Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Var finner du information/inspiration om/kring vin

Lite nyfiken på var ni andra hittar information om vilka viner ni ska köpa / prova, nya producenter, viner etc etc.
Personligen är det nästan helt digitalt, Wine Berserker, finewines.se, Burghound.com, cellartracker, WineAnorak.com etc samt sociala media som twitter, Facebook och Instagram.

Har inte längre några tidningar utan det blir då böcker. Läser få svenska bloggar eller tidningar/skribenter men kanske missar några här.

Vilka är era media, vilka följer n?
 

Nyllet

Medlem
Superintressant frågeställning. Jag var själv inne på att starta en tråd på ämnet. Funderar på att skaffa prenumeration på någon vinsida, t.ex. JancisRobinson.com och skulle gärna höra lite var och hur medlemmar här informerar sig.

För att svara på frågeställningen så är huvudsakliga informationskällan såklart eminenta finewines.se men följer också en hel del konton på instagram. Inget strukturerat i övrigt.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Utöver det här forumet läser jag väldigt, väldigt lite om vin. Min huvudsakliga inspirationskälla är BYOBs och restaurang/vinbarsbesök.
Samma här men kan addera vinresor.

Framförallt BYOB utan närmast sörjande tycker jag är mest givande ur ett rent upptäckarperspektiv. Praktik slår teori alla dagar i veckan när det gäller själva vinerna.

Förra året fick jag exempelvis uppleva Korsikansk "pinot noir" (Abbatucci Imperial 13) och Schweizisk "chablis" (Calcaires Maison du Moulin 16). Två riktigt bra budgetviner som jag knappast hade köpt på egen hand.

När jag läser är jag därför mest intresserad av allt utom själva vinet. D.v.s. terroir, tillverkning, sensorik, defekter m.m. Favoritförfattaren är Jamie Goode som för övrigt arbetar på en uppdatering av "The Science of Wine".
 
Last edited:

Martin F

Medlem
Då lejonparten av mina inköp görs på systembolaget lägger jag orimligt mycket tid på att scrolla igenom sortimentet i appen och sedan korskontrollera på cellartracker/googla generellt för att sedan lägga i diverse inköpslistor. I övrigt en del instagram och Livets Goda som jag prenumererar på. Böcker och poddar blir mer generell information/nöje snarare än specifika tips.
 

Mexikanaren

Medlem
Då lejonparten av mina inköp görs på systembolaget lägger jag orimligt mycket tid på att scrolla igenom sortimentet i appen och sedan korskontrollera på cellartracker/googla generellt för att sedan lägga i diverse inköpslistor. I övrigt en del instagram och Livets Goda som jag prenumererar på. Böcker och poddar blir mer generell information/nöje snarare än specifika tips.

Personligen så är jag väldigt likt ovanstående. Dock för att fylla på så är jag även medlem i Johan Lidby vinklubb och får således tips via mail.
Sen så brukar jag även läsa provningsnoter på vinbanken.se, dinvinguide.se, bkwine.com och även winetable.se (dock brukar sistnämnda få upp noterna relativt sent).
 
Trådskapare
A
Tips på bra konton och grupper att följa?

På Facebook följer jag denna
upload_2021-2-3_15-49-50.png
 

Fredrik L

Medlem
Jag läser en del på Vinous, och får även tips i den bubbla som heter Instagram. På Facebook finns det en riktigt bra barolo-grupp. Tyvärr alldeles för lite BYOB för min del, och alldeles särskilt nu under pandemin.
 

Zmirc

Medlem
Jag lurar mest i vassen kring forumet, men anledningen till att jag loggar in nu har med denna tråd att göra.

Tidigare läste jag strönummer av exempelvis Decanter samt hade inlogg på Jancis Robinson. Men ett problem var att inte veta något om recensenternas smak, jag lyckades aldrig få någon uppfattning om vad Jancis Robinson gillade för något exempelvis, det blev sällan några handfasta motiveringar.

