Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Värmebölja=Dåligt för mina vinflaskor?

T

Töstiga Mannen

Goddagens

Jag är en glad och törstig amatör som har och lagrar (på relativt kort sikt och bara vissa flaskor) mina viner i min garderob som är ett eget litet rum. Bor i ett radhus utan källare så där är den svalaste platsen jag har. Har ett ställ för ca 50 flaskor och har viner som jag dricker upp relativt fort, inom ett år. Samt kanske 10 st viner av typen Barolo eller av nebbiolo druvan, samt några amarone. Dessa har legat i 3-4 år.

Nu under värmeböljan (sedan i maj) har sett dessvärre gått från ca 19 grader till 28 grader i garderoben och jag är genuint orolig för mina viner Som jag haft ett par år. De andra hinner jag dricka upp så de borde inte påverkas lika mycket. Men mina nebbiolo viner hade jag tänkt spara ett tag till. Jag har ingen möjlighet att flytta vinerna till en svalare plats.

Är det stor chans att vinerna blivit "kokta" och dåliga eller kan jag med gott samvete låta dom ligga kvar och fortsätta lagra dom? Jag förstår att det är lite risky att ha de i garderoben och inte i en reglerad temperatur.

Vad tror ni folket?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Goddagens

Jag är en glad och törstig amatör som har och lagrar (på relativt kort sikt och bara vissa flaskor) mina viner i min garderob som är ett eget litet rum. Bor i ett radhus utan källare så där är den svalaste platsen jag har. Har ett ställ för ca 50 flaskor och har viner som jag dricker upp relativt fort, inom ett år. Samt kanske 10 st viner av typen Barolo eller av nebbiolo druvan, samt några amarone. Dessa har legat i 3-4 år.

Nu under värmeböljan (sedan i maj) har sett dessvärre gått från ca 19 grader till 28 grader i garderoben och jag är genuint orolig för mina viner Som jag haft ett par år. De andra hinner jag dricka upp så de borde inte påverkas lika mycket. Men mina nebbiolo viner hade jag tänkt spara ett tag till. Jag har ingen möjlighet att flytta vinerna till en svalare plats.

Är det stor chans att vinerna blivit "kokta" och dåliga eller kan jag med gott samvete låta dom ligga kvar och fortsätta lagra dom? Jag förstår att det är lite risky att ha de i garderoben och inte i en reglerad temperatur.

Vad tror ni folket?
Jag tror och vet av egen erfarenhet att du inte behöver vara ett dyft orolig. Har haft viner förvarade kring en medeltemp på 23 grader i ca 3 års tid utan att ha upplevt några negativa konsekvenser. Över 30 grader börjar nog bli riskabelt, men korta perioder i 28 grader kommer mest troligt inte påverka nämnvärt när det gäller en kortare lagringshorisont.
 
T

Törstiga Mannen

Ok, men vad räknas som kort period då? Innan hösten och kylan kommer så är det så att vinerna kommer ha legat i närmare 28-30 grader från mitten av Maj till (vem vet) slutet augusti, eller kanske ännu längre.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ok, men vad räknas som kort period då? Innan hösten och kylan kommer så är det så att vinerna kommer ha legat i närmare 28-30 grader från mitten av Maj till (vem vet) slutet augusti, eller kanske ännu längre.
Bra fråga. Det är onekligen lång tid och har ingen erfarenhet av just det. Hur uppskattar du medeltemperaturen under perioden?
 

Sonderlese

Medlem
Det är nog ingen fog för oro, det enda denna värmebölja för med sig är att vinerna mognar något fortare än normalt, men med de tidsintervaller du uppger är det inget problem. Likaså är det omvända förhållandet: kallare än normalt förlänger mognadsprocessen (må du inte råka ut för det i ditt rådhus!). Värme är mer skadligt än kyla dock; och vita viner är mer känsliga än röda.
Din garderob än betydligt bättre förvaringsplats för dina viner än uppe vid taket i köket som en del har dem!
 

Sonderlese

Medlem
*dem!
[Önskar en redigeringsknapp!]

