Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vår allra första vinprovning, Son och Mor tips

Hej Alla
Detta är mitt allra första inlägg på forumet. Jag är väldigt ny till vinprovning men tycker vin är otroligt spännande och gott.
När jag och min mor tidigare har druckit vin har vi (som kanske de flesta i början), smakat och tyckt att det varit gott eller mindre gott. Enda saken är att vi inte riktigt vet varför det är just gott eller mindre gott förutom kanske strävhet/tannin eftersom det är kanske det mest uppenbara.

Jag köpte till henne i 50-års present därför ett vinprovnings paket hos vår lokala restaurang just så hon skulle kunna utveckla detta. tyvärr är jag inte hemma så jag själv kan inte delta, men därför har jag köpt hem två viner som vi kunde övat på hemma innan.
Jag har druckit vin mellan 50kr-400kr flaskan, jag skulle vilja påstå att kvalitén i smaken är jättestor speciellt om man vid samma tidpunkt jämför billigt mot dyrare.

De två flaskorna jag har köpt är:
- Bourgogne Rouge Vieilles Vignes 2013, Druva Pinot Noir, Nr: 90180 pris 319
- Herederos del marques de riscal gran reserva 2006, Druva Tempranillo, Nr: 71346 pris 349kr (Dock e detta 2005)

Jag har tänkte köpa en flaska under 100kr utöver dessa två för att visa min mor tydlig skillnad mellan billigare och dyrare. Har ni några förslag på detta?
- Hade tänkt mig vin från samma område, samma druvor men runt/under 100kr
- Har ni förslag på mat som jag kan servera ihop med detta (lättare likt tapaz)
- Har ni några andra tips/dricks om luftning eller vad som för att göra detta bra tas de gärna emot!

Tack för alla svar och hjälp, som sagt är helt ny med detta men det var vi alla en gång i tiden :)
 
Trådskapare
T
Pruno är ett bra vin på druvan tempranillo. Runt hundringen!
Har bara druckit årgång 2012, men vet att fler uppskattat den.

Välkommen till forumet!
Ah tack får kolla på den, tyvärr just den du länkade till fanns inte och få tag i. Jag bor i Göteborg men skall hålla utkik efter den
 

kayaker

Cyklist
Ah tack får kolla på den, tyvärr just den du länkade till fanns inte och få tag i. Jag bor i Göteborg men skall hålla utkik efter den
Var den slut hos importören? Annars är det ju bara att beställa till valfri butik. Jag kan inte se att det finns några begränsningar på var någonstans importören levererar det vinet.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ah tack får kolla på den, tyvärr just den du länkade till fanns inte och få tag i. Jag bor i Göteborg men skall hålla utkik efter den

Jag säger som kayaker, provade att beställa till valfri butik i Göteborg och det verkade gå bra. Klickade aldrig på den sista rutan som godkänner min beställning, men det är nog bara att skapa en profil på Systembolagets hemsida och klicka hem den?

Var den slut hos importören? Annars är det ju bara att beställa till valfri butik. Jag kan inte se att det finns några begränsningar på var någonstans importören levererar det vinet.
 
Toppen