Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Värmebölja=Dåligt för mina vinflaskor?

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag följer Konstantin Baums youtube kanal (tack för tipset @IsakOfMoe ) och hittade en video som han gjort på ämnet.
Själv tror jag att "fellagringen" behöver vara under en längre tid, men i testet som utförs så är det onekligen extrema förhållanden, trodde verkligen att det skulle vara mer uppenbart.

2 juli 2021 länkadades det till samma klipp...
 

jrick

Medlem
Med tanke på hur rädda alla är, inklusive jag själv, för att frakta vin i varma temperaturer så är Konstantin Baums experiment väldigt intressant. Det som jag tycker är osagt i hans experiment är vad som händer efter att vinet ”kokas” och det sedan lagras en längre tid, vilket ofta är avsikten med viner som man fraktar hem. Jag misstänker att vinet som kokas kommer avvika mer från kontrollflaskan med tid. Sen är det ju ytterligare en annan sak att jämföra ett vin som legat flera år i 25 grader med ett som legat samma tid i 15 grader. Det är ju då den där dubbla kemiska reaktionstiden som han nämner verkligen ges utrymme att verka. Sen behöver det ju inte i varje enskilt fall resultera i sämre vin för varje gom, men säkert annorlunda.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sen behöver det ju inte i varje enskilt fall resultera i sämre vin för varje gom, men säkert annorlunda.
Variation kan ju vara både spännande och frustrerande. Vid produktion av tex läkemedel och korv likställs variation med kvalitetsproblem. Men, med vin är det lite mer komplicerat.

Jag tror att vid långlagring (skruvkorkar och kronkapsyler undantagna) är det korken som till sist står för det största bidraget till variation i kvalitetsutfallet mellan flaskor.

Är också ibland lur på att mindre noggrann assemblage resulterar i stor flaskvariation.

...sist, men inte minst, har vi ju den där "jag-variationen" också...

Tycker personligen att variation är lite som gravitation: den bara är där, ingenting som går att göra åt dess effekter annat än att etablera bra copingstrategier. Flaskvariation och korkskada gör det lite spännande att ploppa flaskor. Och anledningen till att jag alltid ploppar och förbereder mina flaskor hemmavid...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag följer Konstantin Baums youtube kanal (tack för tipset @IsakOfMoe ) och hittade en video som han gjort på ämnet.
Själv tror jag att "fellagringen" behöver vara under en längre tid, men i testet som utförs så är det onekligen extrema förhållanden, trodde verkligen att det skulle vara mer uppenbart.

Gillar hur Mr Baum tänker och resonerar kring och undersöker fakta hellre än perpetuerad hörsägen.

Hans lilla forskningsprojekt avslöjar inte alla fakta med olika lång tid i värme, olika temperaturer, olika vintyper osv. Men ett bra steg har han iaf tagit med sitt experiment.

Att vin är avsevärt mindre känsligt än vad vinlitteraturen vill mena på stämmer mycket väl överens med detta experiment och många andras empiriska fynd.

Bra också att han lyfter det ockulta ämnet med vinlagring och vibrationer till rätt nivå: att det inte finns varken belägg eller forskning utfört på området.
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Gillar hur Mr Baum tänker och resonerar kring och undersöker fakta hellre än perpetuerad hörsägen.

Hans lilla forskningsprojekt avslöjar inte alla fakta med olika lång tid i värme, olika temperaturer, olika vintyper osv. Men ett bra steg har han iaf tagit med sitt experiment.

Att vin är avsevärt mindre känsligt än vad vinlitteraturen vill mena på stämmer mycket väl överens med detta experiment och många andras empiriska fynd.

Bra också att han lyfter det ockulta ämnet med vinlagring och vibrationer till rätt nivå: att det inte finns varken belägg eller forskning utfört på området.
Det där sista stämmer inte riktigt, för jag har läst ett relativt vetenskapligt experiment om just vibrationer. I princip krävs ganska ihållande och kraftiga vibrationer under lång tid för att det ska vara en faktor att ta hänsyn till. Och effekterna då är ungefär desamma som att lagra för varmt. Minns inte mer exakt än att jag insåg att vibrationer från t ex kylanläggning kan man bortse ifrån.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det där sista stämmer inte riktigt, för jag har läst ett relativt vetenskapligt experiment om just vibrationer. I princip krävs ganska ihållande och kraftiga vibrationer under lång tid för att det ska vara en faktor att ta hänsyn till. Och effekterna då är ungefär desamma som att lagra för varmt. Minns inte mer exakt än att jag insåg att vibrationer från t ex kylanläggning kan man bortse ifrån.
Källhänvisning?
I övrigt är det ungefär vad som sägs i videon. Tillräckligt stora vibrationer kan ju definitivt få korken att flyga, även utan hjälp av CO2 i vinet.
 
Toppen