Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vansinnigheter på matsedeln

Mysonoxen

Medlem
Ibland händer det att det dyker upp oväntade saker på matsedeln då man är på restaurang. Ofta är det ambitiösa invandrare som äger dessa.
För ett tag sedan erbjöds jag på en krog en "Pigg var" vad nu det är. Koffeinmissbrukande flytning? "Ris Otto" verkar vara en kul snubbe eftersom jag 2 gånger i mitt liv erbjudits hans tjänster apropå särskrivningar. En annan restauranghöjdare var ett ställe som på matsedeln skrev: På våra pizzor har vi endast "äkta svensk skinka", lite malplacerat med citationstecknen där men inte lika illa som de stackars grabbarna i turkaffären någon berättat för mig om som missförstått stavningen på denna delikatess och glatt konstaterade att: "Vi har pissa i frysen"...

Ja, att uttrycka sig på svenska som främmande språk kan vara nog så svårt, men svårare är det när man måste göra sig begriplig på två främmande språk. Som då man ska översätta maträtten från svenska till engelska. Som korrekt exempel tar jag för artighetens skull ett smakprov från PM & Vänners hemsida: Terrine på småländsk hare med päron x 2 och färska lagerblad
Tureen of hare from Småland with pears x 2 and fresh bayleafs. Lika bra funkar det inte för alla, och speciellt inte för sådana som inte behärskar svenska. Jordgubbar med vispgrädde - earth berries with a whip and cream råkade jag se en gång (ska man piskas efter maten? Tja det finns ju de som går igång på sånt.) och i min brors hemtrakter (numera) finns en kinarestaurang med en rätt som heter: Stark anka - Strong duck. Man undrar om Kalle Anka själv kommer ut och slår en på truten om man beställer den?
Inget slår dock denna klassiker som en kollega på ett annat forum skickade:
http://www.rahoi.com/2006/03/may-i-take-your-order/

Vinlistor kan vara svåra även för svenskar. Hur många har inte stött på t.ex. stavningen Bourdeaux? Minns en gång att jag blev erbjuden en Morgon från Georges Du Bluff (har han glykol i vinet?) och en Bullinger-skumpa (släkt med Egri?).

Några ytterligare bomskott ni vill dela med er av?
 

Keen

slan
SV: Vansinnigheter på matsedeln

haha, den där menyn var ju helt sjuk ;D
"fragrant bone in garlic in strange flavor" - ja, kan bara tänka mig hur konstigt det kan smaka
"fried beef rice W/scorn and egg" - Skönt att få sig några rediga förolämplingar till maten
"man fruit braise the north almond" - eeeeehhhhh :'(
"gold silver lotur root silk fries shrimp fucks" - ahahahahahaha
"every form rape" - alltså vafaaaan! ;D;D;D;D
"fuck the salt (beatuiful pole) duck chin" - jag ger upp =(
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Vansinnigheter på matsedeln

Keen skrev:
haha, den där menyn var ju helt sjuk ;D
"fragrant bone in garlic in strange flavor" - ja, kan bara tänka mig hur konstigt det kan smaka
"fried beef rice W/scorn and egg" - Skönt att få sig några rediga förolämplingar till maten
"man fruit braise the north almond" - eeeeehhhhh :'(
"gold silver lotur root silk fries shrimp fucks" - ahahahahahaha
"every form rape" - alltså vafaaaan! ;D;D;D;D
"fuck the salt (beatuiful pole) duck chin" - jag ger upp =(

Ja, det är en massa vansinnigheter. Över 100 rätter och bara en massa fel.

Antar att snubben med restaurangen redan strypt den som gjort översättningsprogrammet ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vansinnigheter på matsedeln

Översättningsprogram? Är inte det att frånta innehavarens 13åriga WOW-spelande brorson äran från ett bristfälligt utfört arbete? Men du kanske menar att det är en enorm familjetragedi under uppseglande? :D
 

Keen

slan
SV: Vansinnigheter på matsedeln

Krug skrev:
Översättningsprogram? Är inte det att frånta innehavarens 13åriga WOW-spelande brorson äran från ett bristfälligt utfört arbete? Men du kanske menar att det är en enorm familjetragedi under uppseglande? :D

hah, ja han har väl begått seppukku för länge sen ;D
 

Dejzan

Medlem
SV: Vansinnigheter på matsedeln

Inte från en matsedel men från restaurang (?) i Kina
forumbild.jpg
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Vansinnigheter på matsedeln

Undrar om det är orgelkaraoke eller inälvor som åsyftas på bilden, man vet aldrig med kineserna ;D
 

CH

Medlem
SV: Vansinnigheter på matsedeln

Vasastan I Göteborg har lyckats med att stava fel på nästan varje champagne de har på sin lista.

Philliponnatt 595:- (Philipponnat)
Moet Chadon 645:- (Moët & Chandon)
Bollinger 745:- (kul, de stavade rätt)
Veuve Cliquot 745:- (Veuve Clicquot)
Dom Perignon 2495:- (Vi kan bortse från ` ovan e men vilken årgång är det?)

http://www.vasastan.org/menyer/vasastan ... -05-30.pdf
 

hampus86

Medlem
SV: Vansinnigheter på matsedeln

hittade "strange taste chicken" på menyn i Prag, och "big bowl gold mushroom cowboy meat". Även "big bowl of immerses from fish head", "big bowl white of immerses thre pill" fanns med.
huh??
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vansinnigheter på matsedeln

Kanske borde läggas in under "vansinnigheter på vinlistan" men jag orkar inte skapa en ny tråd. Scrolla ned på denna och sug in glädjen!

http://www.rickos.se/Drycker.htm

Speciellt dessertvinerna lämnar en del övrigt att önska...
 

Krug88

Medlem
SV: Vansinnigheter på matsedeln

Krug skrev:
Kanske borde läggas in under "vansinnigheter på vinlistan" men jag orkar inte skapa en ny tråd. Scrolla ned på denna och sug in glädjen!

http://www.rickos.se/Drycker.htm

Speciellt dessertvinerna lämnar en del övrigt att önska...
Har bokat bord åt oss i Jakan till 22,30.
Vi kan väl börja med att beta av deras Champagnelista ;D
 

v_skogh

Medlem
SV: Vansinnigheter på matsedeln

Krug skrev:
Kanske borde läggas in under "vansinnigheter på vinlistan" men jag orkar inte skapa en ny tråd. Scrolla ned på denna och sug in glädjen!

http://www.rickos.se/Drycker.htm

Speciellt dessertvinerna lämnar en del övrigt att önska...

Hmm, min första fylla innehöll ett "vin" som hette Amfora. Undra om det kan vara något liknande?
 
Toppen