Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens bästa vodka - inte rysk ! ! !

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Världens bästa vodka kommer numer från Australien!
20210227_185923.jpg


Basil Eiliades var utbytesstudent i Sverige (Stlm) läsåret 81/82. För en tid sedan startade han Hepburn Distillery och nu har hans hantverk utsetts till världens bästa Vodka. Det är ju enkelt förstå att en dylik utmärkelse förstärker kantverksstoltheten markant! Frågan är väl egentligen bara: Var är Systembolaget? Är de ens på banan för att kunna erbjuda dessa makalösa droppar till det törstande svenska folket?

20210227_083847.jpg

Basil promotandes sina ädla drycker i fjol.

Både @Mats och @vintomas har druckit '66 Latour mfl mummingar tillsammans med honom på La Rochelle i Omotesandou, Tokyo.

Som av en händelse råkar jag själv ha en flaska Hepburn Vodka och den skall jag öppna som starter (och evt avslutande night cap) vid nästa iTasting lör den 13 mars. Återkommer med smaknoter. Sist jag drack vodka var jag 19 år, tyckte det luktade ACO Acnelösning och smakade gift. Det jag hade i busgroggen var Absolut. Det Basil har skapat kan bara vara bättre :)

hepburn.jpg



IMG_20210226_091802_631.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Basil Eiliades var utbytesstudent i Sverige (Stlm) läsåret 81/82. För en tid sedan startade han Hepburn Distillery och nu har hans hantverk utsetts till världens bästa Vodka.
...
Både @Mats och @vintomas har druckit '66 Latour mfl mummingar tillsammans med honom på La Rochelle i Omotesandou, Tokyo.
Det var som f-n, jag visste inte ens att han brände sprit! Jobbade han inte som konstlärare eller något liknande?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var som f-n, jag visste inte ens att han brände sprit! Jobbade han inte som konstlärare eller något liknande?
Faktum är att få han var o hälsade på nu senast, du du o @Mats också var här, var detta med Gin, potatis och Vodka det enda vi pratade om. Nästan. Han var på G, och efter det har han inte bara börjat jäsbränna, han har bara bränt mer och mer!
Hur skoj som helst att se hur hans skakiga ben förvandlats till stolta, prisbelönta ben.

Fan vad bra han gör det :):):):):)
 

Bastardo

Medlem
Jag tror att det är så små och subtila skillnader inom topvodka så att det är nästan ’dagsformen’ på testaren som avgör vilken är den godaste just då. Om man, som jag, dricker vodka mest blandat med lingondryck eller apelsinjuice så har det inte så stor betydelse vilken vodka man väljer, bara man inte köper de allra sämsta sorterna.
Bästa sättet att avgöra om vodkan är bra eller inte enligt mig är att lukta på den direkt från flaskan. Om det doftar det minsta fränt, då är det ingen högre kvalitet på den.
Grundregeln när man ska köpa vodka är: kasta inte bort dina slantar. Den enda orsaken kan vara om du dricker den ren, men även då måste du veta vad du köper.
Hur som helst, det finns ingen orsak att betala mer än drygt 300 spänn per helflaska. Allting som är dyrare, handlar bara om smart marknadsföring, IMHO. :) Det finns en hel del riktigt ruskigt dyra vodkasorter att handla om du vill imponera på omgivningen. Men då dricker du bara ett visst märke för att visa att du har gott ställt, ingen annat, den goda smaken får man även betydligt billigare.
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Jag och en polare brände själva under gymnasietiden i liten skala, som experiment. Blev nån liter på sport/påsklovet hemma hos han. Polaren tog medalj i Kemiolympiaden, på 70-talet. Han är civilingenjör i kemiteknik.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Går man in på worldvodkaawards.com ser man att de inte utser världens bästa vodka utan bästa vodka i olika kategorier per land. Där vann inte ens ovanstående sin kategori för Australien, det gjorde Hartshorn Distillery (Country Winner) i kategorin best varietal vodka vad nu det är.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag tror att det är så små och subtila skillnader inom topvodka så att det är nästan ’dagsformen’ på testaren som avgör vilken är den godaste just då. Om man, som jag, dricker vodka mest blandat med lingondryck eller apelsinjuice så har det inte så stor betydelse vilken vodka man väljer, bara man inte köper de allra sämsta sorterna.
Bästa sättet att avgöra om vodkan är bra eller inte enligt mig är att lukta på den direkt från flaskan. Om det doftar det minsta fränt, då är det ingen högre kvalitet på den.
Grundregeln när man ska köpa vodka är: kasta inte bort dina slantar. Den enda orsaken kan vara om du dricker den ren, men även då måste du veta vad du köper.
Hur som helst, det finns ingen orsak att betala mer än drygt 300 spänn per helflaska. Allting som är dyrare, handlar bara om smart marknadsföring, IMHO. :) Det finns en hel del riktigt ruskigt dyra vodkasorter att handla om du vill imponera på omgivningen. Men då dricker du bara ett visst märke för att visa att du har gott ställt, ingen annat, den goda smaken får man även betydligt billigare.
Använder du samma resonemang för vin? o_O
 