Efter ett tag hittade jag John Gilmans View From the Cellar, ett utskick som kommer som pdf cirka varannan månad om man prenumererar (det kostar) med smaknoteringar integrerade i Cellartracker. Gilman arbetade tidigare i vinhandlarbranschen i USA men lever som jag fattar det på skrivandet sedan ett antal år. Poängen med Gilman är att han är mycket tydlig med vilken sorts viner han föredrar – de klassiskt producerade, hellre låg andel ny ek än hög, hellre elegantare uttryck än hög extraktion, hellre återhållen alkoholhalt än maffiga sextonprocentare. Denna utgångspunkt, om än säkert med något avsteg då och då, gör det enklare att värdera smakbeskrivningar och betyg för mig.

Som soloskribent blir det ingen heltäckande bevakning och vill man ha smakintryck från nya världen får man leta annorstädes. Det är mycket Europa som gäller och lite USA då och då.

Eftersom jag precis ska förnya min prenumeration hos Gilman kan jag dela ut två gratis testprenumerationer (ett år) i enlighet med ett erbjudande han ger dem som förnyar för tillfället. Skriv i så fall svar här i tråden att du är intresserad, de två första som svarar här i tråden (ej i pm) med intresse kontaktar jag sen.

(Kan väl lägga till för tydlighetens skull att jag inte har någon ekonomisk vinning på om någon vill anta erbjudandet eller inte, det är bara för att ge någon chansen att testa ny läsning.)
 

Sonderlese

Medlem
Jag lurar mest i vassen kring forumet, men anledningen till att jag loggar in nu har med denna tråd att göra.

Tidigare läste jag strönummer av exempelvis Decanter samt hade inlogg på Jancis Robinson. Men ett problem var att inte veta något om recensenternas smak, jag lyckades aldrig få någon uppfattning om vad Jancis Robinson gillade för något exempelvis, det blev sällan några handfasta motiveringar.

Efter ett tag hittade jag John Gilmans View From the Cellar, ett utskick som kommer som pdf cirka varannan månad om man prenumererar (det kostar) med smaknoteringar integrerade i Cellartracker. Gilman arbetade tidigare i vinhandlarbranschen i USA men lever som jag fattar det på skrivandet sedan ett antal år. Poängen med Gilman är att han är mycket tydlig med vilken sorts viner han föredrar – de klassiskt producerade, hellre låg andel ny ek än hög, hellre elegantare uttryck än hög extraktion, hellre återhållen alkoholhalt än maffiga sextonprocentare. Denna utgångspunkt, om än säkert med något avsteg då och då, gör det enklare att värdera smakbeskrivningar och betyg för mig.

Som soloskribent blir det ingen heltäckande bevakning och vill man ha smakintryck från nya världen får man leta annorstädes. Det är mycket Europa som gäller och lite USA då och då.

Eftersom jag precis ska förnya min prenumeration hos Gilman kan jag dela ut två gratis testprenumerationer (ett år) i enlighet med ett erbjudande han ger dem som förnyar för tillfället. Skriv i så fall svar här i tråden att du är intresserad, de två första som svarar här i tråden (ej i pm) med intresse kontaktar jag sen.

(Kan väl lägga till för tydlighetens skull att jag inte har någon ekonomisk vinning på om någon vill anta erbjudandet eller inte, det är bara för att ge någon chansen att testa ny läsning.)
Jag anmäler mitt intresse.
Välkommen till forumet och tack för din omtanke och villighet att dela med dig!

Jag har samma avvaktande hållning till alla kritiker i alla sammanhang; hur är deras tycke och smak i förhållande till mitt eget som är utgångspunkten.
Övergripande stämmer Gilmans riktlinjer bra överens med mina egna.
 
Last edited:

Zmirc

Medlem
Jag anmäler mitt intresse.
Välkommen till forumet och tack för din omtanke och villighet att dela med dig!

Jag har samma avvaktande hållning till alla kritiker i alla sammanhang; hur är deras tycke och smak i förhållande till mitt eget som är utgångspunkten.
Övergripande stämmer Gilmans riktlinjer bra överens med mina egna.

Jag anmäler mitt intresse!
Välkommen till forumet!

Ni har pm.
 
Toppen