Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens dyraste saké släpptes idag!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
komyo.jpg

SAKATA, Yamagata Prefectur. Ett sakébryggeri har tagit sakéframställning till nya extrema nivåer! Detta innebär att idag så släppte de världens mest exklusiva saké - med en matchande prislapp...


Tatenokawa Inc. börjar alltså idag sälja sina 150 exklusiva flaskor av "junmai daiginjo" som de skapat av ris de polerat till bara 1% återstod av ursprungsriset! Denna specialsaké har fått namnet "Komyo" och säljs för 108,000 yen flaskan (72 cl).

Detta motsvarar ca 13 500 kr flaskan.

Speceillt lämpat för etikettsmaffian :)

( Artikel på engelska från Asahi Shimbuin här! )
 

Wintermute

Medlem
Det känns onekligen billigt för den dyraste sorten av ett givet vinslag. Finns det skäl att tro att den är den bästa?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
TÄNK ändå vad fantastiskt att allt inte behöver vara lika sjukt prissatt som i delar av vinvärlden...
Den dagen särskilda rissorter från särskilda lägen blir extra eftertraktade, så kommer även sakévärlden att drabbas av överprisning.

Om det är gott?
Ju mer polerat ris, desto mindre personlighet. Japanerna kallar ju egenskapen "lättdrucken" för en positiv egenskap. Så, håller man med om det, så är man nog nära en av de mest lättdruckna sakéerna som någonsin framställts. Gissningsvis är den rikt aromatisk på näsan, elegant i gommen, men klen tillsammans med mat.
Dock bara en gissning.

Vill jag prova den?
Precis lika mycket som jag vill prova alla andra sakéer som inte säljs på tetrapack.

Har personligen enbart vid sällsynta tillfällen blivit imponerad av innehållet i dyra sakéflaskor. Finaste Kubota: blarg (både Tokugetsu och Manbetsu), finaste Dassai, finaste Kikuhime, finaste Koshi no Kanbai osv är faktiskt rent av tråkigt platta och temperaturkänsliga - Princessan på Ärten... De matgodaste behöver inte kosta mer än hunkan medan de mungodaste klarar sig undan på knappt dubbla det priset. Nyligen fann jag (tillsammans med två andra glada svenskar) en lite svagare sommarsaké på bara 16% (normalen är ju annars 18%) som var både underbart matgod och fantastiskt mungod med prislappen under 200kr flaskan.

Men, för den som föredrar smaken av en fin etikett, är ju detta onekligen en saké att gå upp i brygga av ;-)
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
TÄNK ändå vad fantastiskt att allt inte behöver vara lika sjukt prissatt som i delar av vinvärlden...
Den dagen särskilda rissorter från särskilda lägen blir extra eftertraktade, så kommer även sakévärlden att drabbas av överprisning.

Om det är gott?
Ju mer polerat ris, desto mindre personlighet. Japanerna kallar ju egenskapen "lättdrucken" för en positiv egenskap. Så, håller man med om det, så är man nog nära en av de mest lättdruckna sakéerna som någonsin framställts. Gissningsvis är den rikt aromatisk på näsan, elegant i gommen, men klen tillsammans med mat.
Dock bara en gissning.

Vill jag prova den?
Precis lika mycket som jag vill prova alla andra sakéer som inte säljs på tetrapack.

Har personligen enbart vid sällsynta tillfällen blivit imponerad av innehållet i dyra sakéflaskor. Finaste Kubota: blarg (både Tokugetsu och Manbetsu), finaste Dassai, finaste Kikuhime, finaste Koshi no Kanbai osv är faktiskt rent av tråkigt platta och temperaturkänsliga - Princessan på Ärten... De matgodaste behöver inte kosta mer än hunkan medan de mungodaste klarar sig undan på knappt dubbla det priset. Nyligen fann jag (tillsammans med två andra glada svenskar) en lite svagare sommarsaké på bara 16% (normalen är ju annars 18%) som var både underbart matgod och fantastiskt mungod med prislappen under 200kr flaskan.

Men, för den som föredrar smaken av en fin etikett, är ju detta onekligen en saké att gå upp i brygga av ;-)
Mina japanska kollegor har sagt att de ska bjuda på Dassai nästa gång jag kommer dit. Har du något förslag på vilken jag ska be dem skaffa? Inte den dyraste tydligen?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mina japanska kollegor har sagt att de ska bjuda på Dassai nästa gång jag kommer dit. Har du något förslag på vilken jag ska be dem skaffa? Inte den dyraste tydligen?
De är alla tämligen lättdruckna.
Dassais sakémakare uttrycker det som att han inte ens blint klarar av att åtskilja de dyraste varianterna åt. Och det är 39:an som han håller för bäst. (39% av riskornet återstår alltså efter slipningen.)
Den är långt från deras dyraste saké. Men med jämförelsebara sakéer, så betalar man en god peng också för etiketten.
Vi kan ju göra en jämförelse-blind-provning innan, om du vill ;-)

...men jag tycker vi hoppar deras Beyond:
A9558DE2-B275-4A3F-88FD-A3323EB41C60.jpeg
 
Toppen