Bastardo

Medlem
Använder du samma resonemang för vin? o_O
Nej då, inte alls. Mellan olika viner i olika prisklasser och även i samma prisklass går det nästan alltid att märka en viss skillnad. Men till saken hör att vodka består mestadels av bara etylalkohol. Den SKA inte smaka något specifikt. De skillnader som finns beror till största delen av tillsatser i färdig produkt och i viss mån av använd råvara.
Vodka ska vara så rent och neutralt som möjligt. Jämför gärna sockerhalten i olika vodka av bra kvalitet. De som har lite socker, eller helst inget alls, bör vara av högre kvalitet. Därför finns det en oerhört liten skillnad mellan olika vodkasorterna av prima vara.
(Tänk till exempel Russian Standard Gold vodka. Tillverkaren till och med berättar helt öppet vad de har tillsatt i vodkan.)
Vad jag vet, är det tillåtet att tillsätta några smakämnen i vodkan i Europa och i Ryssland, vilket inte är tillåtet i USA. Kanske någon kan verifiera min tes, eller bevisa att det inte stämmer.
Men om någon individ tycker att bara dyr vodka smakar tillräckligt bra, så det är ok med mig. Fast just i vodkan bör inte finnas så stora skillnader om det är frågan om toppkvalitet.
P.S. Hur många pålitliga vodkatester eller vodkaprovningar har ni läst om? Ja, just det. Det är ganska tunnsådd med sådana. Av en enda anledning. Det GÅR inte särskilja dessa med tillräcklig noggranhet. Det som kommer att ske med mycket stor sannolikhet är att man kommer bara att inbilla vilken vodka smakar godast och nästan alla har olika uppfattningar om det. Lycka till för alla som lyckas att kora världens bästa vodka. Det kommer aldrig att ske. :)
P.S.S. Ni, som bor i storstäderna, skulle kunna ganska enkelt att kora bästa vodkan hos finewines medlemmar, om intresset fanns. Vad jag vet, så finns det flera vodkabarer t.ex. i Stockholm. De har säkert tillräckligt många vodkasorter för att prova på. I så fall kunde ni prova kanske 5–6 olika märken sinsemellan i blindo och den vodka som får mest poäng är bäst enligt finewines jury. Men jag tror nog att det är så, att intresset för vodka är inte tillräckligt stort för att detta skulle kunna genomföras.
 
Last edited:

Niclas

Medlem
Då min mage inte uppskattar kryddat brännvin, har jag, med glädje lärt mig uppskatta en god Vodka genom åren.

Personligen blev jag grymt besviken när jag köpte min första Purity-vodka ifrån Eslöv. Jag fick en upplevelse som @Bastardo berättar om, en 40%-ig luktlös vodka utan särprägel. Purity har ju vunnit ett antal internationella utmärkelser för sin oerhörda renhet.
Jag hade kanske missförstått Botique-vodka då jag trodde de fanns någon smak som skulle dyka upp när allt annat är bortfiltrerat.
Men, det är ju absolut inget fel på den, bara lite besvikelse då jag trodde den skulle vara annorlunda och med smak. Min okunskap.

Lite roligare då med Karlssons Gold, den gjordes på Bjäre-halvön utan tillsatt vatten!!! Det var så mycket vatten i nypotatisen så det behövs inte tillsättas mer. Mannen bakom denna Vodka lär vara Absoluts grundare. Kul med kult men kanske roligare än jättegod?
IMG_6147.jpg


Smirnoff Pot-dest, en härlig rund vodka som är destillerad genom klassisk kopparkolonn. Klar favorit, dock svår att få tag i (det var några år sedan jag såg den senast)

Och, om ingen tror det finns drickbar vodka, testa på en större internationell flygplats, det är många vänner som fått aha-upplevelse då de provat "okända" ryss-vodkor.
-Allt behöver inte smaka Absolut.
 

Bastardo

Medlem
Tack så mycket för fina länkar, Wintermute!
Jag har druckit Purity vodka, och tyckte inte att det var så gott. Nästan tvärtom. Jag finner det oerhört konstigt att de har inte med Russian Standard olika vodkasorter. Den är enligt mina smaklökar oerhört mjuk och trevlig vodka, som även i originalutföranden smakar väldigt gott. Jag skulle våga även att påstå att den är en av de bästa i prisklassen, även om jag har inte druckit precis var och en.
Efter att ha läst testet förut märkte jag också att White Lake hade fått fina vitsord. Det måste jag prova så fort jag bara får tillfälle. Priset kan man alla fall inte klaga på. Det vore superb, om den levererar för detta låga priset. Men jag är lite skeptisk.
P.S. Lite kuriosa om riktigt dyr vodka här:
https://ventured.com/most-expensive-vodkas-in-the-world/
 

Bastardo

Medlem
Glad midsommar, alla glada – med vodka eller utan! :) Låt oss fortsätta med diskussionen när tillfälle finnes. Och som alltid, mina åsikter är inte hugget i sten om jag bevisas av något annat.
 

Bastardo

Medlem
Har fått information om att Russian Standard Gold är på väg till bolis via samma importör som vanligt. Jag brukade beställa det från Danmark, men nu har de inte kvar vodkan då den börjar säljas här också. En fantastiskt trevlig nyhet! :)
 

marckus

Medlem
Har fått information om att Russian Standard Gold är på väg till bolis via samma importör som vanligt. Jag brukade beställa det från Danmark, men nu har de inte kvar vodkan då den börjar säljas här också. En fantastiskt trevlig nyhet! :)
Skämtar du? (Seriös fråga)
 
Toppen