Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Värmebölja=Dåligt för mina vinflaskor?

T

Töstiga Mannen

Goddagens

Jag är en glad och törstig amatör som har och lagrar (på relativt kort sikt och bara vissa flaskor) mina viner i min garderob som är ett eget litet rum. Bor i ett radhus utan källare så där är den svalaste platsen jag har. Har ett ställ för ca 50 flaskor och har viner som jag dricker upp relativt fort, inom ett år. Samt kanske 10 st viner av typen Barolo eller av nebbiolo druvan, samt några amarone. Dessa har legat i 3-4 år.

Nu under värmeböljan (sedan i maj) har sett dessvärre gått från ca 19 grader till 28 grader i garderoben och jag är genuint orolig för mina viner Som jag haft ett par år. De andra hinner jag dricka upp så de borde inte påverkas lika mycket. Men mina nebbiolo viner hade jag tänkt spara ett tag till. Jag har ingen möjlighet att flytta vinerna till en svalare plats.

Är det stor chans att vinerna blivit "kokta" och dåliga eller kan jag med gott samvete låta dom ligga kvar och fortsätta lagra dom? Jag förstår att det är lite risky att ha de i garderoben och inte i en reglerad temperatur.

Vad tror ni folket?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Goddagens