord som "fruktigt". Brukar för övrigt nästan alltid hitta animaliska drag i Syrah oavsett ursprung (rått kött). :)
 

ChristianB

DipWSET
Allt som är animaliskt i vin bedömer inte jag som brett (även om brett ofta ger upphov till läder, hästbak och liknande). Mourvedre är ju en druva som brukar ge animaliska drag oavsett jästsvamp. Jag tycker det är fel att härleda allmänna aromord till specifika områden, komponenter osv. Animalisk är ju ett nästan lika allmänt ord som "fruktigt". Brukar för övrigt nästan alltid hitta animaliska drag i Syrah oavsett ursprung (rått kött). :)
Det här är en intressant poäng, särskilt när jag senast igår läste mig till att just Mourvèdre är rik på förstadiena av just ämnen som ger en rökig, stallig arom i samband med Brettanomyces. ;) Jag kan kort ta ett utdrag ur boken som handlar om en berömd C9dP, Château de Beaucastel, som har just en hög andel Mourvèdre:
"One wine that keeps appearing in this context is Château de Beaucastel, the highly regarded Châteauneuf-du-Pape estate. [...] 'I opted to test two of the most famous vintages, the 1989 and the 1990,' Collins told me. 'These wines are supposed to represent what great Beaucastel is all about.' [...] The results? According to Collins, 'They showed indisputable evidence that significant brett infections occurred in both the 1989 and 1990 vintages of Beaucastel.' Microscan and plating tests showed only small amounts of mostly dead brett cells, but the 4EP levels were 897 microgram/liter for the 1989 and a whopping 3330 microgram/liter for the 1990.'"
Värt att nämna i detta samband är att 4EP står för 4-ethylphenol och det är den som står för den stalliga, gödselartiga och hästiga doften i ett vin, ofta tillsammans med 4EG (4-ethylguiacol) som ger en mer rökig, kryddig nyans. För att sätta värdena nämnda ovan i perspektiv så är det kring 425 microgram/liter som den sensoriska tröskeln finns för just 4EP, medan 4EG har en trolig tröskel kring 100 microgram/liter.

För att återkoppla till Syrah som du nämner, Mattias S, så finns den med på listan som en av de druvsorter som tydligen kan ge upphov till just förstadier till 4EP och 4EG. Då båda dessa ämnen oftast uppträder gemensamt vid brett-påverkan så finns nyckeltalet 10:1 i förhållandet 4EP gentemot 4EG. Det är alltså ett medelvärde för i vilka mängder båda ämnen förekommer och det verkar vara hyfsat konstant världen över; det tycks som att Brettanomyces finns över hela världen och påverkar vinerna i varierande grad. Intressant att se på är då förhållandet för Shiraz som är jättelika 24:1! ;)

Jag förstår tanken att allt som är animaliskt inte behöver vara brett, men efter vad jag läst mig till de senaste veckorna så verkar det snarare vara så att en liten grad brett ger upphov till mycket av det vi kallar terroir och ursprungstypiska toner. Efter undersökningar verkar det som att Brettanomyces dyker upp i vinerier över hela världen, men somliga är bättre på att kväva den i dess linda än andra. Min källa till detta är dock något ensidig, "The science of Wine" av Jamie Goode.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det här är en intressant poäng, särskilt när jag senast igår läste mig till att just Mourvèdre är rik på förstadiena av just ämnen som ger en rökig, stallig arom i samband med Brettanomyces. ;) Jag kan kort ta ett utdrag ur boken som handlar om en berömd C9dP, Château de Beaucastel, som har just en hög andel Mourvèdre:
"One wine that keeps appearing in this context is Château de Beaucastel, the highly regarded Châteauneuf-du-Pape estate. [...] 'I opted to test two of the most famous vintages, the 1989 and the 1990,' Collins told me. 'These wines are supposed to represent what great Beaucastel is all about.' [...] The results? According to Collins, 'They showed indisputable evidence that significant brett infections occurred in both the 1989 and 1990 vintages of Beaucastel.' Microscan and plating tests showed only small amounts of mostly dead brett cells, but the 4EP levels were 897 microgram/liter for the 1989 and a whopping 3330 microgram/liter for the 1990.'"
Värt att nämna i detta samband är att 4EP står för 4-ethylphenol och det är den som står för den stalliga, gödselartiga och hästiga doften i ett vin, ofta tillsammans med 4EG (4-ethylguiacol) som ger en mer rökig, kryddig nyans. För att sätta värdena nämnda ovan i perspektiv så är det kring 425 microgram/liter som den sensoriska tröskeln finns för just 4EP, medan 4EG har en trolig tröskel kring 100 microgram/liter.

För att återkoppla till Syrah som du nämner, Mattias S, så finns den med på listan som en av de druvsorter som tydligen kan ge upphov till just förstadier till 4EP och 4EG. Då båda dessa ämnen oftast uppträder gemensamt vid brett-påverkan så finns nyckeltalet 10:1 i förhållandet 4EP gentemot 4EG. Det är alltså ett medelvärde för i vilka mängder båda ämnen förekommer och det verkar vara hyfsat konstant världen över; det tycks som att Brettanomyces finns över hela världen och påverkar vinerna i varierande grad. Intressant att se på är då förhållandet för Shiraz som är jättelika 24:1! ;)

Jag förstår tanken att allt som är animaliskt inte behöver vara brett, men efter vad jag läst mig till de senaste veckorna så verkar det snarare vara så att en liten grad brett ger upphov till mycket av det vi kallar terroir och ursprungstypiska toner. Efter undersökningar verkar det som att Brettanomyces dyker upp i vinerier över hela världen, men somliga är bättre på att kväva den i dess linda än andra. Min källa till detta är dock något ensidig, "The science of Wine" av Jamie Goode.
Bra formulerat, det mesta du skriver låter logiskt, påläst och vettigt. :)
 

ChristianB

DipWSET
Bra formulerat, det mesta du skriver låter logiskt, påläst och vettigt. :)
Tack, men jag kan inte riktigt ta åt mig äran för att citera någon annans undersökningar. ;) Däremot tycker jag att det är en väldigt intressant diskussion så jag ser gärna att den fortsätter!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det lilla jag vet är att Brettanomyces går igång på syre och således blommar upp varje gång vinerna (tex) rackas. Botemedlet är att bränna av en gnutta svavel i det tomma fatet, innan vinet fylls på. Något som ju naturmupparna vänder sig mot.

En fascinerande sak med microber är ju dels att de är väldigt små och dels att de finns överallt! Och i mycket stora antal! De färdas obehindrat med vatten och/eller i luft och finns helt enkelt överallt. Där det finns något en microb gillar, så växer de till sig otroligt fort. Brettillväxten i syresatt vin är utomordentligt snabb, faktiskt så att tex de större Bdx-slotten har en snubbe som är tilldelad att sköta och kontrollera just Bretthalterna...

We love Brett!
 
Toppen