Tillägg till förre inlägg:
Enklare viner påverkas mest och fortast av värmen än kvalitetsviner. De enklare är gjorda att drickas inom ett år och vinner i regel inte på att sparas längre än så; fast jag har haft somliga flera år och de var fullt drickbar, men de blev inte nämnvärt bättre.
 

jrick

Medlem
Det finns inga säkra svar. Jag har också en hel del flaskor i garderoben som jag oroar mig för. Men vad ska man göra? Det är bara att dricka och hoppas att det smakar gott. Vad gäller frågeställarens långlagringsprojekt skulle jag överge ambitionen att ha sådana i garderoben. Tre-fyra år I garderob brukar gå bra men jag skulle inte satsa på tio år och mer i en garderob, finns risk att de där emotsedda långlagrade vinerma blir en besvikelse, speciellt om de utsatts för en eller flera värmeböljor. Jag har definitivt varit med och provat viner i kompissammanhang som lagrats så och de har varit tröttare än de borde. Om jag var trådstartaren skulle jag skaffa en vinkyl eller ett vinfack externt för såna flaskor.
 

Sonderlese

Medlem
Om detta stämde varför väljer alla att lagra sina viner i 12-13 grader? Därför att ett vin utvecklas bättre om det får göra det långsamt, högre temp är alltså inte bara en uppsnabbning av processen utan också en försämring av den.
Jo absolut Poussard, men jag svarar under de förutsättningarna som Töstiga Mannen skriver, och samstämmer med Mattias. jrick ovan uttrycker saken perfekt.
 

KimHartman

Medlem
Om detta stämde varför väljer alla att lagra sina viner i 12-13 grader? Därför att ett vin utvecklas bättre om det får göra det långsamt, högre temp är alltså inte bara en uppsnabbning av processen utan också en försämring av den.

Kemiska reaktioner har typiskt ett exponentiellt temperaturberoende. Det går inte att höja temperaturen för "snabbspola" tiden framåt - olika reaktioners relativa hastigheter förblir ej konstanta.

Men vilken roll spelar detta för hur man upplever ett lagrat vin? Vem vet?
 

Wintermute

Medlem
Jag vill minnas att någon vinskribent gjorde ett prov med två identiska flaskor, där den ena fick bo i bakluckan över sommaren och den andra i en vinkyl. Resultatet var (om jag inte missminner mig) att skillnaden var mindre än normal spridning.
Men det säger naturligtvis ingenting om långtidseffekterna...
 

Poussard

Medlem
Jag vill minnas att någon vinskribent gjorde ett prov med två identiska flaskor, där den ena fick bo i bakluckan över sommaren och den andra i en vinkyl. Resultatet var (om jag inte missminner mig) att skillnaden var mindre än normal spridning.
Men det säger naturligtvis ingenting om långtidseffekterna...

Beror naturligtvis på vad för vin det är också. Jag hör till den skaran som vanligtvis köper viner med rätt lite svavel i.
 

Mark

Medlem
Osäker på hur stor inverkan hög temperatur har och hur snabbt det går, men har vid ett flertal tillfällen köpt viner med osäker lagring där frukten var så kokt att vinet var odrickbart. I samtliga fall har vinerna varit mer än 10 år gamla, aldrig stött på problemet med unga viner så kanske behövs lång och konsekvent misshandel. Jag är själv livrädd för temperaturer över 18 grader.
 
K

KamOppop

Var liksom du mycket aktiv under många år, höll föredrag, ledde bibelstudier osv. Jag brukar trösta mig med att jag i allafall kom till besinning, och jag har lyckats styra mina barn bort från Jehovas Vittnen. Risken att de skulle bli "med" går mot noll. Men jag var för sträng mot barnen, särskilt ett av dom. Det försöker jag gottgöra nu, men det är en svår vandring. Fick posta till Marianne Englund, psykologen, och be om råd. Hon har varit JV och kan eländet. Hade nytta av hennes svar.

Det gjorda kan inte göras ogjort - varken för dig eller för mig. Det kan bara spädas ut på tidens ocean. Försök skydda nära och kära. Det ger försoning, tro mig.

Lycka till. Du är inte ensam.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var liksom du mycket aktiv under många år, höll föredrag, ledde bibelstudier osv. Jag brukar trösta mig med att jag i allafall kom till besinning, och jag har lyckats styra mina barn bort från Jehovas Vittnen. Risken att de skulle bli "med" går mot noll. Men jag var för sträng mot barnen, särskilt ett av dom. Det försöker jag gottgöra nu, men det är en svår vandring. Fick posta till Marianne Englund, psykologen, och be om råd. Hon har varit JV och kan eländet. Hade nytta av hennes svar.

Det gjorda kan inte göras ogjort - varken för dig eller för mig. Det kan bara spädas ut på tidens ocean. Försök skydda nära och kära. Det ger försoning, tro mig.

Lycka till. Du är inte ensam.
Nu är visserligen många vinnördar på gränsen till religiösa och frikostiga med nattvardsvinet, men har inte det här inlägget hamnat en aning fel? :D
 
Toppen